#Podcasts

09.08.2022

Designers Inc. met Studio 212 Fahrenheit

In Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: Studio 212 Fahrenheit.


Foto: Albert Buring 

Tekst: Viveka van de Vliet

Twintig jaar geleden startten Paul Mulder en Albert Buring, samen met hun partner Koen, grafisch ontwerpbureau PAK. Ze vonden hun studie aan de Academie Minerva in Groningen niet sprankelend genoeg. Ze wilden dingen maken.

“Koen kende Paul en vond hem een leuke gast, dus starten maar”, dacht Albert, die zonder Paul ooit te hebben ontmoet een handtekening bij de KvK zette. Ze maakten vooral logo’s en huisstijlen. Het was een tijd van veel lol, aanrommelen en leren, van goede en slechte jaren, vertelt Albert aan Roel Stavorinus in deze aflevering van Designers Inc.

“We namen onszelf niet zo serieus maar onze opdrachtgevers wel.” Het feit dat een zorginstelling in Groningen hun toen gemaakte huisstijl nog steeds gebruikt, zegt veel. 

Foto: Thuis | Fotografie: Roelof Bos

Verhalen in vorm vangen

Tien jaar later begonnen Paul en Albert Studio 212 Fahrenheit voor kunst en design. Op een A4tje schreven ze hun ambities: de lat creatief hoger leggen, opdrachtgevers hebben die daarin mee willen, meer omzet, meer zichtbaarheid en prijzen winnen. Hun eerste meer ruimtelijke ontwerpopdracht was voor Synagoge Appingedam in Groningen. Ze wonnen een zilveren European Design Award.

Hun opdrachtgevers varieerden van het bedrijfsleven, gemeenten, de overheid tot musea “voor wie we verhalen die in de lucht zweven letterlijk in vormen gieten”, formuleert Albert. In hun werk balanceren zij op het snijvlak van design en kunst. Het maakt niet uit in welk hokje het past, alles ontstaat vanuit de urge om iets te maken. 

Foto: Dog Chairs, een serie stoelen gebaseerd op honden | Fotografie: Roelof Bos

Vliegen in virustijd

Maar ze wilden nog meer autonomie en namen een rigoureuze stap: loslaten en opnieuw beginnen. Dat was financieel spannend – al helemaal toen corona uitbrak – maar het maakte de ontwerpers duidelijk dat ze zo onafhankelijk mogelijk willen zijn van opdrachtgevers. Onder de naam Paul en Albert startten ze een webshop waar ze hun eigen producten verkopen. Hun BLOCBIRDS bleken populair én prijswinnend. Albert: “Ze hebben ons door de coronatijd heen gevlogen.”

In de toekomst willen ze nog meer eigen producten maken, hun werk tentoonstellen en toffe dingen doen voor opdrachtgevers, zegt hij. Ze zijn goed op weg: wellicht brengen Paul en Albert een servies uit bij Polls Potten, ze presenteren tijdens Dutch Design Week 2022 bij Mondiart, exposeren in het Wall House van het Groninger Museum en denken erover in de eigen studio een galerie te beginnen waar ze een keer per maand een expositie met eigen werk laten zien. 

Foto: Blocbirds | Fotografie: Aad Hoogendoorn

Beluister de podcast

Wil je meer weten over deze ontwerpers, hun ontwerpen en wat Blocbirds eigenlijk zijn en hoe Paul aan het idee kwam? Luister dan naar deze podcast!


Meer informatie




In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.