Meer informatie AI

Hier vind je artikelen, nieuwsbrieven en publicaties getipt door ons en onze leden.



Artikelen

Beeld: Today


We interviewden het branding bureau Today over hun campagne Week van het Geld. Ze vertelden hoe zij AI hebben ingezet in hun ontwerpproces, en welke valkuilen er waren. Lees het artikel hier.


Extravet

In de blog Extravet bespreekt Jeroen Disch wat hem de afgelopen tijd het meest is opgevallen. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van AI komt dit onderwerp regelmatig aan bod. Zo schreef hij o.a. over AI in het onderwijs en over op maat gemaakte instructies voor ChatGPT. Hieronder links naar deze edities van Extravet.

Beeld: Extravet

Extravet #48 – De impact van AI op ontwerpers volgens het Future of Jobs Report, de culinaire branding-lessen van Koto, en AI-tools die creatieven verder helpen.

Extravet #47 – Het belang van optimisme in design, de creatieve inzet van AI door Pentagram voor Performance.gov, en Koto’s inzichten over het bedenken van merknamen.

Extravet #46 – Vijf radicale strategieën om culturele instellingen future-proof te maken, de indrukwekkende rebranding van Tottenham Hotspur en de nieuwe animatiepreset Boost van SpaceTypeGenerator.

Extravet #45 – Een manifest over hoe eigenaardigheden merken kunnen versterken, de opkomst van AI-influencers, en een tool die dynamische brand guidelines koppelt aan je Figma-bestanden. 

Extravet #44 – De inzet van AI door DOGSTUDIO/DEPT® in klantprojecten, een tool die elke locatie in een Hollandse straat kan veranderen, en een lijst met 50+ bruikbare AI-tools.

Extravet #43 – Drie strategieën om als menselijke ontwerper te voorkomen dat je werk wordt overgenomen door bots, de huisstijl van Dekmantel en een Persoonlijk Ontwikkelplan-template voor het vastleggen van persoonlijke doelen.

Extravet #42 – Een whitepaper van Das Buro over hoe je een goed merkplan schrijft, mooie voorbeelden van design gebaseerd op de fysieke wereld en Firefly, Adobe’s AI-beeldgeneratie-tool.

Extravet #41 – Definities van branding, de custom made brand typeface Spotify Mix en de tool Flair die mockups genereert met behulp van AI.

Extravet #40 – Een manifest over frictie in design, de visual identity van het Almaty Museum of Arts door thonik en beeldbanken met AI-visualisaties.

Extravet #39 – Over hoe smaak een krachtig wapen wordt tegen AI, de motion identity voor Instagram ontwikkeld door Studio Dumbar en een gradient-tool die levendige en rijke kleurverlopen creëert.

Extravet #38 – Een onderzoek over hoe bureaus omgaan met AI, de geslaagde identiteit van het Hay Festival en mockups die gratis voor iedereen beschikbaar zijn.

Extravet #37 – Een long read met alle ins en outs omtrent SEO, de schitterende rebranding van de New York Botanical Garden en een chatbot waarmee je alle edities van Halfvet kunt doorzoeken.

Extravet #36 – Een must-read over hoe de vlag erbij hangt in designers world, een explainer over de uitdagingen van het onderwijs met AI en een AI-beeldgenerator die je kunt trainen met je eigen afbeeldingen.

Extravet #35 – Over hoe je AI kunt inzetten voor UX, de rebranding van Feeld door Made Thought en custom instructions voor Chat GPT.

Extravet #33 – Over Brand Design-methodes van Smith & Diction, waarom echte creativiteit nog steeds het domein van de mens is en Krea, een tool waarmee je optische illusies met tekst of grafische vormen kunt maken.

Extravet #31 – Met tips voor een goede paginaopbouw, een ode aan UI/UX animatie en een beta-versie van Photoshop met generative AI.

Extravet #30 – Over AI dat cultuur vertekent met gezichtsuitdrukking, filmmateriaal bevrijd uit particuliere handen en de langzame opmars van color fonts.

Extravet #28 – Over de bedreigingen van chat-interfaces, prachtige Netflix-iconen en custom ChatGTP’s gebaseerd op je database.


Creatieve AI Tools

Er zijn duizenden AI tools beschikbaar, maar welke zijn nou het meest bruikbaar om toe te passen in ontwerpklussen? En welke geven maximale, creatieve vrijheid voor jou als maker? Op Creative AI Tools verzamelt Jeroen Disch precies die. Klik op een tag om categorieën te openen zoals image, text, video, audio en 3d. 


Publicaties

The New Creatives | Seema Sharma

Creative Director Seema Sharma gelooft dat de toekomst van de creatieve industrie ligt in samenwerking tussen menselijke makers en machines. Haar boek The New Creatives, dat zij met AI heeft geschreven, biedt een verkenning van de veranderingen die komen gaan. Zij onderzoekt de vaardigheden, processen en arbeidsethiek die AI zal beïnvloeden en bespreekt de emotionele en economische waarde van creativiteit in dit nieuwe landschap. Daarnaast verkent ze het mogelijke verdwijnen van bepaalde banen, de veranderende dynamiek van klantrelaties en de waarde van creativiteit in het tijdperk van AI.


The Art of AI | Laurens Vreekamp

The Art of AI is een praktische en toegankelijke introductie in machine learning en kunstmatige intelligentie. Het legt je alles uit over AI, zonder dat je daar programmeerkennis voor nodig hebt. Je leert wat je er allemaal mee kunt, maar ook wat de valkuilen zijn. Het boek biedt een overzicht en uitleg van meer dan zeventig applicaties die je assisteren bij de verschillende fasen van creatieve producties. Het bevat twaalf interviews met AI-pioniers uit de creatieve industrie, waaronder Nadia Piet (Head of Creative Technology bij DEPT) en industrieel ontwerper Dasha Simons (AI & AI ethics, IBM).

 

Nieuwsbrieven

Lees nog meer over AI in Jeroen’s nieuwsbrief Halfvet of abonneer je op de nieuwsbrief van Mark Visbeek (oprichter Fizzbake Agency) die ook heeft gesproken op de editie Artificial Intelligence vs. Creative Intelligence van het Creative Directors Forum.


Mis jij iets in deze lijst of heb jij een goede tip? Laat het ons dan weten door een mail te sturen naar website@bno.nl. Ben je BNO-lid en heb je vragen omtrent dit onderwerp? Stuur dan een e-mail naar info@bno.nl.