#Nieuws

30.03.2022

Driving Dutch Design van start

Hét professionaliserings- en netwerkprogramma dat gedreven ontwerpers op weg helpt in de wereld van het creatief ondernemerschap, is aan haar 10e editie begonnen.


Driving Dutch Design bestaat uit drie pijlers: een serie masterclasses, een Dutch Design Week-track en een coachtraject.


De deelnemers (Drivers) volgen van februari tot en met november masterclasses over zeer uiteenlopende ondernemerscompetenties waarmee ze hun studio naar een hoger plan kunnen tillen. Ze werken onder andere aan hun zakelijke communicatie, presentatievaardigheden, financieel inzicht, kennis op het gebied van auteursrechten, strategie en planning.  

Foto: Drivers 2022, Partick Aarts Sen (BNO) en Katja Lucas (DDF) / Fotografie: Jeroen Timmer | Nina van Bart 

DDW-track

Ook zijn de Drivers tijdens een bijeenkomst in Microlab Eindhoven gestart met het verkennen van de mogelijkheden die de exposure van de Dutch Design Week (DDW) ze kan bieden. In tegenstelling tot eerdere edities komt er dit jaar geen grote gezamenlijke expositie, maar zullen ze zich tijdens DDW presenteren op een manier die het beste aansluit bij het product /dienst én de plannen en ambities van de studio. 

Foto: masterclass Art of Storytelling door Paul Hughes / Fotograaf: Patrick Aarts Sen

Coachtraject

Met de introductie van de coaches, afgelopen vrijdag in Circl Amsterdam, is de laatste pijler stevig onder het programma geplaatst. De 21 coaches zijn allemaal werkzaam bij ABN AMRO. Zij helpen de Drivers om alle nieuwe inzichten te duiden en om deze toe te passen in hun creatieve praktijk. Daarnaast brengen de coaches de Drivers in contact met de corporate wereld waartoe ook veel opdrachtgevers behoren, waardoor ze nog beter de taal van de ander leren spreken.

Foto: Drivers 2022 & ABN AMRO Coaches / Fotografie: Jeroen Timmer | Nina van Bart

Jubileum

Dit jaar wordt ook het jubileum van DDD gevierd. Het programma heeft zich de afgelopen 10 jaren steeds actief verhouden tot de vragen waar de deelnemers in hun praktijk tegenaan liepen en is hierdoor in verschillende opzichten geleidelijk veranderd. Niet alleen de inhoud en de opzet ontwikkelde zich, ook de doelgroep is geleidelijk aan veranderd.

In de eerste jaren werden er voornamelijk starters geselecteerd. Nu ligt het accent op ervaren creatieve ondernemers die gemiddeld zeven jaar zijn afgestudeerd en een duidelijk beeld hebben van hun eigen leervraag. In reactie hierop ontwikkelde de BNO voor iedere ontwerper die net is afgestudeerd daarom BNO Start waarin alles wat voor deze specifieke groep relevant is aan bod komt.

Nieuw dit jaar is het mentorgesprek dat de Drivers zelf moeten organiseren met een ontwerper. Hierdoor krijgt de creatieve praktijk zelf ook een plek binnen het programma. Dit werd door de Drivers uit eerdere edities gemist.

Hoe het 10-jarig jubileum van Driving Dutch Design wordt gevierd is nog niet bekend. Houd Dd News en het Instagramaccount @drivingdutchdesign in de gaten. Op dat account zijn de deelnemers van dit jaar net gestart met hun wekelijkse takeovers.

Foto: masterclass Business Model Canvas door Ernestien Idenburg / Fotograaf: Katja Lucas

Club DDD

Vorig jaar is ook Club DDD, de club voor én door Drivers van alle edities, van start gegaan. De club heeft als doel om te zorgen dat de Drivers zich blijven ontwikkelen en wil ervoor zorgen dat de verworven kennis en vaardigheden in worden gezet voor de designsector als geheel. Drive #2 is gepland op 7 juli.

Beeld: Club DDD Drive #1 (Yara Rietdijk) / CLUB DDD-logo (Willemieke van den Brink) 

Over Driving Dutch Design

Driving Dutch Design, hét professionaliserings- en netwerkprogramma dat gedreven ontwerpers op weg helpt in de wereld van het creatief ondernemerschap, is een initiatief van ABN AMRO, BNO en Dutch Design Foundation (DDF) en wordt enthousiast ondersteund door Stichting Stokroos.

De algemene organisatie is namens BNO in handen van programmamanager Patrick Aarts Sen. Katja Lucas van DDF  begeleidt de DDW-track. En de coördinatie van de ABN AMRO coaches is in handen van Inge Postma.

CLUB DDD wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Stokroos.