#Artikelen

17.06.2025

Train your Trade: Cindy Bosma

Fotografie: Els Fotografie

In deze reeks van Train your Trade spreken we met onze BNO-coaches: stuk voor stuk ervaren professionals die onze leden ondersteunen in hun ontwikkeling. Wat drijft hen? En welke tips hebben ze voor ons? Coach Cindy Bosma licht alvast een tipje van de sluier op.


We starten met de coachvraag: waar zit je met je hoofd vandaag?

“Dat is een leuke vraag om mee te beginnen. Mijn hoofd is namelijk altijd heel actief en als je deze vraag over twee minuten weer stelt, ben ik alweer ergens anders. Daarom probeer ik ook vooral intuïtief te ondernemen, keuzes te maken en daar steeds meer op te bouwen en te vertrouwen. 

Dingen die mij in het moment zakelijk bezighouden en inspireren zijn de ontwerpers die mij hun vertrouwen geven en waar ik nu mee aan de slag ben. Hun verhalen, uitdagingen, soms ook emoties, prachtige kansen, zakelijke overwegingen en liefde voor het vak zijn voor mij de dingen die mij inspireren, voeden en energie geven.”


Wat is jouw aanpak of coachingstijl?

“Deze vraag krijg ik best vaak. Het antwoord: die heb ik niet! Geen traject is bij mij hetzelfde, mijn stijl is misschien juist dat ik vooraf geen vastomlijnde aanpak heb, alles is maatwerk. Bij iedere nieuwe opdracht luister, kijk, overleg en anticipeer ik op de situatie en de vraag van de ontwerpers. Natuurlijk heb ik door de jaren heen een bepaalde systematiek met werkdocumenten ontwikkeld die vaak terugkeren in een traject. 



“Geen traject is bij mij hetzelfde, mijn stijl is misschien juist dat ik vooraf geen vastomlijnde aanpak heb, alles is maatwerk.”


En vind ik het belangrijk om naast de strategische thematiek, die in een zes à zevental sessies aan bod komen, regelmatig ad-hoc contact te hebben met de ontwerpers over dagelijkse vraagstukken. Hier komt het strategisch denk- en planwerk samen in de praktijk wat ervoor zorgt dat ze snel verandering, groei of focus zien in hun studio. O ja, en humor, er wordt ook veel gelachen. Dat ook!”


Welke ontwikkelvragen kom je regelmatig tegen van leden? En, zie je een verband tussen al die vragen?

“De ontwikkelvragen zijn enorm divers. Maar uiteindelijk is er vaak wel een rode draad te ontdekken. De initiële vraag waar opdrachtgevers mee binnen komen, is meestal niet de uiteindelijke hoofdvraag. Het is de kunst om samen te ontdekken wat de hiaten zijn in de organisatie. Waar loopt het net niet lekker? Waar loop je tegen aan? Waar is ontwikkeling of professionalisering nodig? Meestal begint het met helder krijgen wat nou precies je positionering is voor nu en in de toekomst, wat doe je, voor wie, hoe, waarom en met wie? Hieraan kun je dan alle zakelijke elementen, zoals marketing, new business, organisatiestructuur, financiële strategie en pr/socials van je onderneming ophangen. 

Thema’s die ik met regelmaat zie terugkomen zijn: een tekort aan zakelijke kennis, bereiken van een ‘plafond’ in je onderneming (vaardigheden), groeistuipen, onzekerheid over output, financiële stress (vaak door gebrek aan grip), onduidelijkheid over de positionering, geen toekomstplan, perceptie dat iedereen precies weet wat je doet en zogenaamde ‘zelfcompostering’. 



“De initiële vraag waar opdrachtgevers mee binnen komen, is meestal niet de uiteindelijke hoofdvraag.” 


Zelfcompostering kan voorkomen bij het ontwikkelen van een creatief product, maar ook bijvoorbeeld bij het maken van een offerte. Dan starten de onderhandelingen met de klant al in het hoofd van de ontwerper, zonder dat de klant nog maar iets heeft gezegd of gedaan. Dit afkalven van je originele en marktconforme prijs/idee is onnodig en vooral zonde voor je eigen cashflow. En ik zeg altijd: als een klant direct akkoord geeft op je offerte, dan moet je jezelf even achter de oren krabben…”


Waar komt jouw drive vandaan? Wat inspireert jou om op deze wijze te werken?

“Na mijn VWO wilde ik een opleiding tot product ontwerper gaan volgen. Ik was altijd te vinden in musea, creatief bezig en verslond kunstboeken. Maar… mijn vader adviseerde me (toch met enige klem) een opleiding te gaan doen waar ik later goed geld mee kon gaan verdienen, dus iets met marketing en commercie. Ik was jong en kneedbaar en koos dus voor Commerciële Economie. Maar het bloed stroomde waar het stromen wilde en ik ging werken in de reclamewereld, daarna startte ik mijn eigen bureau voor interieurarchitectuur. Altijd aan de zakelijke kant van creativiteit.

Belangrijkste take-outs: geld verdienen met een creatief product mag (lees: moet) en voeg zakelijkheid toe aan je creatieve onderneming. Nu sinds inmiddels acht jaar combineer ik deze ervaringen en vaardigheden in mijn bedrijf Boomlyn en komt alles bij elkaar. Het klopt. Achteraf dus een mooi advies. 


