#Podcasts

07.08.2024

Designers Inc. met Jos Oberdorf

In de podcast Designers Inc. by BNO spreekt Roel Stavorinus ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. In deze aflevering: Jos Oberdorf van npk design.


Portretfoto door Thomas Lenden


Jos Oberdorf is ontwerper en partner bij npk design, een strategisch bureau gespecialiseerd in productontwerp. Met ruim 40 jaar ervaring creëert npk design innovaties voor zowel multinationals als start-ups. Hoge functionele kwaliteit en duurzaamheid staan voorop.

In zijn gesprek met Roel Stavorinus vertelt Jos dat een ontwerp pas geslaagd is als alle stukjes van een complexe puzzel in elkaar passen, zonder compromissen. Ze bespreken ook het heroverwegen van productontwerpen en de keuze om bepaalde producten niet te maken. Beluister de podcast via Buzzsprout.

Foto: AudiospelerToniebox

Een holistische aanpak

Bij npk design ontwerpen Jos Oberdorf en zijn team integraal, waarbij alle facetten van een product - van constructie tot materiaalkeuze - worden geïntegreerd. “Ik voel me nog steeds ontwerper. Ik zit van dag tot dag nog keihard mee te piekeren over wat het nu moet worden,” zegt Jos. Het compacte team van ongeveer 25 man ontwerpt alles in-house, wat hen in staat stelt meer diepgang en uitdaging te zoeken. Dit is opmerkelijk in een tijd waarin veel bedrijven geneigd zijn om verschillende disciplines uit te besteden.


Foto: Medische verzorgingsunit Tettoia 

Proces en communicatie

Jos benadrukt het belang van controle over het proces en de uitkomst van een ontwerp. “Hoe meer je zelf doet, hoe meer je onder controle hebt,” legt hij uit. Ontwerpen gaat volgens hem grotendeels over communicatie. Hoe beter de communicatie, hoe minder ruis op de lijn, en hoe voorspelbaarder de uitkomst. Dit vertaalt zich in hun werkwijze: ze bouwen en testen eerst vaak prototypes om ideeën tastbaar te maken, zelfs als dit arbeidsintensief en kostbaar is.


Kritisch ontwerpen

Jos heeft ook gesprekken met opdrachtgevers over het niet maken van producten. Hij benadrukt het belang van nadenken over de noodzaak van een product. “Je kan producten beter maken, beter te repareren, betere materialen gebruiken, maar de vraag is belangrijker: moet ik dat ding wel kopen of moet ik dat product wel maken?” Deze kritische benadering van productontwerp draagt bij aan een duurzamere toekomst.

In het gesprek met Roel Stavorinus deelt Jos zijn inzichten en ervaringen uit de wereld van strategisch productontwerp en de rol van duurzaamheid daarin. Beluister de podcast hier.

Foto: Atomic Revent Visor skihelm

Beluister de podcast


Meer informatie


Training Strategisch Brand Design

Wil je ook leren om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief? Schrijf je dan in voor de training Strategisch Brand Design: Merk & Strategie op 18 september. 


De meeste ontwerpers vliegen merkvraagstukken aan vanuit hun eigen kennis en ervaring en kijken onvoldoende naar die elementen die ervoor zorgen dat een merk een stérk merk wordt. In deze training leer je om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief, een marketingperspectief, en het perspectief van je opdrachtgever. 

 


In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.