#Artikelen

04.07.2024

Work & Show: Lava

Ontwerp- en brandingbureau Lava ontwikkelde de nieuwe merkidentiteit van de Museumvereniging. Dit resulteerde in een sterke uitstraling in multimediale uitingen en een zilveren onderscheiding bij de European Design Awards 2024.


Wat maakt dit project zo bijzonder?

“Vooral de langdurige samenwerking met de Museumvereniging, die tien jaar geleden begon tijdens de fusie van de Vereniging van Rijksmusea en de Nederlandse Museumvereniging, maakt dit project bijzonder. Samen hebben we toen een heldere visie op de toekomst en de merkidentiteit ontwikkeld. We definieerde Museumvereniging als ‘bescheiden autoriteit’, gezien hun rol als belangenbehartiger. De afgelopen jaren is de positionering en rol van de Museumvereniging geëvolueerd tot waar ze nu staan. Daarom was het tijd voor een brand refresh, gebaseerd op de bestaande identiteit.

Museumvereniging zegt daar zelf over: “De jarenlange samenwerking met Lava heeft een zeer waardevolle relatie opgeleverd waarin zeer veel kennis en vertrouwen is opgebouwd. De nieuwe stap in onze visuele uitstraling is hier het logische gevolg van.” 

 

Een ander belangrijk aspect van de nieuwe identiteit is de balans tussen de ruimte voor de 500 leden, de musea, en de aandacht voor alles wat relevant is om de museumsector verder te brengen. Uiteindelijk draait het om de musea die echt impact maken. De Museumvereniging richt zich zowel op de behoeften van hun leden als op de bredere ontwikkelingen in de sector. De vernieuwde identiteit biedt hiervoor de benodigde ruimte en flexibiliteit.”


Wat waren de belangrijkste doelstellingen van Museumvereniging voor dit project en hoe hebben jullie deze vertaald naar de visuele identiteit?

“Museumvereniging wilde een duidelijke stap naar voren zetten met de oorspronkelijke identiteit als basis. Als aanjager van verbinding, kennisdeling, inspiratie en vernieuwing binnen de museumsector: “We willen gesprekken starten, relevante content delen, nieuwswaardig zijn en zichtbaar zijn als het gezicht van de sector. We gedragen ons als een open en positieve persoonlijkheid. We staan dicht bij onze leden en zijn een kennisgedreven gesprekspartner voor pers en politiek.” Belangrijk daarbij was om de merkzichtbaarheid en -herkenning te vergroten en het (vanzelfsprekend) digital first te benaderen. Waarbij Museumvereniging bijvoorbeeld ook eenvoudig zelf dynamische social content kan creëren.

In de visuele identiteit hebben we de kenmerkende slashes centraal gesteld. Deze symboliseren verbinding en vooruitgang, en helpen om belangrijke aspecten te accentueren en te ontsluiten.”

 

Kun je iets vertellen over het ontwerpproces? 

“Omdat de Museumvereniging snel moet kunnen reageren op actuele gebeurtenissen en geen intern designteam heeft, hebben we maatwerk templates ontwikkeld. Met deze templates kunnen ze eenvoudig zelf rijke content, inclusief video’s, creëren. Deze templates zijn volledig afgestemd op hun merkidentiteit, denk aan mogelijkheden voor kleurkeuzes, grafische elementen en het toevoegen van tekst. Dit biedt niet alleen veel flexibiliteit en variatie, maar zorgt er ook voor dat het altijd aansluit bij hun merk.” 

 

Wat beschouwen jullie als het meest succesvolle aspect van dit project? 

“Dat we écht iets nieuws hebben ontwikkeld dat de invloed van de Museumvereniging versterkt, terwijl het geworteld blijft in de oorspronkelijke identiteit en de sterke geschiedenis. Dit nieuwe ontwerp weerspiegelt de kracht en essentie van de Museumvereniging als een duidelijke aanjager, katalysator en hét gezicht van de sector.

De Museumvereniging zegt hierover: “Met de evolutie van onze visuele uitstraling nemen we niet alleen een grote stap in het uitdragen van onze rol als verbinder en aanjager van en voor de museumsector, maar zijn we eveneens in staat om optimaal aan te sluiten bij de (technologische) mogelijkheden van vandaag en morgen.”