#Artikelen

16.11.2022

Muscle Memory

Driving Dutch Design ontwikkelde zich in tien jaar tot een programma dat designers helpt professioneler en zelfbewuster te worden. De deelnemende ontwerpers werden er beter van: door meer focus, of door het roer totaal om te gooien.


Foto: Brick by Brick, Kars + Boom | Fotografie: Studio Roza Schous

Tekst door Viveka van de Vliet


Driving Dutch Design, het professionaliserings- en netwerkprogramma van ABN AMRO, BNO en Dutch Design Foundation, bestaat tien jaar en staat als een huis. Tijd voor feest, een terugblik en een visie op de toekomst aan de hand van gesprekken met enkele ‘Drivers’ en andere betrokkenen. “Zie het programma als een personal trainer: wil je fit worden, dan moet je een lange periode elke week naar de sportschool.”

De Mantelzorgsimulator,  Muzus

Veel creatieven die deelnemen aan Driving Dutch Design heb- ben gereedschap nodig om te professionaliseren. Want alleen een getalenteerde designer zijn is niet voldoende. Driving Dutch Design helpt hen op weg in de wereld van het creatief ondernemerschap. “We helpen de Drivers, de deelnemers aan het traject, vooral om focus te krijgen binnen hun praktijk. Daar is het hele afgelopen decennium de nadruk op blijven liggen”, zegt programmamanager Patrick Aarts Sen.

Het was 2013, ABN AMRO trad het jaar daarvoor aan als hoofdsponsor van Dutch Design Week en Patrick was verantwoordelijk voor het educatieaanbod van de BNO, dat toen vooral bestond uit eendaagse trainingen. “We merkten dat ontwerpers die na hun afstuderen voor zichzelf begonnen sterk behoefte hadden aan het ontwikkelen van ondernemersskills, en daar hadden wij toen nog geen uitgebreider programma voor.”


“Driving Dutch Design was so valuable because it broadened our horizons and taught us things we’ll take with us throughout the rest of our career.”


–   Sanne en Neele Kistemaker (Muzus) 

Een trainingsprogramma voor creatieve ondernemers was onderdeel van de afspraken tussen ABN AMRO en Dutch Design Week. Vanwege de ervaring met het trainen van ontwerpers, werd de BNO als derde partner betrokken bij de plannen. Driving Dutch Design startte als een doordruk van de Fashion Fasterclass, waarbij ABN AMRO de Amsterdam Fashion Week sponsorde en workshops creatief ondernemen gaf aan modeontwerpers als Matthijs van Bergen, Pauline van Dongen en Bas Kosters.

In tegenstelling tot wat vaak werd gedacht, was ABN AMRO niet de enige sponsor van Driving Dutch Design. De bank – die volgend jaar plaatsmaakt voor Stichting Stokroos als belangrijke financier van het traject – was één van de drie partners naast Dutch Design Foundation en de BNO. De bank dacht ook inhoudelijk mee en leverde coaches die hun zakelijke kennis en ervaringen inzetten om in de ontwerpsector kleine ondernemers en startups verder te helpen bij hun professionalisering.


Radicaal het roer om

In de pilotperiode lag de nadruk voornamelijk op de zakelijke kanten en er werd nog niet toegewerkt naar een gezamenlijke presentatie tijdens Dutch Design Week. Voor Sanne en Neele Kistemaker, Drivers van het eerste uur, was Driving Dutch Design een uitgelezen kans om een zakelijke volgende stap te zetten binnen hun social-designbureau Muzus. “We bestonden vijf jaar, hadden vijf medewerkers maar wisten niet precies hoe we het beste konden groeien. Wat is het beste verdienmodel? En wat de beste bedrijfsinrichting? We vulden onze dagen met het maken van toffe oplossingen voor maatschappelijke vraag- stukken, maar hadden nog nooit de tijd genomen om op onszelf en onze praktijk te reflecteren”, zegt Sanne.

