Tekst door Viveka van de Vliet
Fotograaf: René van de Hulst
Art direction: Petra Janssen
De positief activistische beweging van jubilerend Social label
Een voormalige veevoederfabriek in Den Bosch is een culturele ontmoetingsplek voor makers, publiek en ontwerpers, met onder andere een conceptstore met designproducten, een pop-uprestaurant en ateliers. Dit ‘Werkwarenhuis’ is het hoofdkwartier van Social label. Oprichters Simone Kramer (C-Mone) en Petra Janssen (Studio Boot) vieren samen met de betrokken makers en ontwerpers het tienjarig bestaan.
Social label is ontstaan vanuit een urgente vraag uit de maatschappij: er is nieuw werk op maat nodig. Janssen en Kramer gaven het antwoord: een systeem waarin kwetsbare groepen die niet mee kunnen komen in onze razendsnelle wereld, nieuwe kansen krijgen door samen met professionele ontwerpers designproducten te maken in een aansprekende (werk-)omgeving. “Zie het als een ouderwets familiebedrijf in een nieuwe vorm, binnen een alternatieve mini-maatschappij”, zegt Janssen. |
‘Positief activisten’ noemen Janssen en Kramer zichzelf ook wel. “De producten die we maken zijn een vehikel om processen rond zorg, werk en participatie radicaal te veranderen”, zegt Janssen. Dit ontstond nadat ze samen met Edwin Vollebergh, mede-oprichter van Studio Boot en sinds 1993 lid van de BNO, de opdracht kregen om de jaarboeken vorm te geven met kenmerkende handgeschilderde covers.
Social label werkt samen met mensen uit alle lagen van de bevolking: of je nu langdurig werkloos bent of burned-out geraakt en moeilijk kan instromen in het reguliere arbeidsproces, of in een zorginstelling zit en in sociale werkplaatsen geen voldoening haalt uit het werk of anderszins een afstand tot de arbeidsmarkt hebt. “Mensen die in ons huidige economische systeem buiten de boot vallen, leren via Social label skills van professionele ontwerpers, ze kunnen leuk en uitdagend werk doen en ontwikkkelen zelfwaarde en trots”, zegt Janssen. “‘Socio economics’ noemen wij dat, omdat het niet alleen om economische waarde gaat, maar om de hoge sociale waarde van de designproducten.”
Foto links: Diverse producten uit de collectie van Social label | Foto rechts: Hartje van Goud van Petra Janssen
De praktische, onderscheidende ontwerpen, zoals een bezem, lamp en schort, worden verkocht in het Werkwarenhuis en in een toenemend aantal conceptstores en museumwinkels, zoals in Museum Voorlinden en De Pont. “We hopen nu nog op meer consumenten die bewust kiezen voor deze producten”, meent Janssen.
Met tafels en banken van ontwerper Piet Hein Eek en de houtwerkplaats van Amarant werd de eerste Social label-productlijn gelanceerd: HOUT. Een decennium later werken circa honderd personen aan een collectie van meer dan vijftig producten. Het laatste ontwerp heet ‘Hartje van Goud’ dat op 16 mei werd gepresenteerd. Het doek met de gekleurde harten, die Petra Janssen samen met Social label-ateliers en het TextielMuseum ontwikkelde, vat de persoonlijke verhalen van tien jaar Social label samen.
In de afgelopen tien jaar hebben de oprichters geen moment stilgezeten en aangetoond over een lange adem te beschikken. Er zijn een toenemend aantal gesprekken op beleidsniveau gevoerd, zoals met Koningin Maxima, Mark Rutte, binnen het bedrijfsleven en de wetenschappen. Afgelopen jaar zijn vijf Social label-ateliers opgezet. Hier zijn onder andere Iris Toonen met 3D-geprinte spiegels en Kranen/Gille met KLUIS in het Assembly-atelier te vinden, samen met mensen die terugkeren in de maatschappij of doorgestromen naar betaalde banen. “Daar zijn we supertrots op”, zegt Janssen. |
Dat geldt ook voor de professionalisering van een aantal werkplaatsen binnen zorginstellingen. Een mooi voorbeeld is het ambachtelijk gemaakte, narratieve servies KOM dat Edwin Vollebergh samen met verstandelijk gehandicapten van atelier Cello in Den Bosch maakt. “Het begon ooit in de keuken en nu is er een heuse hal met werkplaats en drie ovens. We redden hiermee werkplaatsen die door de overheid worden wegbezuinigd of waar geen begeleiders meer voor zijn. Zo stimuleren wij goed vakmanschap en de lokale productie in Nederland.”
Het succes en de toenemende vraag heeft echter een keerzijde. Janssen: “Het baart ons zorgen dat bij veel grote zorginstellingen vanwege de bezuinigingen minder tijd is voor dagbesteding. Ook wordt de tweedeling kansrijk- kansarm groter, waardoor nog meer mensen niet mee kunnen doen in de samenleving. Het bewijst dat hoe verder we komen, hoe harder we nodig zijn en wat design dus kan betekenen.”
Foto: SCHORT van Borre Akkersdijk, KOM-servies van Edwin Vollebergh, VEEG-bezem van Dick van Hoff en Skin Manchetten van RENS
Hebben jullie ook een jubileum te vieren? Laat het ons weten! Stuur een email naar website@bno.nl. De ondergrens voor het jubileum is 10 jaar.