#Podcasts

22.06.2022

Designers Inc. met Clarify

In Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: Menno Huisman en Arent Benthem van Clarify.


Tekst: Viveka van de Vliet

Sinds maart van dit jaar is Nederland een groot bureau rijker. Booreiland, In60Seconds en Getting the Picture gingen samen verder onder de heldere naam Clarify. Het nieuwe bureau is gespecialiseerd in information design. Clarify helpt organisaties complexe vraagstukken helder te maken met als doel mensen te prikkelen om in beweging te komen. Of het nu burgers zijn of klanten.

Strategy director Menno Huisman (voorheen van Booreiland) en managing director Arent Benthem (voorheen In60Seconds en Getting the Picture) zijn twee van de vijf partners van het nieuwe bureau. Ze gaan in gesprek met Roel Stavorinus in deze aflevering van de podcast Designers Inc.

Foto's: Arent Benthem (links) en Menno Huisman

Beeld: Rabobank door Clarify

Vanuit de studio in de Amsterdamse Houthavens brengt Clarify de expertise van Booreiland (digital product en service design) samen met In60Seconds (animatie en infographics) en visueel consultancybureau voor verandervraagstukken Getting the Picture.

Het zaadje was al heel vroeg geplant, vertellen ze. Ze hadden tien jaar geleden al eens samen een project gedaan voor Telfort. Zo ontdekten ze dat hun diensten elkaar perfect aanvulden en versterkten. En dat niet alleen. “Er was een klik. We zaten op hetzelfde denkniveau”, zegt Menno.

Arent voegt toe: “Ook de methodieken die we gebruiken, de gestructureerde processen voor verandermanagement die belangrijk zijn om klanten mee te nemen en tot nieuwe inzichten te brengen, deelden we met Booreiland.” Ondanks de verschillende disciplines hadden de bureaus op metaniveau toen al een gedeelde pay-off: complexe materie helder maken.

 

Beeld: Rijksoverheid door Clarify

Fusie

De wens om minder vrijblijvend samen te werken om hun klanten de beste service te kunnen bieden, leidde tot de fusie. Menno: “We hebben een jaar lang gesprekken gevoerd en werken er hard aan om de heritage van alle drie de bureaus op te bouwen, het DNA te smeden. We nurturen het als een voortdurend ontwikkelend en evoluerend orgaan.”

Clarify heeft een multidisciplinair team van mensen die complexe analytische vraagstukken interessant vinden én esthetische, plezier uitstralende vormgeving kunnen maken. “De variatie aan persoonlijkheden binnen je bureau zit elkaar niet in de weg, maar versterkt elkaar”, zegt Arent. Daarboven staat cultuur. Ze weten dat een mismatch op dat vlak vaak leidt tot een mislukking, maar zij delen een missie, ambitie en cultuur.

Foto: Clarify | Fotografie: Thijs Wolzak

Droom

Wat hun droom is? “Dat de naamsbekendheid toeneemt en je bij een complex vraagstuk onmiddellijk denkt aan Clarify”, zegt Arent. “We willen het beste bureau voor information design worden. En de grip op de wereld vergroten door deze een stuk begrijpelijker te maken”, zegt Menno tot slot.

Wil je meer weten? Hoe Clarify bijvoorbeeld denkt over de uitdaging om grote complexe projecten binnen te halen en over het speciaal ontwikkelde traineeship dat jonge talenten langer binnenhoudt? Hoe ze de balans vinden tussen onder- en bovenstromen en wat de uitspraak van Midas Dekkers over groei te maken heeft met Clarify? Luister dan naar deze podcast.


Beluister de podcast


Meer informatie





In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.