#Podcasts

05.07.2023

Designers Inc. met Frank Nas

In Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: Frank Nas, Executive Vice President Northern Europa van Design Bridge and Partners.


Tekst door Viveka van de Vliet


Frank Nas begon ooit als creatief bij een reclamebureau, maar al snel ging zijn rol richting strategie, management en klanten. Hij kan zich nogal opwinden en heeft een uitgesproken en principiële mening. Over gemiste design-kansen op zowel het festival in Cannes als op onze designopleidingen. Of over het calvinisme dat Nederlandse designbureaus belemmert om trots te zijn op wat ze doen.

Luister mee naar het gesprek dat Roel Stavorinus had met Frank Nas, Executive Vice President Northern Europa van Design Bridge and Partners die verantwoordelijk is voor de vestigingen in Berlijn, München en Amsterdam. 

Foto: identity & packaging Heineken Silver

Hij moest de titel een paar keer uitleggen aan zijn moeder en waarschijnlijk ook aan de luisteraars van deze podcast. Design Bridge is nu namelijk Design Bridge and Partners, na een fusie met het creatieve bureau Superunion met internationale vestigingen op achttien locaties.

Het bureau is geïnteresseerd in de omschrijving van een probleem dat opdrachtgevers - of het nu fast movers zijn of corporate organisaties - zowel intern als extern tegenkomen. Daarom zijn lange termijnrelaties belangrijk omdat er veel vertrouwen over en weer moet zijn om dit soort gesprekken aan te gaan. “Hoe langer de samenwerking, hoe meer impact”, zegt Nas. Hij vindt dat het vaak wordt onderschat dat design divers kan worden ingezet om grote bedrijfsproblemen binnen een organisatie te helpen oplossen. En: “Als een potentiële klant niet designgedreven is, maar het als een doekje voor het bloeden inzet, is het een watch-out.” 


Belemmerd door calvinisme

Nas studeerde begin jaren ’90, toen het internet opkwam en er nog modems waren die piepten en kraakten. Een tijd waarin hij gefascineerd raakte door de wereld van merken die internationaler werden en lieten zien wat de trends waren. Tijdens zijn studie liep hij stage bij een klein full service reclamebureau Cramer & Van Hooijdonk. Hier maakte de creatief identiteiten en advertenties en ontwikkelde zelf films in de donkere kamer, alles van begin tot eind.

“Ik leerde iets fundamenteels: hoe design is opgebouwd. “Niet alleen het idee en de realisatie is belangrijk, maar alle stappen ertussenin”, vertelt hij. “Omdat je toen minder makkelijk iets kon corrigeren en aanpassen, moest je vooruitdenken en anticiperen. Nu kan iedereen met Photoshop en instructiefilmpjes op YouTube designer zijn, maar het gaat voorbij aan een bepaalde esthetiek. Het ambacht en de mystiek van design is niet meer dominant.”

Foto: global rebrand ESL

Calvinisme belemmert ons, meent Nas ook. Hij vindt dat Nederlandse bureaus trotser mogen zijn. Bij het internationale Festival of Creativity in Cannes komen alle belangrijke opdrachtgevers samen en worden duizend designcases ingediend, maar de Nederlandse designindustrie is zwaar ondervertegenwoordigd. “Designers zijn goed in designers for designers. Het is jammer dat we niet zo uitgesproken zijn buiten onze bubbel.” 


Beluister de podcast

Volgens Nas is het een gemiste kans dat de opleidingen studenten richting artistieke praktijk opleiden en minder in de commerciële, marktgedreven kant van design. Dat leidt er onder andere toe dat zijn bureau, waar twintig nationaliteiten werken, nauwelijks talent binnen Nederland kan vinden. Wil je meer weten over wat hij hierover te zeggen heeft? Luister dan nu naar de podcast.


Meer informatie


In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.