#Artikelen

29.09.2022

Work & Show: NorthernLight

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer Colourful Rotterdam, de vernieuwde attractie op de Euromast met Maximilian Pecher, Lead Creative van NorthernLight.


Wat maakt dit project zo bijzonder?

“Voor het eerst staat de kleurrijke diversiteit van een stad, samen met de thema’s inclusie en diversiteit, centraal in een toeristische attractie. Bij NorthernLight streven we ernaar om experiences te maken die Now, Wow, Real en Social zijn. Actueel, hedendaags, indrukwekkend, authentiek en verbindend.

In Colourful Rotterdam komen deze elementen allemaal samen: de Euromast is de perfecte plek om de bijzondere, eigenzinnige en veelkleurige identiteit van Rotterdam te ontdekken. Niet alleen voor Rotterdammers zelf, maar ook voor alle bezoekers uit Europa en de rest van de wereld.

Foto: Maximilian Pecher, Lead Creative NorthernLight

Het spannendste onderdeel van de Euromast is de rit met de Euroscoop, waarbij bezoekers in een draaiende beweging 185 meter de hoogte in gaan. Op het platform zie je kleurrijke lamellen, die tijdens het langslopen van ME naar WE veranderen.

Bezoekers vinden citaten in alle Europese talen en de meest gesproken talen van Rotterdam, die thematisch allemaal naar ‘colourful diversity’ verwijzen: “Colours speak all languages”, “Waarom moeilijk doen, als het samen kan” en “Es gibt Menschen in allen Formen und Farben”. Elke taal heeft zijn eigen kleur, zodat de buitenlaag van de Euroscoop letterlijk de kleuren van de stad reflecteert. 

 
 

 

Aan het begin van de rit horen bezoekers een upbeat soundscape van de bekende Rotterdamse DJ Oliver Heldens en zien ze sprankelende kleurrijke LED-lichteffecten. Hier komen de verticale kleurstroken van buiten ook binnen weer terug.

Bezoekers gaan met hun ‘feet up off the ground’ (uit “Set Me Free” van Oliver Heldens) en zodra de Euroscoop in de lucht is, begint een ‘urban poem’ ze te inspireren en te informeren over de bruisende stad Rotterdam met een focus op diversiteit. De dialoog gaat vloeiende over van Nederlands naar Engels, wat ook weer de diversiteit reflecteert en zoveel mogelijk bezoekers meeneemt  in het verhaal. Als ze naar beneden gaan, zullen bezoekers de stad en haar verhalen in een ander, kleurrijker licht zien.”


Wat was het doel, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Het doel van dit project is om de Euromast weer actueel en hedendaags te maken door een jonge en diverse doelgroep aan te trekken. Dit wordt bereikt door een inclusieve en social media vriendelijke aanpak, het betrekken van een bekende Rotterdamse DJ en een frisse vormentaal. De Euromast is er nu voor de mensen, door de mensen. Met echte verhalen over de stad, op een authentieke manier gebracht. En dat alles terwijl je ook nog eens een super toffe ervaring hebt met je familie of vrienden! Dat is wat ons betreft de definitie van Now, Wow, Real en Social.


Fotografie: Euromast

Fotografie: NorthernLight

Kunnen jullie iets vertellen over het (ontwerp)proces?

“In eerste instantie hebben we gekeken naar de oorsprong van de Euromast. Wat begon in de jaren 60 als een visionair panorama van een nieuw en verenigd Europa, weerspiegelt nu een kleurrijke stad met 170 nationaliteiten. De naam ‘mast’ werd toen gekozen omdat die ook in de meeste andere talen gebruikelijk is. Dit wilden wij koesteren en terugbrengen.

Beeld: Concept visual Colourscope, NorthernLight

Daarnaast zijn we ook geïnspireerd door de historie van Rotterdam als wereldhaven en de diverse geuren en smaken in de Markthal. Dit komt terug in de ‘urban poem’ die tijdens de rit te horen is en de bezoekers triggert om na te denken over inclusiviteit. Deze ode aan Rotterdam is een samenwerking tussen ons, schrijver Sean Walsh en sound studio BigOrange.

Met een knipoog naar het meer op ‘ME’ gefocuste tijdperk van een paar jaar geleden, zoals bijvoorbeeld slogans als ‘I Amsterdam’, wilden we juist met ‘WE Rotterdam’ het tegenovergestelde benadrukken: diversiteit en samenhang (‘United in diversity’ – ook het motto van Europa). Hiervoor vonden we veel voorbeelden en inspiratiebronnen in de stad. Denk aan de grote Europese vlag op de vloer voor het nieuwe Depot, het succesvolle hosten van het Eurovisie Songfestival in 2021 en de bijbehorende visuele identiteit.

Gif: concept visual Colourscope, NorthernLight

Het sound design en de audio effecten zijn door Dennis Slot ontworpen. Het lichtdesign door Marc Heinz en AtaTech en Bruns deed de constructie van het geheel. Daarnaast was de samenwerking met het fantastische team van de Euromast en directeur Souâd El Hamdaoui erg inspirerend. Iedereen heeft ontzettend zijn best gedaan om de vernieuwde attractie zo goed en kleurrijk mogelijk te laten shinen! Alone we can do so little, together we can do so much.”


Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?

Het is altijd spannend om als ontwerper iets bestaands te vernieuwen. Zeker als het om een gebouw met zo veel historie gaat. Ik wilde gaan voor een heldere en onderscheidende positie binnen de bestaande omgeving en geschiedenis, én het tegelijkertijd laten aansluiten op de complete bezoekerservaring. Dat was uitdagend, maar het is gelukt.”

 
 

 

Zijn jullie tevreden met jullie carrièrestappen tot nu en wat zouden jullie andere ontwerpers aanraden?

“Blijf eerlijk, idealistisch en steeds kritisch, ook op jezelf. Het is altijd een uitdaging om als creative lead ook zichtbaar te zijn in het design van attracties of tentoonstellingen. Je werkt natuurlijk in opdracht, maar daarnaast moet je ook je eigen hart en ziel erin leggen om het goed te maken. Dus een groot gevoeld en soms idealistisch auteurschap is logisch.

Dat is een verhouding waar designindustrie en -opleidingen soms nog mee worstelen. Je moet hier zelf de balans vinden. Want zo kan je juist op een minder ‘highbrow’ plek mensen bereiken: ‘space for new thinking’. Gelukkig hebben we leuke opdrachtgevers en projecten waarin dit kan! Als je dan ook nog positieve feedback van blije bezoekers krijgt, dan weet je voor wie je het doet.

Fotografie: Euromast

Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien?

“Wij hebben inmiddels ruim 200 transformative experiences ontworpen in 30 landen. In Nederland is op dit moment in het Drents Museum onze gloednieuwe tentoonstelling te zien over de legendarische en eeuwenoude Nebraschijf, waarbij het verleden en de toekomst elkaar ontmoeten. 

In The Art of DC in Groninger Forum beleef je een bijzondere, interactieve ontmoeting met je favoriete superhelden en in Mannheim, Duitsland kun je naar Invisible Worlds, een interactieve familietentoonstelling die door middel van wetenschap zichtbaar maakt wat verborgen is.

Permanente succesvolle designs van NorthernLight zijn de Over the Edge schommels op de A'DAM Toren, de app van het Rijksmuseum en de Brew You Ride in de Heineken Experience in Amsterdam.”


Fotografie: Euromast