#Podcasts

27.07.2022

Designers Inc. met Sanne Boekel

In Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: Sanne Boekel.


Tekst: Viveka van de Vliet

Sanne Boekel is illustrator, striptekenaar, zeefdrukker en geeft les. Maar ze noemt zich het liefst een maker die zich op het snijvlak van illustratie en social design begeeft. In haar werk maakt ze gebruik van alledaags absurdisme om de wereld te begrijpen, zware onderwerpen bespreekbaar te maken en anderen tot nadenken aan te zetten.

Ver van de drukte van de Randstad heeft Sanne Boekel een studio in een broedplaats in Groningen waar het makersklimaat prettig is. Vanuit hier reist ze naar opdrachtgevers in de rest van het land (want de rest van het land komt niet naar Groningen). En hier creëert ze illustraties die vooral een verhalend middel zijn om het over vraagstukken te hebben die een sociaal ongemak oproepen of die ingewikkeld en troebel zijn.

“Er lijkt een lachspiegel in mijn werk te zitten. Ik nodig mensen uit na te denken over onderwerpen die in eerste instantie grappig zijn, maar die altijd een tweede laag hebben, een indirect narratief”, vertelt de geëngageerde maker aan Roel Stavorinus in deze editie van de serie podcasts van Designers Inc.  

Foto: Sanne Boekel

Toevalsfactor

Sanne maakt graag analoog werk en gebruikt de computer zo min mogelijk. Tegenwoordig consumeren we beelden: op de socials scannen we plaatjes en scrollen weer snel door. Dat kun je als maker niet bijhouden, ondervindt ze. Daarom maakt Sanne ambachtelijk werk. “De zeefdruktechniek heeft, net als tekenen en schilderen, een grote charme. Je kunt experimenteren met materiaal en de context. De toevalsfactor, die je op de computer niet hebt, maakt het leuk om naar oplossingen te zoeken.”

Illustraties: Posters  Bureau en Deurmat uit de serie Bende

Alledaags absurdisme

Het gebruik van alledaagse absurdisme is voor haar een manier op de wereld om zich heen te snappen. “Dingen die ik niet begrijp zijn mijn grootste inspiratiebron. Ik ben nieuwsgierig waarom systemen die niet werken nog steeds bestaan, hoe je met beeld een gesprek kunt starten en mensen kunt betrekken.”

Ze voelt de urgentie aanwezig te zijn en de stem die ze als ontwerper heeft in te zetten om mensen die niet gehoord worden ruimte te geven. Ze zet haar ego opzij en draagt bij aan een groter debat. Daarmee positioneert zij zich en dat leidt tot nieuwe geëngageerde opdrachtgevers die ook innoveren en willen veranderen. 


Beluister de podcast

Wil je meer weten over haar praktijk en hoe de verschillende werkzaamheden elkaars zuurstof zijn? Hoe ze na vallen en opstaan de tachtig-urige werkweek heeft afgeschaft en waarmee ze haar beroepspraktijk in de toekomst gaat verbreden en verdiepen? Luister dan naar deze aflevering van de podcast.


Meer informatie




In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.