#Artikelen

29.06.2023

Work & Show: wijstudio

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer de ‘komkommer je om de buurman’-campagne van strategisch ontwerpbureau wijstudio.


Wat maakt dit project zo bijzonder?

“De actie ‘komkommer je om de buurman’ is vanuit intrinsieke motivatie ontstaan. Een dierbare groenteman, Huseyin, kwam door de enorm hoge energiekosten acuut in de problemen. De behoefte om te helpen is dan heel natuurlijk. We hebben iedereen bij elkaar getrommeld en binnen de kortste keren deze actie op touw gezet. Wat het mooiste is van de actie is dat iedereen er heel blij van werd en dat we Huseyin echt hebben kunnen helpen.

Bovendien won de ‘Neighbourhood campaign’ de European Design Awards 2023 in de categorie ‘Self-Initiated Projects’ en de juryprijs.”

Fotograaf: Isabell Janssen

Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Huseyin had te maken met een stijging van 300% in de maandelijkse stroomkosten boven op een fikse huurverhoging. Dit maakte een gezonde bedrijfsvoering feitelijk onmogelijk. Wij wilden hem in deze moeilijke tijd helpen en ervoor zorgen dat zijn winkel kon blijven bestaan. We waren op de hoogte dat Huseyin een grote schare van trouwe klanten heeft die er net zo over dachten. Daarom bedachten we een concept waarbij iedereen die hem een warm hart toedraagt, kon helpen. De pakkende slogan inspireerde de vaste klanten en heeft ervoor gezorgd dat de campagne uiteindelijk viral is gegaan.”

Fotograaf: Isabell Janssen

Kun je iets vertellen over het (ontwerp)proces? 

“Wat leuk is aan dit project is dat we het heel snel met veel goede energie hebben neergezet. De vrijheid en snelheid maakt dat je snel keuzes maakt. En het feit dat we hier samen met familie aan hebben gewerkt maakt het extra leuk. De tekst was in eerste instantie bedacht door de man van een collega. Vanuit ‘bekommer je om de buurman’, was al snel ‘komkommer je om de buurman’ ontstaan. Dit maakt iets zwaars, zoals de energiecrisis, meteen luchtiger. Iedereen kon op een laagdrempelige manier helpen. Wij denken dan ook dat dat de kracht van het project is.”

Fotograaf: Isabell Janssen

Zijn jullie nu tevreden met je carrièrestappen tot nu en wat zou je andere ontwerpers aanraden?

“Enkele jaren geleden zijn we van een groep losse zzpers één bedrijf geworden. Het feit dat we onze krachten hebben gebundeld, is heel belangrijk geweest. Het voornaamste is natuurlijk dat het heel leuk is om samen te werken. Een mooie bijkomstigheid is dat we grotere- en complexere opdrachten aankunnen, dan we als eenpitters konden. ‘Samen is altijd beter’, dat zouden we andere ontwerpers graag aanraden.”

Fotograaf: Isabell Janssen

Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien?

“Je kan ons op dit moment zien in Amsterdam-Noord. We hebben net de rebranding gedaan van een grote kinderopvang, waarmee zijn hun wagenpark een update hebben gegeven. Van die Tinteltuin worden wij heel vrolijk!”