#Artikelen

21.09.2022

Work & Show: Flatland Agency

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer de duurzaamheidsstrategie van Stedin van de visual thinking agency Flatland.


Wat maakt dit project zo bijzonder?

“Stedin is als netbeheerder met meer dan 4000 medewerkers een sleutelspeler in energietransitie en heeft een leidende positie in de Nederlandse energiemarkt. Dat er een ambitieuze en concrete duurzaamheidsstrategie wordt neergezet is daarom erg belangrijk. Stedin kan een voorbeeld zijn voor andere partijen in de gehele keten, en via de medewerkers het maatschappelijke belang van een beweging naar duurzame energie stimuleren. Voor ons was het erg bijzonder om zo’n belangrijk verhaal te mogen vormgeven met behulp van medewerkers en hiervoor producten te maken die die overal in de organisatie dit verhaal kunnen vertellen.

Beeld: een betere leefwereld voor energie voor Stedin | Illustratie: Flatland Agency

Wat was het doel, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Het realiseren van een dergelijke strategie valt of staat met het eigenaarschap van de medewerkers. Tijdens de verschillende sessies deelde een grote groep medewerkers hun ideeën, concrete voorbeelden en wensen, en bouwden we samen aan een compleet verhaal over duurzaamheid. Doordat wij het verhaal visueel maakten konden mensen er direct wat van vinden. Zo werd het verhaal stukje bij beter meer van hen en waren ze beter in staat het vertalen naar hun collega’s in hun dagelijkse denken en doen.



Kunnen jullie iets vertellen over het (ontwerp)proces?

“In vier ontwerpsessies werden medewerkers vanuit allerlei afdelingen binnen Stedin uitgenodigd om mee te denken. Door een combinatie van werktemplates en live tekenen faciliteerde Flatland de gesprekken over de inhoud en kwamen we tot de juiste visuele voorbeelden. Uiteindelijk werden de resultaten samengevat en gedeeld in een praatplaat, een interactieve campagnewebsite en een animatie die verspreid werden via interne communicatiekanalen om zo alle medewerkers te informeren.

Beeld: praatplaat voor Stedin | Illustratie: Flatland Agency

Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?

“Zoals veel ontwerpers wel zullen herkennen, is het bij een groot vraagstuk als duurzaamheid lastig om alles wat er gaande is samen te vatten in een helder narratief. In het ontwerpproces zijn we meerdere malen van koers veranderd. Zo werd het thema Diversiteit en inclusie steeds prominenter naarmate de gesprekken vorderden. Iteratief kunnen omgaan met vernieuwde prioriteiten was een uitdaging maar iets waar we als ontwerpers goed mee om kunnen gaan.

Beeld: het  ‘holy cross’ van Flatland, dat als doel het scherpstellen van de doelgroep, het doel en de boodschap heeft | Illustratie: Flatland Agency

Vanwege de coronamaatregelen moesten de ontwerpsessies volledig online plaatsvinden. Dat had voor- en nadelen. Het nadeel was dat je directe interactie mist, waardoor het een uitdaging is om de ruimte aan te voelen. Ook legt dat een beperking op hoeveel tijd je doorbrengt met mensen, omdat online meetings veel meer mentale energie kosten. Tools zoals Teams en Mural hielpen hier wel bij, om sneller en effectiever informatie op te halen en tot de kern te komen. Een voordeel was dat de drempel om mee te doen voor medewerkers lager was; mensen konden makkelijker inbellen, deelnemen of meeluisteren. Dat zag je terug in de participatie.



“Als ontwerpers kunnen we niet stilzitten en de status quo klakkeloos overnemen.”


–  Flatland Agency 


Zijn jullie tevreden met jullie carrièrestappen tot nu en wat zouden jullie andere ontwerpers aanraden?

“We zijn voor ons gevoel als bureau op de juiste weg. De laatste jaren zijn we gegroeid in aantallen, maar ook met name in het vergroten van onze impact. Dit betekent dat we kritisch zijn op onszelf én onze klanten, gebruikmakend van de waardenset van de Sustainable Development Goals. Als ontwerpers kunnen we niet stilzitten en de status quo klakkeloos overnemen. Een open inclusieve houding – je eigen biases en beperkingen kennen – en het bepalen van jouw persoonlijke drijfveren als ontwerper helpen daarbij. Zo kun je klanten kiezen die vanuit vertrouwen met jou stappen willen zetten om de wereld net een klein beetje beter te maken.

Foto: Flatland Agency

Over Flatland

Flatland is een visual thinking agency die teams en bedrijven helpt hun gewenste toekomst te visualiseren. Binnen Flatland waren visual strategist Tom van 't Westeinde en en visual thinker Lucas Rozenboom verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de duurzaamheidsstrategie bij Stedin.