#Artikelen

30.11.2023

A Day in the Life: Dutch Portfolio

In A Day in the Life schetsen ontwerpers met een bijzondere werkwijze een beeld van een typische werkdag. Deze keer een kijkje in de keuken bij brand design agency Dutch Portfolio in Utrecht.


Fotografie: Dutch Portfolio

Beschrijf hoe een typische werkdag er voor jullie afgelopen week uitzag.

Maria Ignatovich: “Wij zijn een brand design agency in Utrecht en ons team bestaat uit negen personen. Ons streven is om op een prettige manier deadlines te halen. In de studio vind je daarom rust, structuur en geconcentreerde creatieven.

Onze werkdagen zijn ingedeeld in werkblokken waarbij het creatieve proces zo min mogelijk verstoord wordt. Het ritme is in grote lijnen hetzelfde: we starten met een gezamenlijke stand-up, daarna gaat iedereen aan de slag met wat er in de agenda staat ingepland. Om 12 uur wordt er gekookt en de tafel gedekt voor een heerlijke gezamenlijke lunch. In de middag volgt weer een deep work blok. Dit werkritme zorgt voor een prettige structuur die bijdraagt aan de creativiteit.

 

We roepen regelmatig dat we deadlines halen zonder over te werken. In de praktijk betekent het dat we zuinig zijn met meetings, actief zoeken naar het optimale werkritme, ons houden aan de planning en lekker op routines gaan zodat we ons volledig kunnen richten op hele goede designs maken.

Dutch Portfolio groeit. We gaan nu richting een kantelpunt waarbij zowel ons team als ook ons klantenbestand steeds groter wordt. Dat heeft invloed op onze werkwijze. Er zijn meer creatieve processen gaande, daardoor ook meer interne en externe meetings, meer deadlines en meer planningen die allemaal op elkaar afgestemd moeten worden.

 

De komende tijd ligt onze focus daarom op gezonde groei. Een gezonde groei is voor ons te vergelijken met de jaarringen van een boom. Elk jaar komt er een ring bij, maar de groeikracht is afhankelijk van de hoeveelheid water en zon. Voor ons zit de groeikracht in de ‘human energy’ van het creatieve team in combinatie met goed opdrachtgeverschap. Als beide goed op elkaar zijn afgestemd, dan gaat het groeien vanzelf. Maar om dat voor elkaar te krijgen, heb je tijd en aandacht nodig.

Om als brand design agency onze focus scherp te stellen, houdt het management team wekelijks een Scaling-up sessie. Dit is geïnspireerd op het gelijknamige boek waarin de componenten van een gezonde organisatie staan beschreven. Door wekelijks ermee bezig te zijn, zetten we op de korte termijn de basisstappen die nodig zijn om op de lange termijn de spreekwoordelijke jaarringen op een juiste manier te laten groeien.”


Wat speelt er momenteel bij jullie?

Maria Ignatovich: “Er lopen op dit moment veel processen tegelijkertijd omdat er veel voorafgaat aan de start van een creatief proces. We faciliteren bijvoorbeeld strategische sessies voor klanten om hun merkpositionering scherp te stellen. Dit doen we meestal aan de hand van de bekende tools zoals het Business Model Canvas of het Value Proposition Canvas. Dit is essentiële input die de designers nodig hebben om het merk vervolgens tot leven te brengen.

Omdat we als team nu ook meer slagkracht hebben, investeren we sinds twee jaar pas echt consequent tijd in onze MarCom en denken actief na over welk doel we daarmee willen bereiken. Instagram is onze speeltuin, waar ook onze experimenten te zien zijn. Op LinkedIn mikken we meer op ons zakelijke netwerk.

 

Onszelf presenteren doen we ook actief aan studenten tijdens onze gastcolleges bij de academies en opleidingen. De aanwas van jong talent is natuurlijk essentieel als we als organisatie met de tijd mee willen gaan en onszelf willen vernieuwen. Met de roadshow gaan we langs bij de creatieve opleidingen van de Hogeschool Utrecht, HKU en St. Joost. Op onze wishlist staat ook nog Willem de Kooning Academy.

De roadshow is een leuke manier om actief contact op te zoeken. Maar dat is voor ons niet nieuw. In 2009 hebben we een presentatie voor young professionals bij de BNO gegeven. Daarmee was ook de kiem gelegd voor het portfolio event Creative Show-off waarbij agency’s en young professionals met elkaar in gesprek gingen. Dit event hebben we inmiddels drie keer georganiseerd. De roadshow is hiervan een kleine workshop variant.”


