#Artikelen

18.10.2022

Work & Show: Rich Dust

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer Supermarket 2050 door Sjoerd Koopmans van studio Rich Dust.



Beeld: impressie Supermarket 2050, Rich Dust

Wat maakt dit project zo bijzonder?

“De tijd. Het speelt zich niet in het heden af, maar in 2050. Dit project blikt ver vooruit en onderzoekt hoe de Supermarkt er dan uitziet. Wat het nog meer bijzonder maakt is dat je het fysiek kan meemaken tijdens Dutch Design Week in het Klokgebouw (Hal-C) te Strijp-S. Is de Supermarkt in 2050 nog wel een plek waar je naartoe kan gaan? Eten we nog wel dierlijk of plantaardig voedsel? Hoe wordt er voedsel geproduceerd en geconsumeerd?

Wat als de supermarkt fungeert als lifestyle coach waar je op basis van je persoonlijke data voedseladvies kunt krijgen? Waar je een snelle test kunt doen hoe het staat met je darmflora? Hoe zou de supermarkt eruitzien als je er als consument zelf nieuwe producten kunt kweken en kunt leren over innovatieve productiemethoden? En wat als de supermarkt zelf een entiteit is, en beslissingen neemt die we zelf misschien niet willen of kunnen nemen? Bijzondere vragen? Bijzondere antwoorden.

Beeld: impressie Supermarket 2050, Rich Dust

De Embassy of Food en ‘future food designer’ Chloé Rutzerveld vroegen ons om een fysieke tentoonstelling te ontwerpen die bovenstaande scenario’s uiteenzet en wat tegelijkertijd het platform biedt voor diegenen die binnen dit format exposeren. Dit gaat om de partners van de Embassy of Food, wetenschappers, ontwerpers en studenten van de TU/e.

We ontwierpen een Timewarp. Een dynamisch en continu veranderend landschap waar je meer dan een glimp kan opvangen van toekomstige supermarktscenario’s. Dit thema gaf niet alleen visueel houvast, maar bood ons ook het uitgangspunt voor driedimensionale objecten waarop producten en objecten kunnen worden getoond.”


Wat was het doel, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Het doel van Supermarkt 2050 is gelaagd. De manier waarop de mens produceert en consumeert is niet houdbaar. We ervaren de effecten meer dan ooit tevoren; in het veranderende klimaat, het uitsterven van planten en dieren. Er moet drastisch iets veranderen aan onze gewoonten. Gelukkig wordt dit breed gedeeld en is de transitie onvermijdelijk.


Beeld: impressie Supermarket 2050, Rich Dust

Beeld: impressie Supermarket 2050, Rich Dust

We trachten met dit project een kleine bijdrage te leveren aan de verbetering van onze planeet. Niet alleen door over het onderwerp te informeren, maar ook door alternatieven te bieden, speculatieve toekomstscenarios te schetsen en de bezoeker opties te laten beleven door middel van installaties. Alles wat je ervaart is een trigger om breder te kijken naar de mogelijkheden en kansen van de toekomstige supermarkt.”


Kunnen jullie iets vertellen over het (ontwerp)proces?

“Elk project is uniek. De uitdaging is om de visuele vertaling aan te laten sluiten bij het project en dit nét zo authentiek te laten zijn – of misschien beter gezegd te laten kloppen – bij de inhoud. Daarom kan in onze optiek de visuele uitkomst per project totaal verschillen.

Beeld: impressie Supermarket 2050, Rich Dust

“We werken daarbij graag met hele kleine teams van specialisten. Interdisciplinair werken is voor mij de sleutel om tot een verrassend ontwerp en eindresultaat te komen. Daarbij wordt vanaf het eerste gesprek nauw samengewerkt met partners en alle belanghebbenden. Dat vergroot het draagvlak voor het ontwerp, en uiteindelijk de kans op succes.”


Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?

Het was een extreme uitdaging om dit inhoudelijke project met beperkt budget, torenhoge ambities en keiharde deadlines vorm te geven en op tijd af te krijgen, zonder daarbij aan kwaliteit in te leveren. We zijn op zoek gegaan naar slimme manieren van produceren. Met weinig zo veel mogelijk sfeer en gelaagdheid neerzetten. De tentoonstellingswanden ogen bijvoorbeeld heel driedimensionaal maar zijn in wezen bedrukt doek. Dat is veel minder kostbaar dan vaste wanden en veel effectiever in te zetten. Letterlijk makkelijk te sturen in de vorm die je hebben wilt.

Beeld: impressie Supermarket 2050, Rich Dust

Daarnaast hebben we een grafisch element uit de visuele identiteit van de Embassy of Food als uitgangspunt genomen voor de totale tentoonstelling. Ze noemen het zelf een blob. De naam geeft de vorm goed weer. Een organische, dynamische vorm. Soms vast, soms fluïde. Dit geeft snelle output en genoeg visuele handvaten om letterlijk mee te bouwen. Daarnaast herkent de organisatie zich hierdoor ook direct in het visuele resultaat.”


Zijn jullie tevreden met jullie carrièrestappen tot nu en wat zouden jullie andere ontwerpers aanraden?

“Rich Dust bestaat nu ongeveer 3 jaar. De studio begon als eenmanszaak, maar is sinds dit jaar versterkt met samenwerkingspartner en multidisciplinair ontwerper Jan-Roelof de Vries. Dat voelt als een solide team vanaf dag één. We werken aan grootse projecten, maar met een kleine kern van makers. Prachtige opdrachtgevers als Nemo Science Museum, Design Academy Eindhoven, het College van Rijksbouwmeesters, NL2100, de Provincie Noord- Brabant, Allianz Benelux / VIM en Vakwerk Architecten hebben vertrouwen getoond in ons ontwerpwerk.

Beeld: impressie Supermarket 2050, Rich Dust

“We werken samen met een fijn team van specialisten, veranderlijk per project. Architecten, kunstenaars, collega-ontwerpers, game-ontwikkelaars, voedingsspecialisten, zelfs mode-ontwerpers en wetenschappers. En als we andere ontwerpers iets zouden moeten aanraden, dan is het dat: heb je de ambitie om grensoverschrijdend ontwerp te maken, werk dan nauw samen met mensen die iets kunnen wat jijzelf absoluut niet in huis hebt of kan.”


Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien?

“Dit interview kwam als een heel aangename verrassing. Echter net na de beïndiging van de drie maanden durende muzikale tentoonstelling Hunger in de Kunsthal. Een samenwerking met muzikant iET (Lisa van Viegen Mokoginta) en een hele batterij aan getalenteerde mensen. We hadden jullie hier graag uitgenodigd om één van de werelden van Rich Dust te ervaren. Supermarket 2050 is natuurlijk onderdeel van Dutch Design Week. Verder zullen geïnteresseerden het moeten doen met onze website, maar nog wel even geduld moeten hebben met een giga update van werk dat we de afgelopen 2 jaar maakten.”

Beeld: impressie Supermarket 2050, Rich Dust