#Artikelen

23.05.2023

Extravet #30

AI vertekent cultuur met gezichtsuitdrukking, filmmateriaal bevrijd uit particuliere handen en de langzame opmars van color fonts. Jeroen Disch over items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must Read

In haar fantastische blogpost bespreekt Jenka Gurfinkel de AI-gegenereerde beeldserie Time Period Selfies. De serie bestaat uit groeps-selfies van verschillende (historische) volkeren, zoals Romeinen, Samurai, Indianen, enz. Maar allen even awkward: iedereen glimlacht op dezelfde, Amerikaanse manier. Wederom een alarmbel dat veel AI bevooroordeeld is. Belangrijk om ons dit te blijven realiseren.

Beeld: Midjourney


Must See

Nooit echt bij stilgestaan, maar een groot deel van onze geschiedenis die is vastgelegd op film is in particuliere handen. Het materiaal staat achter een paywall bij bijv. Getty Images en kan alleen worden bekeken of gebruikt als er een flinke prijs voor wordt betaald. En zelfs als beelden publiek domein zijn en elders gratis zijn te downloaden, dan nog kan Getty voor hetzelfde filmpje geld vragen. Lucratieve business.

In zijn korte film A History Of The World According To Getty Images laat regisseur Richard Misek verschillende historische films uit ons collectieve geheugen zien die niet openbaar beschikbaar zijn. Je ziet clips van de maanlanding, de val van de Berlijnse Muur, de aanslag op de Twin Towers en nog vele anderen. Misek gebruikt de preview clips van Getty (inclusief watermerk), die ieder zo’n 5 seconden duren. Totale kosten wanneer je de clips bij Getty zou kopen: $53.616.

 
 

 

Een aantal van die clips bevindt zich echter in het publieke domein; de rechten zijn inmiddels verlopen of de beelden waren altijd al publiekelijk omdat ze door de overheid zijn gemaakt. Toch vraagt Getty er grof geld voor en werpt zo een onnodige drempel op, puur voor eigen gewin.

Maar Misek bedacht een list. 😈

Hij gebruikte z’n filmbudget om zes clips te bevrijden. Hij kocht ze bij Getty en zette ze integraal, in hoge resolutie achterelkaar in het tweede deel van z’n documentaire. Z’n film is gratis te downloaden als HD ProRes file en daarmee ook de fragmenten 🙂 Getty verbiedt het verspreiden van hun clips, maar wanneer de clips worden gebruikt voor een nieuw werk, staan ze machteloos.

Misek: “If I were a billionaire, I’d buy the entire Getty archive and put it online for free. I’m not, so this film is the best I can do.”


Must Use

Color fonts zijn begonnen aan een langzame opmars. Ze zijn nog niet zo wijd verspreid als variable fonts – hoewel emoji’s eigenlijk ook color fonts zijn en kijk eens wat een succesverhaal. :)

Een half jaar geleden werd Color Fonts COLRv1 gelanceerd en dat zorgde voor een nieuwe boost. Naast transparantie zijn gradients, blending modes en patroonvulling nu mogelijk. Ook zijn de kleuren aan te passen via CSS. En je kunt color fonts variable maken. Kijk maar naar het variable color font Nabla (gratis te gebruiken via Google Fonts), ontworpen door Arthur Reinders Folmer.

Een andere color font ambassadeur is typograaf Ralf Herrmann. Hij maakte deze overzichtelijke explainer:

 
 

 


Jeroen Disch is design director bij digitaal ontwerpbureau Bravoure. Daarvoor was hij design lead bij GRRR, ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft gastlessen en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.