Welke veranderingen zouden jullie willen implementeren in jullie aanpak?

Sietse Bras: “Social Enterprises zijn onze favoriete organisaties en wat ons betreft ook the new standard. Met de inzet van goed brand design kunnen we deze organisaties laten groeien en hun impact helpen vergroten. Maar ze moeten ons dan wel eerst weten te vinden. Voor ons als designers blijft acquisitie onwennig, dus hierin zijn we nog altijd een beetje zoekende. We moeten onszelf echt pushen om uit die comfortzone te stappen. Daarom hebben we een lijst gemaakt van ideale klanten, die we nu zelf aan het benaderen zijn. We krijgen gelukkig positieve reacties en worden uitgenodigd voor verkennende gesprekken.

Er komen nu ook regelmatig aanvragen binnen die uit het niets lijken te komen. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld door Woonin (voorheen Mitros) benaderd, de grootste woningcorporatie van Utrecht, om de nieuwe merkidentiteit te ontwerpen. In werkelijkheid hebben we de afgelopen jaren steady aan onze reputatie gewerkt en daar plukken we nu, met zo’n mooie aanvraag, de vruchten van.



“Social Enterprises zijn onze favoriete organisaties en wat ons betreft ook the ‘new standard.”


–   Sietse Bras, Creative Director Dutch Portfolio 


Waar we voorheen onze aandacht meer intern lag, hebben we nu voor het eerst ook de ambitie uitgesproken om award winning design te willen maken. Dat vraagt om een andere mindset en om een andere focus bij projecten. Je moet een project vanaf het prille begin in de steigers zetten voor een award. Dit is voor ons een nieuwe arena waarin we nog een hoop te leren hebben.

Het belangrijkste is dat we nu op dagelijkse basis actief contact zoeken met de partijen en partners die de groei van Dutch Portfolio stimuleren. ‘Buitenspelen’ noemen we dat, zoals het door Peggy van Sebillen (voorheen algemeen directeur van Zuiderlicht), zo treffend tijdens ons BNO mentoring gesprek werd genoemd.”


Waar komt jullie drive vandaan?

Sietse Bras: “Onze drive is vrij basic: we willen de mooiste ontwerpen maken voor opdrachtgevers die goed zijn voor de mens en de wereld, maar wel binnen de kaders van onze werkdagen en alle onnodige stress voorkomen.

 

Een goede werkethos vinden we echt heel belangrijk. We werken volgens planningen, die met de ontwerper zijn afgestemd, met als doel goed werk op te leveren binnen de afgesproken deadline. Daardoor kunnen we ook om vijf uur afsluiten en eropuit om ons op te laden met inspiratie buiten de studiomuren. Dit doen we overigens ook als team tijdens onze maandelijkse ‘pizza night’.

In de afgelopen tien jaar hebben we geleerd om samen als team te ontwerpen en onze werkprocessen op orde gekregen. Nu is het tijd om te shinen! De uitdaging is om onze ambities om te zetten naar een realistische strategie zodat we gerichte stappen zetten en onze successen kunnen meten. De voorwaarde is dat we op onze eigen manier groeien.”


Wat zouden jullie andere ontwerpers willen meegeven?

Maria Ignatovich: “Vanuit het punt waar we nu staan, zien we een aantal belangrijke aspecten die voor elke creatieve onderneming universeel zijn:

  • werk aan je merk, ruim tijd in om je werk te presenteren en pak je spotlight

  • toon alleen het werk waar je meer van wilt 

  • werk aan je netwerk, ga actief op pad en ontmoet mensen  

  • benader actief jouw ideale klanten, maak een lijst van de klanten waar je voor wilt werken en bedenk een manier om hen te benaderen 

  • werk samen met anderen, besteed het werk uit waar je in de kern niet mee bezig hoeft te zijn (bijvoorbeeld administratieve taken) 

  • zorg dat je geïnspireerd blijft door naar design-evenementen of expo’s te gaan.”

Sietse Bras: “Voor ons was het vinden van de eigen werkcultuur een lange zoektocht. Ons team bestaat uit creatieve zielen die vrij moeten kunnen denken. Maar we werken wél in opdracht van een klant. Wat we ons team bieden is een omgeving van rust, reinheid en regelmaat zodat ze zich kunnen concentreren op hun creatieve werk en daarna tijd hebben om hun creativiteit weer op te laden.

At the end of the day, doen we allemaal wat ons het beste lijkt. We willen onszelf professioneel ontwikkelen en uitdagen. En in dat proces een gezonde groei ervaren, die weer nieuwe jaarringen vormt.”