Ook al namen toentertijd vooral startende ontwerpers deel aan het programma, zij wisten de meer ervaren ontwerpers van Muzus toch te inspireren. Het bureau volgt nog steeds veel creatieve ondernemers uit die tijd en heeft Kaila Vreeken, Driver uit 2017, aangenomen als medewerker. “We hebben vooral geleerd om op andere manieren naar ons verdienmodel te kijken. We zijn onze dienstverlening op drie gecombineerde manieren gaan aanbieden: projecten voor klanten, eigen geïnitieerde projecten in consortia, en trainingen. Het zorgde voor spreiding en stabiliteit binnen ons bureau en voor heldere, bewustere keuzes”, zegt Sanne. “Driving Dutch Design is zo waardevol omdat het onze horizon heeft verbreed en we dingen leerden die we de rest van onze loopbaan meenemen.”

Timmy, Kars + Boom | Fotografie: Studio Roza Schous

Het bureau heeft inmiddels een eigen Muzus Academy en Muzus Club, bestaat vijftien jaar en is uitgegroeid tot een volwassen bedrijf met een kleine twintig medewerkers. Ze vinden het tijd voor een nieuwe groeisprong: “Wij zien ‘Driving Dutch Design Stage 2’ wel zitten.

Soms gooien creatieven door hun deelname aan Driving Dutch Design het roer radicaal om. Dat gold voor Cynthia Boom en Kevin Kars van de in 2010 gestarte designstudio Kars + Boom. Zij namen in 2015 deel, in de tijd dat Lidewij Veenland het programma coördineerde. De belangrijkste vraag waarmee de twee ontwerpers binnenkwamen was: we willen groeien, maar wat is daarvoor nodig?

Na een klein jaar gingen ze naar huis met een duidelijke keuze: juist geen nieuwe mensen aannemen maar terug naar de basis. De ontwerpers, die producten, objecten, installaties, geïllustreerde verhalen en prints maken, besloten alleen nog klussen aan te nemen waar hun hart sneller van gaat kloppen en waar ze goed in zijn.


“In the early years after the academy, we were willing to do any kind of assignment. We had to earn money. But after DDD we went in a completely different direction.”


–   Cynthia Boom (Kars + Boom) 

Cynthia: “In de beginjaren na de academie vonden we alle opdrachten prima. We moesten geld verdienen. Na Driving Dutch Design gooiden we het roer om.” Kars + Boom nam het moeilijke maar dappere besluit om te stoppen met hele grote opdrachtgevers die niet bij hen pasten. Dat betekent ook dat als de vraag afwijkt van de stijl waarin ze het liefst werken, ze een potentiële opdrachtgever verwijzen naar een andere studio. “Driving Dutch Design heeft ons dus veel gebracht: meer duidelijkheid, plezier en focus.”

Op de presentatie tijdens Dutch Design Week dat jaar lieten ze zien waar ze trots op waren: een printserie, die bezoekers tot hun verbazing wilden kopen. Dit werk vormt nu een van de pijlers van de studio met zo’n dertig procent vrij werk tussen design en kunst in. De commerciële opdrachten zoals huisstijlen en infographics hebben Kars en Boom recentelijk ondergebracht in hun nieuwe Ontwerpstudio Vorm. Nog meer duidelijkheid dus.


Het collectief als koekoeksjong

Het programma ontwikkelde zich intussen verder. Onder Marsha Simon, van 2016 t/m 2019, lag de focus meer op trainingen; zij bracht groei-expert Paul Hughes en toneeldiva Karin Bloemen binnen. Met hun waardevolle masterclasses droegen zij bij aan de gezamenlijke eindpresentatie tijdens Dutch Design Week, sinds de derde editie een vast onderdeel van het programma. “Het is alleen zo groot geworden dat het haast als een koekoeksjong alle andere onderdelen overvleugelde”, vindt Patrick.

Shitshow, Uprooting Agro-Sytems, Bram de Vos Studio | Fotografie: Jonas Görgen

“Ontwerpers beginnen aan Driving Dutch Design met individuele vragen om hun eigen praktijk te verbeteren, terwijl het programma met de presentatie op Dutch Design Week als slotstuk vooral gericht leek op het collectief. Na die week sta je echter weer als individu in je eigen studio”, zegt hij. Daarom zorgt hij, sinds hij het programma coördineert en mede op verzoek van de Drivers, dat bij Driving Dutch Design weer de nadruk ligt op individuele doelen en behoeften.

