#Podcasts

13.01.2022

Designers Inc. met met Borre Akkersdijk

In de podcast Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: Borre Akkersdijk van BYBORRE.


Borre Akkersdijk

Borre Akkersdijk is oprichter en creative director van BYBORRE, een innovatief platform voor op maat gemaakt verantwoord textiel met een hoofdkantoor in Amsterdam. De ontwerper is op een missie, vertelt hij aan Roel Stavorinus. De specialist in textiel is een aanjager die de textielindustrie ten goede wil veranderen door een complete generatie textielmakers te helpen om het beter, duurzamer, transparanter en democratischer te doen.

Collectie BYBORRE (Foto: BYBORRE)

Door de kennis van textiel te vertalen in software helpen Borre, zijn zakenpartner en zijn team andere makers. Bijvoorbeeld door met hun zelfontwikkelde samplingmachine textielsamples te produceren. Uit de hele wereld kloppen makers bij BYBORRE aan: van kunstenaars uit Japan tot mensen uit de automotive industrie, en van haute couture tot sportswear-merken.

Borre had al vroeg een grote fascinatie voor materialen en tactiliteit, voor kleding en voor details zoals knoopjes en ritsen. Binnen BYBORRE is hij degene die inzoomt op de details, maar is hij ook de man van de verre visie; hij vergelijkt zichzelf met een pelikaan die hoog boven zee de verte overziet en de zee induikt als hij een vis ziet.

Platform BYBORRE Create™ (Foto: BYBORRE)

De ontwerper was altijd al vooruitstrevend. Voor zijn afstuderen in 2010 aan de Design Academie Eindhoven wist hij direct uit de machine een gewatteerde stof te toveren waar hij esthetische kleding van maakte. Nu loopt hij voorop met een missie om de wereld te veranderen. Dat doet Borre door zichzelf continu te ontwikkelen in relatie tot de wereld en manieren te vinden om de negatieve impact die textiel op onze planeet heeft te verminderen. Bijvoorbeeld door grondstoffen op de juiste manier te gebruiken, door verantwoord en transparant te produceren en door gul zijn kennis te delen en samen te werken.

Veel valt te winnen bij consumenten. Borre’s rol is dan ook het opvoeden en bewust maken van de eindgebruiker door informatie te bieden waardoor we andere keuzes gaan maken.

Wil je weten hoe? Of wil je meer weten over Borres aanvankelijke ambitie om een groot ontwerper te worden bij een groot merk? Over wat hij van Lidewij Edelkoort leerde? Ben je nieuwsgierig hoe Borre denkt over ego-ontwerpers, eigenaarschap en rijkdom, en hoe hij de balans vindt tussen zakelijk groeien en puur blijven? En wat zijn advies is aan de jonge generatie ontwerpers?

Luister dan naar Designers Inc. met Borre Akkersdijk.


Beluister de podcast


Meer informatie





Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.