Kossmanndejong ontwerpt expo Humania
Kossmanndejong heeft de tentoonstelling Humania in NEMO ontworpen, die het verhaal van de mensheid vertelt. Bezoekers worden uitgedaagd door fysieke activiteiten en breinbrekers, waarmee ze meer leren over zichzelf en anderen. Persoonlijke verhalen begeleiden hen door verschillende aspecten van het menselijk leven, zoals seksualiteit en de dood.
Fotografie: DigiDaan & Tara Fallaux
De minimalistische structuren van staal en glas zorgen ervoor dat de bezoekers centraal staan en deel uitmaken van de scenografie. Terwijl ze de interactieve tentoonstellingen activeren, vullen stemmen, gelach en andere geluiden de ruimte. Door de nadruk te leggen op de relaties tussen bezoekers, worden zij aangemoedigd om zichzelf met anderen te vergelijken en de overeenkomsten en verschillen te ontdekken die elke persoon uniek maken.
Afdeling Buitengewone Zaken en OpenEmbassy bundelen krachten
Afdeling Buitengewone Zaken en OpenEmbassy bundelen hun krachten en gaan aan de slag met een sociaal ontwerp voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Het doel is om de participatie van bewoners in asielzoekerscentra (azc’s) te bevorderen.
In het ontwerptraject staan de ervaringen van nieuwkomers centraal. Daarnaast wordt de (woon)omgeving van azc's betrokken en wordt er een aanpak ontwikkeld die het COA kan uitrollen bij alle Meedoenbalies. Het project richt zich op het identificeren van obstakels en kansen voor nieuwkomers in de opvang en het faciliteren van ontmoetingen met de buitenwereld.
Studio de Ronners wint Museum Magazine Exhibition Award 2024
Studio de Ronners en Kunsthal Rotterdam hebben met de tentoonstelling Ai Weiwei. In Search of Humanity de Museum Magazine Exhibition Award 2024 gewonnen. Voor deze tentoonstelling ontwierp de studio de grafische laag, waarmee ze de carrière van Ai Weiwei en zijn zoektocht naar een betere wereld belichtten.
Fotografie: Marco de Swart, Bas Czerwinski & Fred Ernst
Het ontwerp was strategisch afgestemd op de doorkijkjes in de tentoonstellingsruimte, waardoor het logo overal zichtbaar bleef en bezoekers een samenhangende ervaring kregen. Het koningsblauwe kleurenschema, geïnspireerd door het wit-blauwe porselein, werd doorgevoerd in de typografie, met vetgedrukte letters voor namen en data en een modern lettertype voor de leesteksten.
Today ontwerpt nieuwe visuele identiteit Woonstede
Woningcorporatie Woonstede heeft na een pitchprocedure gekozen voor ontwerpbureau Today om haar visuele identiteit te vernieuwen. Deze beslissing kwam voort uit de noodzaak om de 30 jaar oude huisstijl te moderniseren en beter aan te sluiten bij de nieuwe strategische koers van Woonstede. Het 75-jarig jubileum van de corporatie vormde een perfect moment voor de lancering van de vernieuwde identiteit.
Om goed aan te sluiten bij de doelgroepen voerde Today uitgebreide interviews met verschillende stakeholders. Deze inzichten, gecombineerd met bestaande strategische documentatie, vormden de basis voor de vernieuwing. Today introduceerde de nieuwe pay-off ‘Ruimte voor jou’, die benadrukt dat een huis niet alleen een verblijfplaats is, maar een plek die ruimte biedt voor ontwikkeling en geborgenheid.
Nieuw ontwerp fietsbrug Wyldehoarne door ipv Delft
In het Friese Joure is de iconische fiets- en voetgangersbrug tussen de wijken Skipsleat en Wyldehoarne toe aan vernieuwing. Het bestaande brugontwerp bleek onhoudbaar, waardoor ipv Delft, in overleg met omwonenden en betrokkenen, koos voor een ontwerp dat zowel de karakteristieke elementen van de oude brug behoudt als duurzaam en kostenefficiënt is.
De nieuwe brug, met een eenvoudig stalen ontwerp en sculpturale verticale elementen, biedt een onderhoudsvrije en strakke oplossing. Daarnaast zijn de omliggende grondlichamen verlaagd voor een betere waterbeleving en voorzien van natuurlijke beplanting, wat de brugroute een frisse en natuurlijke uitstraling geeft.