Lotte Hiemstra en Roy van de Meulengraaf ontmoetten elkaar tijdens Driving Dutch Design. De een is ontwerper met aandacht voor strategie, de ander meer strateeg met een sterk gevoel voor ontwerp. Nu storten ze zich samen in een nieuw avontuur: The Brand Sprint. Een initiatief waarmee zij in een razend tempo ondernemers helpen aan een merkidentiteit, en alles wat daarbij komt kijken.
Luister naar de podcast.
Foto's: Het Gevelbankje | Design: The Brand Sprint
Van eigen pad naar gezamenlijke koers
Lotte en Roy vonden elkaar dus via ons ontwikkelprogramma Driving Dutch Design. “Ik zocht echt een groep gelijkgestemden om mee te sparren,” vertelt Lotte. “Als zelfstandig ontwerper kun je je namelijk best eenzaam voelen.” Ook Roy werd getriggerd door de behoefte aan sparringpartners, verdieping en praktische handvatten: “Ik zat met vragen als: wanneer kiest een klant nou voor mij als eenpitter, en waarom niet voor een bureau?”
In plaats van ieder hun eigen pad te bewandelen, besloten ze hun krachten te bundelen. “We wisten elkaar al snel te vinden,” zegt Roy. “DDD gaf ons echt de ruimte om te ontdekken hoe we elkaar konden versterken.”
The Brand Sprint: snel én doordacht
Uit hun samenwerking ontstond The Brand Sprint, een traject van vier weken waarin ondernemers razendsnel naar een sterke merkidentiteit worden geleid. “Ondernemers willen vaak gisteren al resultaat,” lacht Roy. “Dus dachten wij: hoe kunnen we snelheid combineren met kwaliteit?” Met hun efficiënte aanpak maken ze strategie tastbaar zonder eindeloze rapporten.
“Het is niet dat we strategie overslaan,” benadrukt Lotte. “Maar we vertalen het snel naar iets visueels dat werkt.” Hun formule werkt niet voor iedereen, geven ze toe. “Maar voor ondernemers met focus en commitment? Dan kan het wél. En beter dan je denkt.”
Foto's: Moovment | Design: The Brand Sprint
Beluister de podcast
Driving Dutch Design
Driving Dutch Design begeleidt sinds 2013 creatieve ondernemers. Naast informatie, kennis en vaardigheden biedt het programma een netwerk, inzichten van anderen én besteden we aandacht aan de soft skills die nodig zijn voor een succesvolle creatieve praktijk. In de afgelopen jaren hebben we al meer dan 250 studio’s, eenpitters, duo’s en andere creatieve ondernemingen ondersteund met een programma dat zich inmiddels heeft bewezen en dat tevens flink is doorontwikkeld. |


In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.
Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.
Illustratie: Rob en Robin.