#Artikelen

11.06.2024

Work & Show: Addikt

Addikt creëerde de nieuwe identiteit voor Pride Amsterdam, genaamd ‘The Weave’, als viering van de eenheid en verbondenheid binnen de LGBTIQA+ gemeenschap.


Wat maakt dit project zo bijzonder?

In Amsterdam vieren we al bijna drie decennia de vrijheid om onszelf te zijn en lief te hebben wie we willen, een viering van diversiteit en eenheid. In een wereld die steeds meer verdeeld raakt, is het belangrijk dat we als LGBTIQA+ gemeenschap en partners zij aan zij staan. 

Als bureau kijken we verder dan alleen onze interne bedrijfsvoering. Daarom zijn we trots dat we onze expertise en creativiteit kunnen inzetten om bij te dragen aan bewustwording en inclusiviteit in Nederland de wereldwijde strijd voor gelijkheid. Hiernaast dragen we niet alleen bij aan Pride Amsterdam als design- en mediapartner, maar zijn we ook verantwoordelijk voor de visuele identiteit van World Pride 2026. 

 

Kun je iets vertellen over het ontwerpproces? 

“Het thema van dit jaar is ‘Together’, waarbij de kracht van eenheid en verbondenheid centraal staat. De gemeenschap bestaat uit een verzameling geïsoleerde groepen die juist tijdens Pride samenkomen. 

Aan de hand van de eerdere visuele identiteiten en een diepgaand onderzoek binnen de diverse communities hebben we een nieuwe identiteit gecreëerd die die zowel de geschiedenis van Pride, als de huidige waarden laat zien. Allen verweven in één concept genaamd ‘The Weave’. 

In plaats van de traditionele, afzonderlijke kleurbanen van de Pridevlag, verbindt ons ontwerp de kleuren juist samen in een verenigd front, wat volledig in lijn staat met het thema ‘Together’. Het vlechtwerk is een centraal element in al onze creatieve uitingen, zichtbaar in video’s, motion guidelines, print en magazines, merchandise, city dressing en alle facetten van de Canal Parade.

We willen iedereen die met Pride Amsterdam samenwerkt de juiste designhandvaten bieden om op een consistente manier naar buiten te treden. Daarom hebben we een design toolkit ontwikkeld en moedigen we de community aan om zelfstandig aan de slag te gaan. Dit initiatief stelt iedereen in staat om hun eigen unieke bijdrage te leveren aan Pride.”

 

Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Het doel van dit project was om een krachtig symbool van eenheid en verbondenheid te creëren, passend in het thema ‘Together’. We versterken dit door drie campagneboodschappen toe te voegen waarin we door de gehele stad inspireren, verenigen en vieren. Zo maken we een onvergetelijke impact op iedereen die deel uitmaakt van deze beweging.”

 

Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project? 

“Een van de grootste uitdagingen was het navigeren door de complexiteit van de diverse communities om iedereen een stem te geven in dit project. Het is van cruciaal belang dat ons ontwerp aanspreekt en recht doet aan de rijke geschiedenis en diversiteit van Pride. Een van de grootste overwinningen was het zien van de positieve reacties van de community op ons ontwerp.”

 

Zijn jullie tevreden over de ontwikkeling van jullie bureau en hebben jullie tips voor andere ontwerpers?

“Sinds onze oprichting in 2004 hebben we een transformatie doorgemaakt, van een motion designstudio naar een volwaardig design- en communicatiebureau. Zo zijn we sinds 2010 actief met een hub in Azië en vanaf 2024 ook in Londen, waardoor we onze pijlen niet alleen op de Nederlandse markt richten, maar wereldwijd opereren. En dat is nog niet alles: dit jaar introduceren we een nieuw internationaal partnership, waarmee we onze grenzen blijven verleggen. Hier zijn we mega trots op.

 

Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien?

Ons partnership met Pride Amsterdam is slechts een klein onderdeel van de vele projecten en samenwerkingen waar we ons mee bezighouden. We actief betrokken bij diverse projecten, variërend van het creëren van visuele identiteiten voor internationale award shows tot het cureren van tentoonstellingen in Fabrique des Lumières. Daarnaast hebben we de volledige visuele communicatie van Autotaalglas onder onze hoede en komt er veel interne- en externe communicatie van Rabobank uit onze koker. In de toekomst streven we ernaar om te blijven bijdragen aan belangrijke maatschappelijke thema’s.”