Qindle is een creative consultancy gericht op innovatie en design. Het bureau werkt in Food, Tech en Health-industrieën voor multinationals in Europa, US, Azië en het Midden-Oosten. Klanten zijn o.a. Intel, Philips, Haier, Cloetta, Savola en Rituals, maar ook ‘purpose driven’ scale-ups zoals Digital Diagnostics AG (Digid), Plantible, Foamplant en Sensius.
De studio is gevestigd in Amsterdam. Daar werkt een internationaal team van 15+ mensen. Experts in creative consultancy, data-analyse, merkstrategie, design en engineering. De studio wordt ondersteund door een vaste flexibele schil van 10+ specialisten op het gebied van copywriting, animatie, visualisatie en prototyping.
Qindle zit in een nieuwe groeifase en zoekt passend talent om de vacatures op te vullen. Wat voor een bureau is het en vooral: hoe is het om er te werken? We vroegen het aan managing director Taco Schmidt.
Foto: Qindle, Rianne de Jong
Wat maakt jullie bureau bijzonder of uniek?
"Wij omarmen creativiteit en data om business-uitdagingen aan te gaan en om onze klanten te helpen een mooie toekomst te bouwen. De toekomst vraagt om betekenisvolle verandering en impact. En ons bureau hééft impact op een businessmodel, merk, categorie of product.
We brengen strategie, design en technologie samen om te innoveren, en innovaties test- en tastbaar te maken voor relevante stakeholders. Kansrijke innovaties ontwikkelen wij tot een commerciële realiteit. Hierdoor is geen project vergelijkbaar. Met onze mix van toegankelijke persoonlijkheden, technische expertise en ondernemersgeest maken wij onze merkbelofte waar: Make It Real."
Foto: Qindle, Rianne de Jong
Waarop zijn jullie het meest trots?
"Wij zijn het meest trots op de ontwikkeling van Qindle. In 3,5 jaar tijd hebben wij het bureau van de toekomst gebouwd; vrij van de beperkende creatieve focus op één specifieke brand- en marketing-touchpoint. Ons bureau weet verandering te realiseren op C-level: creativiteit in de boardroom met impact op mens, ecosysteem en business als gevolg daarvan.
Wij hebben dit voor elkaar gekregen aan de hand van een uniek businessmodel, en de durf om hieraan vast te houden – vanaf dag één. Daarbij zoeken we mensen die het verschil kunnen maken in de uitdagende projecten voor onze klanten."
Jullie hebben momenteel liefst 6 vacatures openstaan. Wat is de aanleiding daarvoor?
"Qindle zit in een derde groeifase, waarin wij onze teams willen opschalen. De drie teams Innovation Strategy, Visual Storytelling en Design + Tech breiden we uit om de groeiende klantenportfolio nog beter te bedienen. Hiernaast breiden wij onze dienstverlening uit om meer sturing te kunnen geven aan de oplossingen die wij onze klanten bieden."
Is het moeilijk om talent te vinden dat aansluit bij jullie bureau of werkwijze?
"Een simpel antwoord: ja. Het werken op een internationaal niveau met business leaders in Tech & FMCG vergt een 'best of the best'-mentaliteit, grenzeloze inzet en toewijding. Qindle probeert kampioen in verandering te worden.
Je de toekomst voorstellen betekent buiten je comfortzone treden, terwijl je tegelijkertijd een sterk standpunt nodig hebt. Elke dag beginnen we met onze klanten aan een onbekende reis. We bedenken, creëren en ontwikkelen de producten en de wereld van de toekomst. Dit vergt energie en moed, en vraagt daarom om unieke persoonlijkheden en krachtige karakters."
Hoe maken jullie van de nieuwe medewerkers straks een echte 'Qindler'?
"Wij nemen nieuwe medewerkers mee in onze werkwijze door een uitdagend on-boardingprogramma en dompelen hem of haar vanaf dag één onder in onze bedrijfscultuur.
Wij dromen als klein bureau groots. Dagen elke dag de status quo en onze klanten uit – zodat je nooit weet wat je die dag ontdekt. Maar blijf jezelf; we waarderen de diversiteit van gedachten, intellect en expertise. Divers denken daagt onszelf uit werk te creëren met impact. Werk dat echt een verschil maakt voor zowel onze klanten als de samenleving."