#Artikelen

17.06.2025

Work & Show: Brum

Voor het Nederlands Openluchtmuseum ontwikkelde Brum een reeks bierverpakkingen waarin erfgoed, illustratie en storytelling samenkomen. Het resultaat: een visueel sterk verlengstuk van het museum, onlangs bekroond met een gouden Vertex Award.


Wat was de opdracht van het Nederlands Openluchtmuseum?

“Het museum kreeg onlangs een nieuwe, eigentijdse visuele identiteit. Al langere tijd worden er in het museum diverse ambachtelijke producten gemaakt en verkocht, zoals de speciaalbieren van Brouwerij de Roskam. De verpakkingen waren toe aan een flinke opfrisbeurt: een jasje dat beter aansluit bij de nieuwe visuele identiteit en het karakter van het museum.”

 

Hoe zijn jullie tot dit ontwerp gekomen?

“We vonden dat de biertjes een verlengstuk moesten worden van het museum. Onze wens was daarom om verder te gaan dan enkel het toepassen van de huisstijl en het communiceren over het biertype. Persoonlijke verhalen, gericht op het leven van alledag, staan centraal in het Nederlands Openluchtmuseum.

 

Zo hebben we aan elk speciaalbier een passend object en verhaal uit het museum gekoppeld. We bedachten een intrigerende naam en creëerden samen met illustrator Nick van Oosten een klassieke illustratie met een eigentijdse twist — met voorop het jaartal en achterop een verwonderende anekdote. Natuurlijk werden biersoort, smaakomschrijving en alcoholpercentage niet vergeten, en sluiten de designs naadloos aan op de huisstijl van het Nederlands Openluchtmuseum. Zo is het hét perfecte souvenir geworden.”


Wat maakt dit project voor jullie extra bijzonder?

“De manier waarop de biertjes zo’n goed verlengstuk van het museum zijn geworden. Door de goede aansluiting bij de identiteit en verhalen ervan worden de speciaalbiertjes een ongedwongen communicatiemiddel voor het museum. Een stuk geschiedenis, verpakt in een biertje, dat je gewoon wil hébben. Of geven! De designs zitten vol verwonderende details, crafting en verfijning — zoals je gewend bent in de biercategorie — maar hier vertelt het ook écht een verhaal.”

 

AI, 3D, AR — in hoeverre beïnvloeden nieuwe technologieën jullie werkproces of eindproduct?

“We gebruiken AI regelmatig als gereedschap om onze eerste ideeën visueel te maken voor onze opdrachtgever, bijvoorbeeld het soort illustratiestijl dat we uiteindelijk willen inzetten voor een concept. Het helpt opdrachtgevers vaak om de illustratiestijl al echt toegepast te zien in het design. Aan de hand van een ‘onaf’ designvoorstel met een inspiratiebeeld ernaast is het namelijk best lastig om een goed idee te krijgen van het mogelijke eindresultaat. Het helpt bij het maken van keuzes en het opstellen van een zo scherp mogelijke briefing voor de illustrator die we hiervoor willen aanhaken. We werken nog steeds graag met vakmensen voor illustratie en fotografie, en zien AI niet als een vervanging hiervan. Die crafting en het mensenwerk geven een design écht meer ziel!” 

 

Zijn er trends in verpakkingsdesign waar jullie blij van worden — of juist een beetje klaar mee zijn?

“We worden blij van design waar we collectief blij van worden! Design dat de wereld een stukje mooier maakt, ook in de kleinste vorm: een glimlach op je gezicht. Je ziet steeds meer design dat een verhaal vertelt en positiviteit deelt door bonte kleurpaletten, ontwapenende teksten en illustraties, grote gebaren. Het is mooi om te zien dat kwaliteit en verfijning niet hoeft te betekenen: ‘veel decoratie, details, opsmuk’. Het kan ook heel bold en minimalistisch zijn, zolang de ‘few elements’ op een verpakking écht goed uitgevoerd, geplaatst en samengesteld zijn. Dat is waar wij in onze designs ook altijd naar op zoek gaan.”