#Podcasts

04.05.2022

Designers Inc. met …,staat

In de podcast Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: Jochem Leegstra.


Tekst: Viveka van de Vliet

Jochem Leegstra is oprichter en eigenaar van …,staat sinds 2000. In een tijd waarin iedereen de creatieve sector nog in hokjes opdeelde rees de vraag: is ...,staat een reclame- of een designbureau? En wat doen ze nu écht: interieur, architectuur of campagnes? “We hebben voor elke smaak iets in huis en dat is geen zwakte maar een kracht”, zegt Jochem, die nog altijd snel en veel praat.

In solution agency ...,staat werkt een gedreven team van strategen, designers, architecten en schrijvers voor opdrachtgevers variërend van local heroes tot grote internationale A-merken.

Foto: Rebranding Westergasterrein

“Ik vind alles interessant: een boek, een stoel, een hotel, een event. Hoe diverser hoe fijner”, zegt hij tegen Roel Stavorinus in deze aflevering van Designers Inc. De grote mate van esthetiek, tactiliteit en creativiteit maken het werk onmiskenbaar…,staat.

Foto: Branding Delicata

Persoonlijke klik

Het bureau werkte vanaf het begin met global leaders als Heineken, Bugaboo, Nike, Cartier. Met die opdrachtgevers is er een persoonlijke klik, symbiose, veel vertrouwen en een drijfveer om samen de wereld te veroveren belangrijk. “Als je niet direct met de eigenaren werkt, of de mensen die de keuzes maken binnen een bedrijf, kom je in een piramidevormig systeem”, vertelt Jochem, “waarin je te maken krijgt met reviews en feedback via via. Dan vind ik het minder en stoppen we soms de samenwerking.”

Het gaat dus om een goede relatie die ook op de studio zo persoonlijk en live mogelijk is. “De energie, het rumoer, het voelen van een papiertje, de dagen dat ik op de studio ben zijn de leukste”, zegt Jochem. “Maar een call met een internationale klant in plaats van invliegen, is weer een win sinds coronatijd.” 

Foto: interactieve etalages Nike

Just do it

Bijzonder zijn opdrachtgevers als Nike waarvoor…,staat onder andere spectaculaire interactieve etalages voor de Olympische Spelen in Londen en Rio heeft gerealiseerd. “Zelfs al is er geen budget, wanneer we iets kunnen waarmaken dat veel waarde toevoegt, gaan ze er met een ‘Just do it’-mentaliteit voor. Ze zijn geniaal en leveren constante topkwaliteit. Nike zet ons op scherp. Daar leren wij van en zij krijgen beter werk. Ik word er gelukkiger van, al kun je dit niet elke dag aan. Het is namelijk topsport."

Wil je weten waarom Jochem zichzelf een (zwarte) labrador noemt, waarom hij niet voor B-merken werkt en wat…,staat nu écht is? En ben je nieuwsgierig naar wat de toekomst het bureau brengt en welke rol Jochem zichzelf daarin toedicht? Luister dan snel naar deze podcast.



Beluister de podcast


Meer informatie




Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.