#Podcasts

19.12.2024

Designers Inc. met Mirjam van Coillie

Roel Stavorinus spreekt met Mirjam van Coillie, algemeen directeur bij Kalkhoff Bikes, over haar visie op merkstrategie. Van Coillie legt uit hoe ontwerpers een cruciale rol spelen in het versterken van merkidentiteit.


Portretfoto: Timo Lutz


Mirjam van Coillie is een expert in het bouwen van merken die niet alleen bestaan, maar ook blijven bestaan. De vraag hoe je een merk versterkt en zijn relevantie behoudt, staat centraal in haar carrière. Na haar studie interieurontwerp aan de Design Academy Eindhoven, werkte ze bij Nederlandse bedrijven zoals Philips, Auping en Gazelle. Niet als ontwerper, maar als leidinggevende en consultant.

Nu, als algemeen directeur van Kalkhoff Bikes, deelt Mirjam haar visie op het belang van de synergie tussen marketing, design en bedrijfsstrategie voor het succes van een merk. Ze gelooft dat ontwerpers een cruciale schakel zijn doordat zij de kernwaarden van een organisatie kunnen vormgeven en tastbaar kunnen maken. Luister naar de podcast en ontdek Mirjam’s inspirerende aanpak.  

Foto: Kalkhoff Bikes

Meer dan een fiets

Kalkhoff Bikes stond al stevig op de kaart, maar met de komst van Mirjam kreeg het merk een frisse impuls. Voor haar is een fiets namelijk meer dan zomaar een vervoermiddel; het is een verlengstuk van je levensstijl, een object dat je manier van leven ondersteunt én versterkt. Ze bracht een nieuwe energie in de totale merkbeleving en bedacht originele manieren om Kalkhoff te presenteren als een merk met een eigen karakter. Ze ziet Kalkhoff niet alleen als een merk, en de fietsen niet alleen als gebruiksobject, maar eerder als een soort reisgenoot die persoonlijke vrijheid en avontuur mogelijk maakt.

Foto: Team Kalkhoff Bikes

Ontwerpers slaan een brug

Om deze visie te realiseren, benadrukte Mirjam het belang van samenwerking tussen design, marketing en business. Een sterk merk draait niet alleen om het verkopen van producten, maar om het creëren van een ervaring die resoneert met de waarden van de consument. Ontwerpers spelen hierin een cruciale rol: zij brengen de bedrijfswaarden tot leven en maken ze tastbaar. Bij Kalkhoff vertaalde Mirjam vooral de Duitse cultuur en waarden naar het ontwerp van de fietsen. Ze laat zich hiervoor inspireren door de nuchterheid van Noord-Duitsland, het uitgestrekte landschap en de verbondenheid met de natuur.

Foto: Kalkhoff Bikes

Familiebedrijven

Mirjam onderstreept: design is meer dan alleen esthetiek; het is een strategisch instrument om een merktidentiteit te versterken en je te onderscheiden in een drukke markt. Het hebben van een langetermijnvisie is daarbij belangrijk, met ruimte voor geduld en strategische groei. Ze gelooft dat familiebedrijven hier vaak een streepje voor hebben. Hun gewortelde waarden, kennis, ervaring en focus op duurzame relaties maken hen goed uitgerust om haar visie te omarmen. Benieuwd naar Mirjam’s strategie? Luister dan mee naar haar gesprek met Roel.


Beluister de podcast


Meer informatie


Training Strategisch Brand Design

Wil je ook leren om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief? Schrijf je dan in voor de training Strategisch Brand Design | design voor merken op 12 februari. 


De meeste ontwerpers vliegen merkvraagstukken aan vanuit hun eigen kennis en ervaring en kijken onvoldoende naar die elementen die ervoor zorgen dat een merk een stérk merk wordt. In deze training leer je om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief, een marketingperspectief, en het perspectief van je opdrachtgever.   


 Foto: Roel Stavorinus


In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.