#Artikelen

19.01.2023

5 Frames of Fame: Margriet Foolen

Platform BNO Zuid interviewt BNO-leden die werkzaam zijn in het zuiden van Nederland. Dit keer product- en meubelontwerper Margriet Foolen.


Foto: Margriet Foolen | Fotograaf: Jonna van Hesteren


Interview door Anouk Stoffels (BNO Zuid)


Product- en meubel designer Margriet Foolen (1982) startte Studio Divers direct na haar afstuderen aan de Design Academy Eindhoven in 2006. Margriet ontwerpt voornamelijk als zelfstandige, maar werkt ook samen met Nederlandse en internationale labels. Merken waar zijn onder andere mee heeft gewerkt zijn: Royal VKB, EYYE, Zuiver, Serax, LIV wise en Zuperzozial. Geïnspireerd door functie, natuur, silhouetten en interesse voor materialen, eenvoud en vorm, ontwerpt Margriet pure en slimme designs.


9 to 5? Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘‘Dat is lastig te beschrijven, want iedere dag ziet er anders uit! Soms ben ik een hele dag aan het schetsen en die tekeningen weer in 3d aan het zetten, maar ik ga ook graag bij de producenten langs om nieuwe mogelijkheden, trends en materialen te onderzoeken. Regelmatig sta ik op exposities zoals OBJECT Rotterdam, showUP en vtwonen en daar zijn veel voorbereidingen voor nodig. Maar natuurlijk ook prototypes beoordelen en laten maken, technische tekeningen maken, retailers benaderen, labels benaderen, bestellingen verpakken, versturen en mijn boekhouding bijhouden. Het hoort er allemaal bij. 

Foto: Jonna van Hesteren

Soms duurt het wel twee jaar voordat een ontwerp via een label op de markt komt, je moet dus ook wel geduld hebben. Kortom, geen dag en geen week is hetzelfde.’’


Hoe ziet je werkplek eruit?


‘‘Ietwat rommelig, maar dat hoort erbij, ben ik bang. Er staan veel prototypes, grote tekeningen-kasten met voorraad en materialen, een oud houten tekenbord dat van mijn vader is geweest (hij was ingenieur) en een oude letterkast van mijn schoonvader (hij was drukker) om mij heen. Ik heb geluk met twee grote ramen met prachtig glas in lood waar veel licht doorheen komt. Hoewel mijn vorige studio een stuk groter was, was het goed om te verhuizen. Tijdens mijn verhuizing kwam ik namelijk veel materialen en prototypes tegen die ik al bijna was vergeten. Bovendien heb ik nu een zolderkamer waar ik mijn producten kan verpakken. 


Foto: Point Virgule

Daarnaast staat mijn eigen werk ook in de studio. Ik vind het belangrijk dat alles zo dichtbij mogelijk gemaakt is. De houten bloemen worden in Bergen op Zoom gelazerd en de vazen worden in Halsteren gemaakt.’’


Van welk project heb je het meest geleerd? Wat ging er goed en wat juist niet?

‘‘Ik vind het lastig om één project te noemen, want van ieder project leer je weer wat. Maar ik ben een aantal jaren geleden een project gestart in Bergen op Zoom voor makers uit de regio, wat eigenlijk buiten mijn comfortzone was. Het was een concept voor de Gemeente om meer aandacht te krijgen voor lokale creatieve ondernemers en leegstand in de binnenstad tegen te gaan. De Gemeente wilde het project zelf niet oppakken, dus toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken.

Foto links: EYYE, Alexander van Berge. Foto rechts: Jonna van Hesteren

Bij ‘De Makers van Bergen op Zoom’ huisvestten zich dertig makers onder één dak, waaronder Jonna van Hesteren, Woodsensation, Saskia Frinking, Sonja Peersman en Joyce Nieuwenhuizen. De Makers waren creatieve ondernemers uit allerlei vakgebieden; fotografen, meubelmakers, kunstenaars, keramisten, een kaarsenmaker en andere ontwerpers. Het project was een groot succes en voor mij ontzettend leerzaam en uitdagend. Toen ik echter merkte dat ik weinig tijd overhield voor mijn eigen ontwerpprocessen, heeft gelukkig één van de Makers de organisatie overgenomen. Tot op heden draait de winkel nog steeds goed. 

Momenteel ben ik bezig een online platform op te zetten voor zelf-producerende productontwerpers zodat we via een gezamenlijke webshop onze producten kunnen verkopen, de Makers van Nederland online. Meld je gerust aan door mij een DM te sturen.’’


Waar kunnen we jou vinden? Op welke hotspots? Offline/online?

‘‘Online verkoop ik mijn producten via mijn eigen webshop. Daarnaast verkoop ik online via Holland Design & Gifts en diverse andere webshops. Offline ben ik te vinden bij ‘stenen winkels’, zoals bij AAF in Den Bosch, Pand 11 bij Job in Odoorn, Buro é in Geldrop, Kastanje wonen in Groningen, De Makers van Bergen op Zoom en meer.

Foto: Jonna van Hesteren

Ook krijg ik aanvragen van labels om producten te ontwerpen. Zo verzocht EYYE mij om een bijzettafel te ontwerpen, die op twee verschillende manieren neergezet kan worden. Het was een uitdaging om de juiste balans te vinden qua verhoudingen. Daarnaast heb ik voor hen losse bijzettafels ontworpen, die zijn uitgebracht onder de naam ‘De Confetti’. Deze bijzettafels kun je in elkaar schuiven en op een willekeurige manier door de woonkamer ‘strooien’.’’


Wat inspireert jou?

‘‘Heel veel, eigenlijk alles om me heen. Ik laat me graag inspireren door restmaterialen, de mogelijkheden van een producent, de natuur, schaduwen, recyclebare materialen en silhouetten. Dit inspireert me enorm en ik hou ervan om het zo functioneel en eenvoudig als mogelijk te houden. Daarnaast vind ik het mooi om ruimte over te laten aan mensen om hun eigen inbreng te geven aan een object, door het anders te combineren of neer te zetten.

Zo was ik bij Simon van Kuijk, een maker uit Halsteren/Bergen op Zoom, waar ik in een bak resthout zag liggen. Dit resthout zou eigenlijk kachelhout worden, maar het waren nog zulke mooie blokken, dat ik ermee aan de slag ben gegaan. Wat voor vorm zou je tekenen als je iemand vraagt om een vaas te tekenen? Je krijgt hele herkenbare vormen. Vanuit drie simplistische vormen van vazen is de basis dan ook geïnspireerd. Ik heb toen heel simpel met kartonnen mallen uitgetekend. Nu kan hij met de mallen het hout bekijken en beoordelen of er een vaas ‘in’ past. 

Foto: Jonna van Hesteren

Dat zijn dan ook de blijvertjes. Denk aan de eerder getoonde Menora kandelaar; ook een archetypisch herkenbare vorm, die helder en simpel is. 

Vaak kom ik in de werkplaatsen van een label tot inspiratie, omdat ik dan zie waar hun vakkennis ligt. De Lectuurlamp is bijvoorbeeld ontworpen uit buizen omdat het label goed is in het vormen en buigen van buizen. Ik kijk dan hoe ik hun kennis toe kan passen op mijn eigen ontwerp.’’