#Artikelen

08.06.2023

Work & Show: Clarify

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer de campagne van de Vogelbescherming Nederland door Clarify, een information designbureau.


Wat maakt dit werk zo bijzonder?

“Samen met BKB Campagnebureau ontwikkelden we een campagneconcept voor Vogelbescherming Nederland. Centraal hierin staat de ‘campagnevogel’: een filmster met een missie. Dit is een vogel die de vogels in Nederland een stem geeft. In een reeks animaties voor social media maakt de vogel het lijden van zijn soortgenoten menselijk. De animaties zijn inmiddels miljoenen keren bekeken.”

Foto: Illustraties van Clarify voor Vogelbescherming Nederland

Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“De natuur in ons land gaat rap achteruit, en daardoor verdwijnen steeds meer vogelsoorten. Vogelbescherming Nederland wil dit niet laten gebeuren. Ze wil kiezers oproepen om tijdens de verkiezingen voor Provinciale Staten en waterschappen te stemmen voor de natuur. En vogels in het bijzonder. 

We ontwikkelden een campagnevogel die de serieuze boodschap uitdraagt en spreekt de kijker/kiezer hier direct op aan. De mascotte past goed bij de visuele identiteit van de Vogelbescherming Nederland. Hij oogt vriendelijk en toegankelijk, maar is ook een tikkie brutaal.”

Video: Animatie van Clarify voor Vogelbescherming Nederland

Kun je iets vertellen over het (ontwerp)proces?

“Om de animaties te ontwikkelen voor verschillende platforms hebben we de shots ontworpen in ‘plusvorm’. Deze plusvorm ontstaat als je alle drie beeldverhoudingen op elkaar legt: staand, liggend en vierkant.

De focus van elk shot ligt altijd in het midden, wat ervoor zorgt ervoor dat de oorspronkelijke visie op het shot in elk formaat behouden blijft. Op deze manier ontwerpen en animeren we elk shots slechts één keer en is met één druk op de knop de animatie beschikbaar in drie formaten.

Foto: Illustratie van Clarify voor Vogelbescherming Nederland

Ondanks dat we alle beelden in een clean vector look hebben ontworpen, hebben we ook gewerkt met een sterk scherptediepte-effect. Hiervoor hebben we vogelfotografie als inspiratie gebruikt, waarbij het gebruik van een telelens veel voorkomt.” 


Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?

“In de briefing zaten een aantal tegenstrijdigheden. De klant wilde een vogel die er volwassen uit zag, ook speels en vriendelijk, maar zeker niet kinderachtig. Wat betekent dat precies? De eerste dag hebben ingezet om de mogelijke richting in kaart te brengen. We hebben een spectrum gemaakt met op het ene uiteinde ‘fantasierijk’ en het andere uiteinde ‘werkelijk’. Daarin hebben we een scala aan mascottekandidaten vormgegeven met de daarbij behorende karaktereigenschappen. Dit bleek een goed startpunt waarmee de richting is bepaald.”

Foto: Illustraties van Clarify voor Vogelbescherming Nederland

Zijn jullie tevreden met de ontwikkeling van het bureau tot nu en wat zou je andere ontwerpers aanraden?

“Sinds een jaar heeft ons bureau een nieuwe naam, Clarify, en een scherpere positionering: ‘Information design for a new perspective’. We willen met ons werk bijdragen aan positieve verandering en richten ons op vraagstukken met een hoge ‘informatie-complexiteit’. Onze nieuwe positionering heeft ons al veel gebracht. Opdrachten zijn groter geworden en hebben meer (maatschappelijke) impact. 

We zouden dus zeker aanraden goed na te denken over hoe je jezelf of je bureau positioneert in de markt.” 


Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien?

“Ons werk voor de Vogelbescherming is erg zichtbaar en dat is bijvoorbeeld ook ons werk voor Rabobank. We ontwikkelden een paar jaar geleden een compleet nieuwe visuele merktaal, dus je komt als Rabobank-klant ons werk tegen elke keer dat je de website of app opent of een betaling doet. Veel van ons werk is minder zichtbaar, omdat we vaak werk doen voor interne strategie- en verandertrajecten of bijvoorbeeld legal design wat meestal erg vertrouwelijk is.”