#Artikelen

01.05.2020

Blog: Werk werk werk!

Bijna als een bezwering kalkte ik het nog maar eens op mijn blaadje: Werk werk werk! Blog #3 van BNO-directeur Madeleine van Lennep.


Bijna als een bezwering kalkte ik het nog maar eens op mijn blaadje: Werk werk werk! Journalist Jeroen Junte eindigde ermee, tijdens de Live Cast in Pakhuis de Zwijger op 23 april. In die vertrouwde maar nu zo onwezenlijk lege zaal was ik zijn gast, samen met de virtueel aanwezige Bart Ahsmann van CLICK.NL, Nikki Gonnissen van Thonik, Syb Groeneveld van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Martijn Paulen van Dutch Design Week. Want werk, zelf bedacht en gegenereerd of via opdrachten, is natuurlijk beter dan welke subsidie, welk noodpakket of steunmaatregel dan ook. Het bewijst in één klap je noodzaak, je professionaliteit en je aantrekkelijkheid. En het maakt je minder afhankelijk.

Veel tijd hadden we die avond niet. Toch kon ik nog het initiatief noemen dat ik dropte bij PACCT (Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst), om samen met MKB en het kunstvakonderwijs een call te organiseren rond de vormgeving van de anderhalvemetersamenleving. Wat een kansen liggen er voor communicatieontwerpers, ruimtelijk ontwerpers, (industrieel) productontwerpers en social designers! Gelukkig vertellen bureaudirecteuren mij dat ze zich direct hebben gemeld bij hun relaties: winkelcentra, musea en andere podia, spelers in het openbaar vervoer. Geheel volgens het devies van onze zakelijk adviseur Vicky Fasten, die tijdens haar tweede BNO Live Chat via Instagram het binnenhalen van werk in coronatijd besprak: investeer in je relaties, ontwikkel nieuw aanbod voor bestaande klanten. Naast: kijk of je bestaande aanbod past bij nieuwe klanten.

Alle domeinen vragen om aanpassing: de openbare ruimte, onze werkplekken, de instellingen waar wordt verzorgd en verpleegd, scholen, de plekken waar we sporten, kunst en cultuur maken en beleven. Ons gedrag moet anders. We hebben de afgelopen weken de nodige initiatieven gezien die daarop inspelen, variërend van de Stay Safe, Stay Sane-postercampagne tot de mondkapjes van Auping. En al moesten we het missen tijdens Koningsdag, in winkels en de openbare ruimte stuurt provisorisch ducttape-ontwerp ons nu. In die categorie zag ik trouwens ook met kruisen beplakte urinoirs.

De anderhalvemetersamenleving blijft hopelijk een tijdelijk fenomeen. Zie de veelbelovende berichten over vaccins, al moeten ze nog getest en in grote hoeveelheden geproduceerd kunnen gaan worden. Terwijl de maatregelen beetje bij beetje versoepeld worden, klinken tegelijk waarschuwingen tegen nieuwe uitbraken. Het voorbeeldprotocol voor verantwoord werken is klaar, met dank aan VNO/NCW MKB-Nederland, en in te zien op onze website.

Het inspelen op de nieuwe omstandigheden vraagt hoe dan ook om creativiteit. Dat zeggen velen, al bedoelt niet iedereen daarmee hetzelfde en is houtje-touwtje soms al oké. Ik geloof in vernieuwing die tot stand komt via parallelle trajecten, in verschillende snelheden: het speelse naast het bloedserieuze, het ultraprofessionele dat volgt op het provisorische, micro- en macroniveau, de korte termijn als opmaat voor de langere termijn.

Nu eerst lobbyen voor een tweede noodpakket voor bedrijven, geen branche ontkomt inmiddels meer aan de effecten van de coronacrisis. Verlenging van de NOW is nodig voor partijen die het de eerste maanden nog konden rooien. Via de Taskforce Culturele en Creatieve Sector zijn we bezig met uitbreiding van de TOGS (Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren) en specifieker maatregelen voor onze sector.

We hopen op versoepeling van het coronaregime. En natuurlijk blijven we dus hameren op werk. Op behoud, doorgang en het naar voren halen daarvan: bij degenen die daar zelf over gaan, via VNO/NCW en MKB-Nederland en bij overheden. Tot slot: ook met het Stedelijk Museum in Amsterdam zijn we in gesprek, want aandacht voor de actualiteit in de ontwerpwereld is ook via dat gezaghebbende podium maar al te welkom.

Madeleine van Lennep.