Mijn drive zit hem vooral in de liefde voor creativiteit en tegelijkertijd de overtuiging dat het allemaal wel wat zakelijker en professioneler mag worden. Zowel vanuit de opdrachtgevers als vanuit de ontwerper.”


Hoe kijk je naar de toekomst?

“Ik ervaar dagelijks hoeveel behoefte er is aan zakelijk advies/coaching in de creatieve industrie. Er is gewoonweg over het algemeen te weinig kennis en kunde in deze branche op zakelijk gebied. Dat is soms ook confronterend en lastig en kan leiden tot vervelende (soms zelfs juridische) situaties. Maatschappelijk gezien vind ik het belangrijk dat de creatieve industrie in Nederland op een hoger plan komt en dat we onszelf steeds serieuzer nemen en professioneler opstellen in de markt. Kijkend naar de toekomst wil ik hier graag een bijdrage aan leveren. En natuurlijk doorgaan met het samenwerken met de allerleukste creatieve ondernemers op aarde. Daar ben ik nog lang niet klaar mee.”


Wat is een inzicht dat je zelf ooit kreeg tijdens een coachingsessie, dat je altijd is bijgebleven?

“Meerdere, ik leer tijdens iedere sessie en krijg ongelooflijk veel inzichten, dan maakt het werk als zakelijk adviseur/coach ook zo superleuk. Je bent altijd in ontwikkeling. Maar om specifieker te zijn: “herhaling is de kracht van marketing”, zeg ik vaak. Dus onderwerpen die vaak langs komen blijven ‘plakken’. Zo komt regelmatig de uitspraak langs: “het kost mij bijna geen energie of tijd, dus waarom zou ik er geld voor vragen.”

Inzicht: juist als iets geen energie kost en je je bijna schaamt hoe makkelijk iets gaat, dan zit je op de goede weg. Dan doe je iets waar je heel goed in bent en dat bij je past.”



“Juist als iets geen energie kost en je je bijna schaamt hoe makkelijk iets gaat, dan zit je op de goede weg.” 


Welke tip zou je iedereen willen meegeven die zich persoonlijk of professioneel wil ontwikkelen?

“Don’t kill your darlings. Met regelmaat komt het voor dat tijdens een kennismaking of intake voor een coachingstraject de ontwerpers met wie ik spreek ‘alles over boord willen gooien’ wat er tot nu toe is gerealiseerd, zakelijk gezien, maar soms zelfs ook op creatief vlak. Mijn tip: wees juist heel trots op wat je tot nu toe hebt bereikt. Ik hou van de volgende quote van cabaretière Judith Vissers: “ik keek per toeval even achterom en dacht: jeetje mineetje wat ben ik al ver gekomen, en toen keek ik weer naar voren met frisse moed.” 

Met andere woorden; groei, ontwikkeling of het doorbreken van een zakelijk plafond betekent niet je bedrijf of studio helemaal veranderen. Het is een proces van ‘het net ophalen’ en alles daarin goed bekijken en analyseren. En dan samen beslissen: wat nemen we mee, wat gaan we professionaliseren of aanscherpen en wat laten we achter.

Andere tip: Zoek naar de weg met de minste weerstand. Vind het pad in de ontwikkeling van je studio waarin bijna niets meer energie kost, maar juist alles wat je doet energie oplevert. Tegen de stroom inroeien is zwaar, met de stroom mee een eitje…”


De estafette vraag van Jeff: Wat betekent creativiteit in jouw manier van werken?

“Creativiteit is voor mij de motor van alles. Het gaat voor mij persoonlijk in mijn werk over snel denken, anticiperen, schakelen, aanpassen, maatwerk, brede kennis, delen, soms ook de boel durven omgooien, het overzicht hebben, de juiste (kritische) vragen stellen, de kern vinden, luisteren en toepassen.”


En dan nu de estafette vraag: wat is jóuw vraag voor de volgende coach in deze reeks?

“Wat is jouw persoonlijke motivatie dat je dit (hele leuke) werk bent gaan doen?”


Over Cindy Bosma

Na het afronden van haar studie Commerciële Economie startte Cindy een ondernemerscarrière in de creatieve sector. Na tien jaar ervaring in reclame en marketing richtte zij zich, samen met een creatief partner, op interieurarchitectuur. Twaalf jaar lang leidde zij een internationaal bureau binnen dit vakgebied. 

Als ondernemer stond zij altijd aan de zakelijke kant van creativiteit. Ze heeft een diepgaand begrip van het creatieve proces, maar richt zich bij voorkeur op de strategische en organisatorische aspecten die essentieel zijn voor het bouwen van een succesvolle onderneming. Met haar adviesbureau Boomlyn adviseert, coacht en begeleidt zij ontwerpers en creatieve bureaus bij alle facetten van het ondernemerschap aan de zakelijke kant van creatief werk.


Over BNO Coaching

Onder onze geassocieerde leden bevinden zich verschillende coaches met kennis en expertise op het gebied van marketing, sales, management, leiderschap en financiën. Anders dan BNO Mentoring zijn de coaching trajecten van langere duur en betaald. 


Onze coaches staan klaar om samen met jou concrete werkgerelateerde vraagstukken aan te pakken. Of het nu gaat om leiderschap, persoonlijke drijfveren, communicatie, assertiviteit of sales – de coach helpt je zelf het vraagstuk op te lossen.