Extravet

Jeroen Disch schrijft over digital design in z’n tweewekelijkse nieuwsbrief Halfvet. In Extravet deelt hij de drie items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen. Aflevering 10.

Tekst door Jeroen Disch

Must read

Hear hear, het essay After Minimalism van David Perell! We zijn op een punt gekomen dat minimalistisch design op een dood spoor zit: functioneel, veilig, bloedeloos, saai. Het vertoont trekjes van de nadagen van het Modernisme (en je weet hoe dat is afgelopen 😏).

"A friend once told me that depression isn’t feeling negative things; it’s feeling nothing at all. If that’s true, we shouldn’t be surprised that minimalism is the aesthetic of our age of depression."

Beeld: United States Geological Survey

Must See

Collins ontwierp een heerlijke visual identity voor The San Francisco Symphony. De eerste viool wordt gespeeld door de variable font typografie die samen met DINAMO is ontwikkeld. In dit soort toepassingen kunnen variable fonts echt shinen. Kijk maar.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Beeld: Collins

Must Use

Afgelopen week heb ik een update gemaakt van het overzicht met ideation-technieken dat we bij GRRR gebruiken. Thuiswerken maakt het lastiger om samen te creëren dus is zo'n verzameling tools een handig startpunt. Om zelf te brainstormen of voor een collectieve Miro-sessie op afstand.

Dit zijn onze zeven favoriete ideation-methodes:

Brainwriting


Connect keywords

  • Wat: combineer brand keywords om tot ontwerpideeën te komen

  • Bijvoorbeeld:

Odoo CMS - een grote afbeelding

Crazy Eights

Exquisite Corpse

Mindmap

Random input


What if...

Om deze technieken optimaal in te zetten, moet de creatieve setting aan een aantal voorwaardes voldoen:


  • Doel: formuleer een heldere ontwerpvraag, deel deze met de deelnemers aan het begin en hou 'm groot in beeld. De 'How Might We'-formule is een goeie start.

  • Ruimte: kies een inspirerende omgeving, buiten je normale werkplek. Een koffietentje, het park, Miro?

  • Tijd: spreek een begin- en eindtijd af (ook voor oefeningen tijdens de sessie) en hou je er strikt aan.

  • Facilitator: een groepssessie wordt voorbereid en geleid door één persoon.

  • Materialen: zorg bij een offline sessie dat er genoeg sticky notes, sharpies, dot vote stickers, grote vellen papier aan de muur en een timer zijn; bij een online sessie zorg je voor de equivalenten daarvan.

  • Kwantiteit: ga voor véél en bouw op elkaars ideeën.

  • Individu-groep: begin individueel en bespreek daarna collectief.

Sharing your stories everywhere. Wil jij wat delen met de community via onze media? Je verhaal, jouw kennis of een mening? Een case, je werk, column, blog of podcast? Laat het ons weten via redactie@bno.nl.
Jeroen Disch is design lead bij GRRR, digital agency voor zinnige zaken. Daarvoor was hij ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.