#Artikelen

11.10.2023

Extravet #33

Brand Design-methodes van Smith & Diction, waarom echte creativiteit nog steeds het domein van de mens is en Krea, een tool waarmee je optische illusies met tekst of grafische vormen kunt maken. Jeroen Disch over items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must Read

Zeven jaar geleden lanceerde Jake Knapp van Google Ventures de Design Sprint methode. In één week tijd een digitaal product bedenken, ontwerpen, prototypen en valideren – dat was de belofte. De methode werd een enorme hype en wereldwijd boden ontwerpers en bureau’s Design Sprints aan klanten aan.

Als dit voor product development werkt, waarom dan niet ook voor brand development? En dus bracht Jake Knapp kort daarna een nieuwe methode uit: de Brand Sprint. Zes positionerings-exercities in drie uur tijd, als kickstart van je merk. Ik heb zo’n Brand Sprint een aantal keer met opdrachtgevers gedaan en vond het altijd heel waardevol.

Er zijn natuurlijk meer manieren om tot een merkidentiteit te komen. Het ligt vooral aan het type opdrachtgever, de scope van het project en het beschikbare budget welk proces het beste werkt. Ontwerpbureau Smith & Diction uit Philadelphia biedt twee verschillende branddesign-methodes aan: een regulier proces dat voor 95% van hun opdrachtgevers werkt, en een snelkookpan-proces, bedoeld voor specifieke situaties.

Het reguliere proces hebben ze uitgebreid beschreven in het deck The Process. Bureau’s delen zelden hun ontwerpproces, dus dit doc is goud 🙏 Net als de case studies die ze schrijven, zoals die over hun rebranding van Perplexity. Echt een schitterende identiteit 🤩

Beeld: Smith & Diction

Dan het snelkookpan-proces. Die noemen ze ook Brand Sprint, maar is wezenlijk anders dan die van Jake Knapp. De Brand Sprint van Smith & Diction duurt één week en aan het eind heeft de opdrachtgever een nieuwe visuele identiteit, opgeleverd als Figma-file. De file bevat alle basic brand elementen: logo, typografie, kleurgebruik, imagery, uitingen en mockups. Lees de blog waarin precies wordt uitgelegd aan welke condities moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor zo’n Brand Sprint. Het plezier waarmee ze zo’n sprint doen, spat er in ieder geval vanaf!


Must See

 
 

 

Ontwerper Eric Hu stelt in deze talk de filosofische vraag “Are images created or discovered?” Omdat beelden zijn opgebouwd uit een eindig aantal pixels en een eindig aantal kleuren zou je kunnen stellen dat alle beelden er al zijn en ze alleen ‘ontdekt’ moeten worden. Dat geldt dus ook voor AI-gegenereerde beelden.

Wordt kunst dan ook ontdekt ipv gecreëerd? “Absolutely not”, zegt Eric. Omdat kunstenaars context meegeven aan het werk. Context maakt kunst waardevol.

Mijn take away: AI tools worden vaak gepresenteerd als vervangers van creatieven. Hiermee wordt ons werk omlaag gehaald en gemarginaliseerd. Ten onrechte, want echte creativiteit is nog steeds het domein van de mens 💪



Must Use

Beeld: Jeroen Disch / Krea

Je hebt ze vast zien langskomen, die optische illusies met tekst of grafische vormen. Je maakt ze gemakkelijk zelf met Krea.


Jeroen Disch is design director bij digitaal ontwerpbureau Bravoure. Daarvoor was hij design lead bij GRRR, ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft gastlessen en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.