Al bijna dertig jaar vormt Van der Laken samen met Pepijn Zurburg het hart van De Designpolitie. Het Amsterdamse bureau staat bekend om krachtige, eenvoudige en iconische beeldtaal. Met projecten als Gorilla – de visuele column die ooit in de Volkskrant begon en nu wekelijks in De Groene Amsterdammer verschijnt – en het internationale platform What Design Can Do, neemt het bureau nadrukkelijk positie in maatschappelijke discussies.
Beeld: Posters Gorilla
Ontwerpers als initiator
Van der Laken hekelt campagnes die verantwoordelijkheid volledig bij het individu leggen (zoals: “een beter milieu begint bij jezelf”) en pleit voor beleidskeuzes en bedrijfsmodellen die echte verandering mogelijk maken. Daarom is het volgens hem belangrijk dat ontwerpers daarom niet alleen uitvoerders zijn, maar ook zelf initiatief nemen. “Ontwerpers hebben de tools om systeemverandering zichtbaar en begrijpelijk te maken,” zegt hij.
Tegelijkertijd stipt hij daarbij het belang van optimisme en humor aan. “We houden ons bezig met grote maatschappelijke vraagstukken, en dan is het essentieel om daar ook met lichtheid en ironie naar te kijken,” zegt Van der Laken.
Zonder wrijving geen glans
Van der Laken omschrijft De Designpolitie als geëngageerde ontwerpers die werken vanuit optimisme. Die houding bepaalt ook met wie ze samenwerken: van festivals als Movies that Matter tot corporate opdrachtgevers als KPN. “Soms sluit een opdrachtgever naadloos aan bij je idealen, en soms zit de uitdaging juist in het vinden van een gedeelde aanpak,” legt hij uit.
De Designpolitie staat bekend om haar kritische houding en Van der Laken en Zurburg beschikken naar eigen zeggen over een ‘gevoelige bullshit radar’. Of het nu gaat om maatschappelijke projecten of commerciële opdrachtgevers: samenwerking verloopt in ieder geval nooit helemaal frictieloos. En dat is precies de bedoeling. Zoals Van der Laken zegt: “Zonder wrijving geen glans.”
Beeld: Posters Gorilla
Beluister de podcast

In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.
Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.
Illustratie: Rob en Robin.