#Nieuws

30.04.2025

Ins & Outs

Beeld: uitsnede pagina 2 uit Morres

Morris & Company lanceert magazine, Karen Polder ontwerpt boek voor Nederlandse ambassade Brussel, studio de Ronners wint twee bronzen lampen, DAE zoekt nieuwe creative director, iF Awards 2025 uitgereikt, nieuwe samenwerking tussen Studio Kars + Boom en Rietveld Schröderhuis en internationale erkenning voor Kossmanndejong.


Morris & Company lanceert magazine Morres

Creatief bureau Morris & Company presenteert Morres: een eigen magazine vol verhalen over merken die raken, creativiteit in de praktijk en vakmanschap dat verder gaat dan de hype. Geen vluchtige content, maar artikelen die aanzetten tot denken en uitnodigen om te bewaren, herlezen en op tafel te laten liggen.

Met Morres wil Morris & Company vertraging bieden in een wereld vol snelheid. Papier, zo stellen ze, brengt rust en geeft ruimte voor betekenisvolle verhalen. De eerste editie (voorjaar 2025) zoomt in op employer branding, met onder meer interviews met Arno Molenaar en Bart Kampschreur over Gen Z, een artikel van Ruud van Gerven over AI als gamechanger, en een case van Maastricht UMC+ over het waarmaken van merkbeloftes.


Karen Polder ontwerpt boek over kunst en kleur voor Nederlandse ambassade Brussel 

Grafisch ontwerper Karen Polder tekende voor het ontwerp van Who’s afraid of Red, Yellow and Blue, een boek dat de kunstcollectie in de nieuwe Nederlandse ambassade in Brussel laat zien. Rood, geel en blauw — kleuren die ook terugkomen in de Belgische en Nederlandse vlag — vormen een visuele leidraad in het boek.

Foto: Who’s afraid of Red, Yellow and Blue


De publicatie markeert de verhuizing van de ambassade naar een nieuw gebouw en onderstreept het belang van kunst in deze diplomatieke omgeving.


Naast bestaande werken uit de collectie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken bevat de selectie ook bruiklenen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Fotograaf Jannes Linders bracht de kunstwerken op hun nieuwe plek in beeld.


Twee bronzen lampen voor studio de Ronners bij Dutch Creativity Awards 2025

Studio de Ronners heeft twee Bronzen Lampen gewonnen bij de Dutch Creativity Awards 2025. De studio werd bekroond voor hun werk aan de brandingprojecten Jeugdtheater Hofplein (voor Jeugdtheater Hofplein) en Alles außer flach (voor het Nederlands Letterenfonds en Literatuur Vlaanderen).

Foto: branding Jeugdtheater Hofplein


Design Academy Eindhoven start zoektocht naar nieuwe Creative Director

Design Academy Eindhoven is gestart met de werving van een nieuwe Creative Director. Joseph Grima, die de functie sinds 2017 vervult, treedt later dit jaar terug na het voltooien van zijn tweede en laatste termijn van vier jaar. De nieuwe Creative Director zal tevens plaatsnemen in het College van Bestuur.

De internationale zoektocht wordt begeleid door executive search-bureau Perrett Laver. Een breed samengestelde selectiecommissie vanuit DAE — met vertegenwoordigers uit onder meer de Raad van Toezicht, het College van Bestuur, het onderwijs en de alumni — zal het aanstellingsproces begeleiden. De functieomschrijving wordt naar verwachting eind april gepubliceerd. De benoeming staat gepland voor juli 2025.


iF Awards 2025 uitgereikt: 96 keer prijs voor Nederland

De prestigieuze iF Design Awards 2025 zijn op 28 april jl. uitgereikt. Maar liefst 96 ontwerpen uit Nederland vielen in de prijzen. Onder de Nederlandse winnaars bevindt zich ook een BNO-lid: Rogier Rosema van Things to Make and Do, die werd bekroond voor de campagne Delft Doet Duurzaam. De felbegeerde iF Gold Awards gingen dit jaar naar Philips en Hone. Opvallend is dat dit jaar een aanzienlijk deel van de Nederlandse winnende inzendingen afkomstig was van Philips. 

Foto: iF Award Ceremony Night 2025, Berlijn


Nieuwe samenwerking tussen Studio Kars + Boom en Rietveld Schröderhuis

Studio Kars + Boom en het Rietveld Schröderhuis in Utrecht bundelen opnieuw hun krachten. Na het succes van hun eerdere samenwerking lanceren zij een nieuwe serie grafische prints, geïnspireerd op het iconische huis van Gerrit Rietveld.

 

De werken vangen met kleur en vorm het modernistisch erfgoed in de herkenbare stijl van ontwerpers Kevin Kars en Cynthia Boom. Elke print is gebaseerd op specifieke elementen uit het UNESCO-monument en exclusief verkrijgbaar bij het Rietveld Schröderhuis.

De nieuwe serie is voor het eerst te zien tijdens GLUE Utrecht (9 t/m 11 mei 2025). Met deze reeks wordt de succesvolle samenwerking tussen grafisch meesterschap en modernistische architectuur voortgezet.


Kossmanndejong: twee tentoonstellingen bekroond

Ontwerpbureau Kossmanndejong is tweemaal in de prijzen gevallen bij de International Design Awards. De tentoonstellingen Health First (Stapferhaus) en The War Rooms (The Story of Emily) werden beide bekroond.

Foto: The War Rooms | Fotografie: Thijs Wolzak

Met Health First roept het bureau bezoekers op na te denken over de toekomst van de zorg: wat verstaan we onder gezondheid, wie bepaalt dat, en wie betaalt de prijs? The War Rooms vertelt het indrukwekkende verhaal van Emily Hobhouse en laat bezoekers de Tweede Anglo-Boerenoorlog beleven in 24 meeslepende ruimtes.