#Artikelen

30.03.2021

Extravet #10

Het einde van minimalistisch design, een opvallende muzikale visuele identiteit en zeven ideation methodes. Jeroen Disch schrijft in zijn column Extravet over de dingen die hem de afgelopen maand zijn opgevallen.


Tekst door Jeroen Disch

Must read

Hear hear, het essay After Minimalism van David Perell! We zijn op een punt gekomen dat minimalistisch design op een dood spoor zit: functioneel, veilig, bloedeloos, saai. Het vertoont trekjes van de nadagen van het Modernisme (en je weet hoe dat is afgelopen 😏).

"A friend once told me that depression isn’t feeling negative things; it’s feeling nothing at all. If that’s true, we shouldn’t be surprised that minimalism is the aesthetic of our age of depression."

Beeld: United States Geological Survey


Must See

Collins ontwierp een heerlijke visual identity voor The San Francisco Symphony. De eerste viool wordt gespeeld door de variable font typografie die samen met DINAMO is ontwikkeld. In dit soort toepassingen kunnen variable fonts echt shinen. Kijk maar.

Odoo CMS - een grote afbeelding


Must Use

Afgelopen week heb ik een update gemaakt van het overzicht met ideation-technieken dat we bij GRRR gebruiken. Thuiswerken maakt het lastiger om samen te creëren dus is zo'n verzameling tools een handig startpunt. Om zelf te brainstormen of voor een collectieve Miro-sessie op afstand.


Dit zijn onze zeven favoriete ideation-methodes:

Brainwriting

Wat: individueel ideeën bedenken, delen, dot voten en verfijnen (Wikipedia)

In actie: AJ&Smart Ultimate Brainstorming Exercise 

Miro Brainwriting template


Connect keywords

Wat: combineer brand keywords om tot ontwerpideeën te komen

Bijvoorbeeld:

Odoo CMS - een grote afbeelding

Crazy Eights

Wat: schets snel acht verschillende ontwerpoplossingen

How to run a Crazy eights workshop

Miro Crazy Eights template

Exquisite Corpse

Wat: bouw op elkaars ideeën (Wikipedia)

Ook wel bekend als: Yes… And

Mindmap

Wat: associeer rond een ontwerpvraagstuk (Wikipedia)

Miro Mindmap template


Random input

Wat: gebruik een random bron als inspiratie

Use Randomness to Kickstart Your Creativity

Random Word Generator

Miro Random Words template


What if...

Wat: challenge je ontwerp door te vragen 'what if...'

Voorbeelden: 50 what-if questions 

Idea triggers for brainstorming sessions

Om deze technieken optimaal in te zetten, moet de creatieve setting aan een aantal voorwaardes voldoen:

Doel: formuleer een heldere ontwerpvraag, deel deze met de deelnemers aan het begin en hou 'm groot in beeld. De 'How Might We'-formule is een goeie start.

Ruimte: kies een inspirerende omgeving, buiten je normale werkplek. Een koffietentje, het park, Miro?

Tijd: spreek een begin- en eindtijd af (ook voor oefeningen tijdens de sessie) en hou je er strikt aan.

Facilitator: een groepssessie wordt voorbereid en geleid door één persoon.

Materialen: zorg bij een offline sessie dat er genoeg sticky notes, sharpies, dot vote stickers, grote vellen papier aan de muur en een timer zijn; bij een online sessie zorg je voor de equivalenten daarvan.

Kwantiteit: ga voor véél en bouw op elkaars ideeën.

Individu-groep: begin individueel en bespreek daarna collectief.



Jeroen Disch is design director bij digitaal ontwerpbureau Bravoure. Daarvoor was hij design lead bij GRRR, ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.