Het professionaliseringsprogramma blijft onverminderd relevant. “Nederlandse ontwerpopleidingen zijn goed in conceptueel denken, het bevragen van jezelf als ontwerper of de samenleving en het vinden van creatieve oplossingen voor problemen. Maar als je afstudeert, ben je vaak niet klaar om te beginnen als zelfstandig ondernemer”, weet Patrick. Veel ontwerpers focussen op het ontwerpen en voelen zich onwennig en oncomfortabel bij het ondernemen.

Daar formuleert de BNO een antwoord op. “Wij bieden handvatten zodat ze zich minder ongemakkelijk voelen, we laten zien dat ondernemen net als ontwerpen een creatief proces is.”


Hoe zorg je dat je werk de aandacht krijgt die het verdient? Hoe presenteer je je werk aan opdrachtgevers? Hoe vertel je een helder en overtuigend verhaal over wat jij nu eigenlijk doet als speculatief of social designer?



Bram de Vos | Fotografie: Jonas Görgen

Neem ruimtelijk ontwerper Bram de Vos die in 2021 deelnam aan Driving Dutch Design met de vraag: moet ik de twee richtingen van mijn studio, interactive design en system design, combineren of juist kiezen voor één richting? “Ik had geen netwerk in system design, had veel ambitie maar dacht dat niemand erop zat te wachten. Ik kon mijn verhaal moeilijk uitleggen en wist niet met wie ik precies moest samenwerken: gemeenten, architectenbureaus of investeerders?”, schetst hij zijn situatie.

Door gesprekken met mede-Drivers en coaches, en door de masterclasses en pitches kreeg hij meer inzicht, werd zijn verhaal helder en zijn voorkeur steeds duidelijker: het ontwerpen van nieuwe systemen voor de toekomst. De rol van Bram is het samenbrengen van partijen om een antwoord te bieden op actuele problemen die zich voordoen in stedelijke en landschappelijke gebieden zoals het klimaat, water, energie en voedsel.


“The puzzle pieces are falling into place – I can now better position and present myself, and feel much more comfortable in my role.”


–  Bram de Vos

Driving Dutch Design werd voor hem de kickstart van een hele reeks opdrachten en samenwerkingen, waaronder drie projecten die hij tijdens Dutch Design Week op verschillende locaties toonde. “De puzzel wordt steeds duidelijker, ik kan me beter presenteren en profileren, heb zakelijk veel geleerd en mijn rol voelt comfortabeler.”


Brug tussen twee werelden

Coach Ernestien Idenburg levert een waardevolle bijdrage aan het programma met haar masterclasses. Ze kan een brug slaan tussen beide werelden, want zij is zowel thuis in de creatieve als in de zakelijke wereld. Ernestien studeerde rechten, werd advocaat en studeerde vervolgens Interieurarchitectuur aan Central Saint Martins in Londen.

Ernestien Idenburg | Fotograaf: Nick Lynch

Ernestien heeft in de afgelopen zes Driving Dutch Design- edities, waarbij ze elke keer een drietal masterclasses voor haar rekening nam, al tientallen creatieve ondernemers met succes vooruitgeholpen.


“Ik snap waar ontwerpers mee worstelen én kan de zakelijke aspecten begrijpelijk maken door het geven van voorbeelden uit mijn praktijk die de Drivers kunnen toepassen in hun eigen situatie”, zegt ze. Ze leert de Drivers bedrijfsmatig te denken. 

“Mijn doel is om ze te leren kijken naar hun praktijk als een ondernemer. En ik geef ze zoveel mogelijk informatie mee over financiën, marketing en acquisitie zodat ze die tools ook kunnen inzetten op de momenten waarop ze het later nodig hebben.”

De vragen waar nagenoeg alle Drivers mee rondlopen zijn in de loop der jaren onveranderd. “Ze zoeken focus binnen hun praktijk. Dat is meteen ook de grootste bijdrage van Driving Dutch Design, dat de middelen aanreikt om focus en balans te realiseren, zodat creatieve talenten keuzes maken en doen waar ze het beste in zijn”, zegt Patrick.

