CLEVER°FRANKE ontwerpt visuele identiteit Design & AI Symposium
CLEVER°FRANKE is gevraagd om de visuele identiteit te ontwerpen voor het Design & AI Symposium, georganiseerd door de Technische Universiteit Eindhoven tijdens de Dutch Design Week 2024. Het doel van dit project was om de rol van AI bij het creëren van een identiteit te verkennen.
TU Eindhoven leverde CLEVER°FRANKE wetenschappelijke publicaties over design en AI, waarna CLEVER°FRANKE met AI meer dan 2900 embeddings met elk 1536 dimensies creëerde. Deze werden gereduceerd en in 3D geplot. CLEVER°FRANKE ontwikkelde vervolgens een tool om kleurrijke visuals te genereren, waarbij elke cirkel een embedding vertegenwoordigt. Door deze visuals in een rasterlayout te plaatsen, ontstond een identiteit die het hoogdimensionale karakter van de data benadrukt.
Clarify, DPI en Ontwerpwerk winnen aanbesteding Rijkswaterstaat
De komende vier jaar zullen de bureaus Clarify, DPI en Ontwerpwerk samenwerken aan diverse opdrachten voor Rijkswaterstaat op het gebied van communicatieadvies, coördinatie en uitvoering. Deze opdrachten omvatten onder andere het ontwikkelen van communicatiestrategieën en -plannen, alsmede het coördineren, ontwikkelen en uitvoeren van creatieve concepten en bijbehorende communicatiemiddelen.
“We zijn erg blij dat we deze aanbesteding hebben gewonnen”, verklaarde Arent Benthem, managing partner bij Clarify. “RWS heeft behoefte aan een diverse set aan advies- en uitvoeringsdiensten. Door onze gezamenlijke ervaring in strategie, grafische vormgeving en information design kunnen we RWS ondersteunen met heldere communicatie die inhoud, vorm en beleving integreert.” De samenwerking tussen Clarify, DPI en Ontwerpwerk is niet nieuw; zij hebben reeds succesvol samengewerkt voor andere overheidsorganisaties. |

Centraal Beheer kiest TBWA\Neboko als nieuwe lead agency
Centraal Beheer heeft na een intensieve pitch TBWA\Neboko geselecteerd als hun nieuwe lead agency. Hiermee neemt TBWA\Neboko de positie over van DDB Amsterdam, die maar liefst 37 jaar lang verantwoordelijk was voor de reclamecampagnes van de verzekeraar.
De voornaamste taak van TBWA\Neboko wordt het versterken van de merkpositionering van Centraal Beheer en het ontwikkelen van effectieve en opvallende campagnes, waaronder de iconische ‘Even Apeldoorn bellen’-commercials.
Raad voor Cultuur adviseert aanblijven Dutch Design Foundation in bis
Dutch Design Foundation, organisator van onder andere Dutch Design Week (DDW), was vanaf 2021 onderdeel van de nationale culturele Basisinfrastructuur. Voor de beleidsperiode 2025-2028 heeft Dutch Design Foundation een nieuwe aanvraag ingediend. De aanvraag is door de Raad voor Cultuur positief beoordeeld. Op Prinsjesdag zal de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op basis van dit advies zijn definitieve besluit bekendmaken.
Foto: Dutch Design Week 2023 | Fotograaf: Max Kneefel