#Podcasts

18.05.2023

Designers Inc. met Jeroen Disch

In Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: Design Director Jeroen Disch.


Tekst door Viveka van de Vliet


Jeroen Disch is Design Director bij Bravoure, een designbureau dat digitale merken, producten en systemen ontwerpt die bedrijven toekomstbestendig maken. Dish werkte onder andere bij Lava en GRRR en bedacht Halfvet, een nieuwsbrief over digitaal ontwerp. Roel Stavorinus sprak hem over het werken met merken en denken vanuit systemen, over A.I. als co-piloot en over de ideale Bravoureklant. 

Foto: Brand Identity Awakenings

Jeroen studeerde in het papieren mediatijdperk aan de HKU en verdiepte zich vervolgens in film en video op het Sandberg Instituut. “Dingen die bij je passen, blijven plakken”, zegt de Design Director over het ontwerpbureau Lava, waar hij in 2005 begon. Dat was nog voor de mobiele revolutie, responsive design bestond nog niet, maar Lava was al met dynamische identiteiten bezig, met designsystemen. 

Na een tussenstap bij (tegenwoordig) Edenspiekermann, volgde GRRR. GRRR is sterk gericht op het werken voor bedrijven die een positieve impact op de wereld hebben, iets dat Disch persoonlijk erg aansprak.


Inzoomen en uitzoomen

Bij Bravoure bestaat de baan van Jeroen uit een prettige mix van inzoomen en uitzoomen: enerzijds begeleidt hij als Design Director het ontwerpteam bij de keuze van tools en processen, de richting en groei van het bureau. Anderzijds bedenkt hij projecten en concepten tot de kleuren en lettertypes en begeleidt hij ontwerpers. Het doel is bedrijven toekomstbestendig maken, door hen te helpen met groeien binnen het digitale domein. Van merkidentiteiten tot streamingplatforms zoals voor Eye Filmmuseum, Amsterdam Dance Event en Moko Museum.

Foto: Brand identity Elfi

De ideale Bravoureklant? “Die heeft ambitie, lef en wil groeien. Wij denken op UX-, business- en merkniveau mee en vinden het leuk om te laten zien hoe een mix van strategie en een UX-concept kan bijdragen aan de groei van het merk. Klanten helpen met een duidelijk merkprofiel, triggert onze creativiteit”, zegt hij. 


Halfvet

Een bijzonder initiatief van Disch is Halfvet, de nieuwsbrief die ontstond uit frustratie. Want de stapel blogs over digital design die hij wilde bijhouden, werd steeds hoger. Halfvet, dat consequent elke twee weken verschijnt, dwingt hem om bij te blijven en is een prettige manier om informatie te verwerken en onder woorden te brengen en zijn eigen positie te bepalen. Van een handjevol vrienden heeft Halfvet na 107 edities, 2000 abonnees. 

Foto: Brand Identity Moco

Beluister de podcast

Wil je weten waarom Jeroen AI een fantastische tool vindt? Of welke rol de ontwerper speelt als holistische, curerende systeemdenker die kan duiden en - ethische en esthetische - belangen kan afwegen? En ben je benieuwd waarom Disch sceptisch is over de nieuwe onderwijsmethodiek waarbij studenten zelf hun informatie moeten zoeken? Luister dan naar deze aflevering van Designers Inc.


Meer informatie


In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.