Wat maakt dit project zo bijzonder?
“Het nieuwe V6 station van Knot vertegenwoordigt de volgende grote stap in de wereld van deel-elektrische fietsen en steppen. Dit is voor steden en bedrijven de integrale oplossing om hybride vloten (elektrische- fietsen, bakfietsen en stepjes) te organiseren. Het bijdragen aan een schonere, efficiëntere en harmonieuze toekomst in stedelijke mobiliteit heeft dit ontwerp in 2024 dan ook een iF Award opgeleverd.

Met zorgeloos gebruiksgemak zet de nieuwe V6 de standaard, een plezierige gebruikservaring is namelijk echt wat nodig is om ‘sharing’ succesvol te maken. ‘Docking’ beschermt voertuigen beter, verlengt hun levensduur, en voorkomt dat busjes rondrijden om batterijen te verwisselen. Het heeft de potentie om steden schoner te maken door het duurzame mobiliteitsalternatief, terwijl de stations tegelijkertijd bijdragen aan een opgeruimde en verzorgde stadsomgeving.”
Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?
“Sinds 2016 ontwikkelt Knot docking stations, en in samenwerking met MODYN heeft het bedrijf de volgende stap in hun evolutie gezet. Een van de belangrijkste punten was het creëren van een station met een moderne, elegante uitstraling dat naadloos past in de stedelijke omgeving en een fraaie aanvulling vormt. Daarom is gekozen voor een minimalistisch ontwerp dat aanpasbaar is in kleur.

Het ontwerp maakt het mogelijk om verschillende soorten voertuigen te docken, iets wat voorheen niet mogelijk was. De V6 is daarnaast ook nog eenvoudig schaalbaar, onderhoudsarm en bestand tegen vandalisme en weersomstandigheden.”
Kun je iets vertellen over het ontwerpproces?
“Om een soepel proces te garanderen, hebben we de krachten gebundeld. Knot heeft een team van ervaren digital en mechanical engineers, die naast hardware en app-ontwikkeling ook interactieve componenten bouwen, essentieel voor dit product. Bij MODYN werkte een toegewijd team van strategen, ontwerpers, engineers en CMF-specialisten aan het ontwerp.
We begonnen met onderzoek om zo goed mogelijk te voldoen aan al de technische eisen, en de juiste materialen en technieken te selecteren. Bij MODYN werken we altijd heel iteratief: we schetsen veel, ontwikkelen snel modellen in CAD en in de werkplaats, ook dit keer weer. Dit stelt ons in staat om het product in een vroeg stadium tot leven te brengen en vervolgens verder te verbeteren.”
Welke uitdagingen kwamen jullie tegen tijdens het ontwerpproces en hoe hebben jullie deze overwonnen?
“Het is een technisch geavanceerd product met diverse elektronische componenten die uitstekend beschermd moeten worden. Bovendien is het een product voor buiten dat breed en intensief gebruikt zal worden. Daardoor ontstond de behoefte aan een sterk product, met een betonnen voet, een materiaal dat robuust en weerbestendig is, er mooi uitziet, maar een lange productietijd vereist. Om het product toegankelijker te maken voor meerdere markten, is ook een volledig metalen versie ontwikkeld.”

Welke technologische innovaties zijn geïntegreerd in de Knot Docking station?
“Veel functies zijn verder verbeterd ten opzichte van het V5-station, zoals elektrisch laden, ver- en ontgrendelen via een app of RFID-badge, en het identificeren van voertuigen. De V6 onderscheidt zich echter door zijn flexibiliteit in het ondersteunen van verschillende voertuigtypes en de mogelijkheid om updates op afstand uit te voeren.
De gebruikerservaring (UX) is ook grondig herzien: licht- en geluidsindicatoren geven feedback over het ver- en ontgrendelen, het begin en einde van ritten, en zorgen zo voor een geruststellend gevoel. Daarnaast is het station voorzien van omgevingsverlichting, waardoor het ook ’s avonds goed zichtbaar en veilig is.”
Wat zijn de toekomstige plannen voor de ontwikkeling van de station?
“Dit is de volgende stap van Knot om een echt alternatief te vormen voor vervuilende voertuigen in steden en tegelijkertijd steden leefbaarder en bereikbaarder te maken. Het doel is dan ook om zoveel mogelijk steden en bedrijven enthousiast te maken om de stations in hun infrastructuur te integreren.”