Wat maakt dit project zo bijzonder?
“In alle opzichten de omvang. Met 88.000 bezoekers per dag, 4 dagen lang is Rock Werchter het grootste muziekfestival van België. Het staat bekend om een line-up van wereldklasse en de schaal is op alle niveaus gigantisch. De nieuwe visuele identiteit is om die reden heel omvangrijk en moet flexibel in te zetten zijn, want we hebben te maken met veel verschillende soorten ‘touchpoints’.
Design: TIN
De re-branding is in eerste instantie ingezet voor marketing en communicatie doeleinden zoals de nieuwe website en de promotie op de sociale kanalen. Op dit moment zijn we druk bezig met een nieuw inrichtingsplan voor de verschillende zones op het terrein die allemaal zo hun eigen sub-identiteit gaan krijgen. De combinatie van de schaalgrootte, de omvang van dit project én onze eigen liefde voor muziek maakt dit project heel erg bijzonder.”
Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?
“Rock Werchter wordt jaarlijks bezocht door een gemeenschap van meerdere generaties muziekliefhebbers. Het festival bestaat al 47 jaar en is door de jaren heen flink gegroeid. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat deze trouwe doelgroep met het festival is meegegroeid. Dit is natuurlijk een luxepositie maar het nadeel is dat de jongere doelgroep zich misschien niet altijd genoeg vertegenwoordigd voelt.
Rock Werchter
Voor TIN was het de uitdaging om een merk neer te zetten dat voor de terugkerende bezoekers vertrouwd aanvoelt én tegelijk uitdagend is voor een nieuwe generatie muziekliefhebbers. Met een knipoog naar de rijke muziekgeschiedenis en het erfgoed van Rock Werchter hebben we een modern en energiek lay-out systeem en lettertype ontwikkeld dat de ongelooflijke verscheidenheid aan muziek op het festival verbeeldt.”
Kunnen jullie iets vertellen over het (ontwerp)proces?
“Van de eerste editie in 1975 tot aan het begin van de jaren 90 werd Rock Werchter altijd op dezelfde wijze aangekondigd. Een canvas met daarop alle namen van de verschillende artiesten in een herkenbaar condensed lettertype, strak op elkaar gestapeld en met alle ruimte benut. Dit uitgangspunt hebben we gebruikt voor het ontwerpen van een uniek lettertype dat onlosmakelijk verbonden is met dit bijzondere festival.
Design: TIN
Anders dan de naam doet vermoeden is Rock Werchter meer dan alleen rockmuziek. Om die reden hebben we in het logo de nadruk gelegd op het woord ‘Werchter’ (zoals het festival in de volksmond ook vaak wordt genoemd) en staat het woord ‘Rock’ er kleiner voor. Daarbij hebben we verschillende patronen ontwikkeld die de enorme verscheidenheid aan muziek op het festival verbeeldt. Deze patronen kunnen statisch worden gebruikt, maar komen echt tot leven op het moment dat ze als animatie in beweging komen. Alle elementen samen zorgen voor een eclectisch en feestelijk geheel. Of zoals ze in België zo mooi zeggen, met een hoek af.”
Design: TIN
Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?
“Het eerste contact vond midden in één van de eerste lock-downs plaats: een bureau-presentatie via Zoom. Niet echt de ideale situatie om contact te maken met een potentiële nieuwe (en geweldige) klant. We hadden ons goed voorbereid door van te voren bezoekers van het festival te interviewen en quotes hiervan te verwerken in onze presentatie. Ook hebben we het digitale contact persoonlijk proberen te maken door onze eigen liefde voor muziek en festivals erin te verwerken.
Design: TIN
Wat een valkuil had kunnen zijn, een onpersoonlijke video-call, draaide juist uit op iets positiefs. We werden uitgenodigd voor een live ontmoeting in Werchter en de rest is geschiedenis. Dit tekent de samenwerking tot dusver. Stapje voor stapje is het vertrouwen gegroeid en is de communicatie goed en persoonlijk wat resulteert in een fijn proces met eigenlijk alleen maar meevallers.”
Design: TIN
Zijn jullie tevreden met je carrièrestappen tot nu en wat zou je andere ontwerpers aanraden?
“We zijn blij waar we nu met TIN staan. We hebben in drie jaar tijd een gezonde studio opgezet met een hele mooie internationale klantenportfolio. We werken momenteel aan projecten in China, VS, Duitsland en België en daar zijn we als relatief jonge studio erg trots op. Daarnaast vinden we het als studio belangrijk om eigen initiatieven te initiëren. Zo hebben we vorige jaar Timedash ontwikkeld; een widget voor de iPhone die tijd, datum, weer en een stappenteller combineert. En begin 2023 staat de lancering van de start-up Curated By gepland. Op dit platform brengen we de Westerse en de Chinese kunstwereld samen.
Rock Werchter
Design: TIN
Om ons in het begin op weg te helpen hebben we een business coach in de arm genomen. In een vijftal sessies hebben we allerlei facetten behandeld rond het opzetten van een studio. Het is belangrijk om vanaf het begin alles zakelijk goed op de rails te hebben en continue bezig te zijn met waar je als studio naar toe wilt en hoe je je profileert. Het maakt je ervan bewust dat een gezonde ontwerppraktijk meer is dan alleen maar mooie projecten draaien. Een aanrader voor elke ontwerper.”
Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien?
“In januari gaan we live met Localist, een start-up uit New York die een community-based app ontwikkelt om leegstand in vastgoed tegen te gaan. Ook zijn we samen met Sony Music bezig met een branding traject van één van Nederlands grootste DJ’s van dit moment. Ook hiermee verwachten we in januari naar buiten te mogen gaan.”