#Artikelen

29.09.2022

Leiderschap in een creatieve wereld #4

Column van Ries Meertens over leiderschap. Dit keer over mensen ‘meekrijgen’.


Tekst door Ries Meertens.


Of je nu bureaupartner, éénpitter of medewerker bent, leiderschap is iets waar we allemaal mee te maken hebben. Het is echter niet iets waar de meesten van ons bewust mee bezig zijn. Samen met de BNO wil ik daar graag verandering in brengen. Mede op basis van jouw inbreng schrijf ik een column om tot inzichten te komen over dit alomvattende onderwerp, zodat jij meer grip krijgt op jouw leiderschap.


Hoger doel

In mijn vorige blog schreef ik hoe leiders met een hoger doel en een sterke overtuiging in staat zijn om richting te geven aan hun bedrijf. Mensen die zich in zo'n hoger doel herkennen (bijvoorbeeld opdrachtgevers en personeel) zullen geneigd zijn om hierin mee te gaan. Dat laatste klinkt eenvoudiger dan het in de praktijk is.


Vertrouwen

Naast herkenning is er ook nog zoiets als verbinding en vertrouwen. Wat mij betreft zijn dit de sleutelwoorden voor een duurzame samenwerking. Mensen die zich namelijk niet gezien en/of zich onveilig voelen, haken op een zeker moment af. Vertrouwen is kwetsbaar, zeker bij ongelijke machtsverhoudingen. En hier zie ik de sterke leider nogal eens uit het spoor lopen. In het vuur van zijn of haar overtuiging kan de leider anderen onbewust uit het oog verliezen, meestal door gebrek aan ontvankelijkheid of door uitspraken die (onbedoeld) nogal pijnlijk overkomen.


Zelfreflectie

Dit is erg schadelijk voor vertrouwen en herstel van vertrouwen duurt langer dan je zou willen, zeker wanneer je niet in de gaten hebt wat je aanricht. In de conventionele (verticale) machtsverhouding zal een medewerker ook niet gauw geneigd zijn om de leider weerwoord te geven. Op den duur leidt dit tot wederzijds onbegrip, frustraties en vaak tot (wellicht onnodig) afscheid. De leider doet er daarom goed aan om zich reflectief en zelfkritisch op te stellen.


Menselijke psyche

De leider hoeft geen psycholoog te zijn, maar enig begrip van de menselijke psyche is belangrijk om mensen mee te krijgen en om naar een fijne, duurzame en succesvolle organisatie toe te groeien. Sommigen hebben dit talent al, anderen zullen aan dit inzicht moeten werken. Lees hier meer over in de blog if you don't understand people... die ik eerder over dit thema schreef.


Samen

Zodra je meer begrip en oog hebt voor anderen, zal je merken dat je ook ontvankelijker bent voor wat zij vinden en hebben in te brengen. Medewerkers in creatieve organisaties zijn goed opgeleide en originele denkers, hun inbreng is uitermate waardevol, ook voor jou en voor je bedrijf. Je kunt alles alleen willen doen, maar samen doe je het beter en kom je vele malen verder. 


En jij?


  • Lukt het jou om verbinding te krijgen en vertrouwen op te bouwen?

  • Merk je dat je mensen meer gemotiveerd en betrokken zijn en waardevoller worden voor de organisatie?

  • Waar loop je eventueel tegenaan?


Laat je reactie achter de op de LinkedIn-pagina van de BNO.

In de komende blogs zal ik deze en de ingebrachte inzichten nader uitdiepen.