SKUA Studio tijdens de masterclass Marketing | Fotografie: Katja Lucas

Ernestien vult aan: “Ze hebben vragen die tijdens hun opleidingen niet worden behandeld en waar ze nu door de waan van de dag niet aan toekomen. Het zijn praktische financiële zaken als: hoe bepaal ik mijn uurtarief tot hoe vind ik de balans tussen betaalde opdrachten en vrije projecten?


“This programme is a lot like a personal trainer: If you want to get in shape, you have to spend a lot of time at the gym every week.”


–  Ernestien Idenburg

Het mooie is dat Driving Dutch Design een relatief langdurig traject is waarin je dus de tijd hebt om je gedachten over dit soort zaken te formuleren en dingen te implementeren, totdat je een nieuwe routine in de vingers hebt. Drivers leren zowel van mensen uit de praktijk als van elkaar en dat levert succes en groei op. Zie het programma als een personal trainer: wil je fit worden, dan moet je een lange periode elke week naar de sportschool.”


Club met alle antwoorden

Ook Patrick blijft al die jaren onverminderd enthousiast: “Ik mag een bescheiden rol spelen in het mede begeleiden, coachen en adviseren van talentvolle ontwerpers. Ik zie hoe ze zich kwetsbaar durven opstellen, ongeremd openstaan en dingen met elkaar delen, hoe ze feedback en support krijgen, en groeien.” Doordat in tien jaar tijd zoveel Drivers hebben geëvalueerd wat ze wilden leren en wat ze hebben geleerd, is het programma doorontwikkeld en verfijnd.

Zo wordt sinds de pilotperiode preciezer naar de samenstelling van de groep Drivers gekeken. “Die is zo heterogeen mogelijk wat betreft disciplines en de domeinen waarbinnen wordt gewerkt. Het is immers leerzaam om als productdesigner bijvoorbeeld een inkijkje in de praktijk van een fotograaf of interieurarchitect te krijgen. De fase waarin ze zich als creatief ondernemers bevinden is juist wel zo homogeen mogelijk”, vertelt Patrick, “want ze weten al wat de hiaten zijn, hebben basiskennis, ervaring en inzichten zodat ze inhoudelijk goede discussies met elkaar kunnen voeren.”

Talent Valley, Muzus 

Hij ziet nog een verschuiving: waar Drivers voorheen gemiddeld twee à drie jaar na hun afstuderen een volgende professionele stap wilden zetten en deelnamen aan Driving Dutch Design, zijn zij nu gemiddeld al zo’n zeven jaar professioneel actief. Dat is ook het gevolg van de introductie van BNO Start voor de groep pas afgestudeerde ontwerpers.

Dit jaar is door Katja Lucas van Dutch Design Foundation de DDW/Deliverable ontwikkeld, een pilot die erop gericht is dat individuele ontwerpers elk hun beste presentatie neerzetten tijdens Dutch Design Week, inclusief communicatie en een follow-up. De publiciteit voor de week is gezamenlijk: Sarah van Berkom van Fond Studio ontwierp de campagne rond de Drivers van de tiende editie tijdens Dutch Design Week 2022, met op de website een interactieve kaart die de individuele presentaties toont. De campagne viert tegelijk het tienjarig bestaan van de Club DDD-community.

Want er is leven na Driving Dutch Design: Club DDD is een netwerk van inmiddels tweehonderd alumni. Kars + Boom organiseert evenementen voor deze club, die ook Muzus trouw bezoekt. “Het is een heel waardevol netwerk, waaruit ook al diverse samenwerkingen tussen Drivers zijn ontstaan. Je hebt allemaal wel eens een vraag waarvan je niet weet waar je die moet stellen, en hier vind je altijd wel iemand met een antwoord”, zegt Sanne.


Meld je aan voor DDD 2023!

Wil jij, samen met andere talentvolle ontwerpers die ook al iets verder zijn in hun carrière, de grenzen van je ondernemerschap verleggen? Sta je open om serieus aan de slag te gaan met jouw creatieve onderneming? En ben je bereid om hier in de maanden februari tot en met november 2023 gemiddeld één dag per week in te investeren?

Meld je dan nu aan! De deadline is dinsdag 29 november 2022.