Het startpunt van nieuwe wegen

Het derde en laatste deel van een serie artikelen over DDD: de presentatie tijdens Dutch Design Week 2021.

tekst door Viveka van de Vliet

Driving Dutch Design (DDD), het professionaliserings- en netwerkprogramma van ABN AMRO, BNO en Dutch Design Foundation (DDF) helpt gedreven ontwerpers op weg in de wereld van het ondernemerschap tot aan hun presentatie tijdens de Dutch Design Week in oktober. Dit is het derde en laatste deel van een serie artikelen over DDD: de presentatie tijdens Dutch Design Week 2021. 

Parallel aan het negen maanden durende Driving Dutch Design-traject is Bureau DDD opgericht, een tijdelijk bedrijf waarin deze drivers toewerken naar een presentatie tijdens Dutch Design Week. 


Daar exposeerde de groep van zeventien drivers in hotel Pullman Eindhoven onder de noemer 'I hear what you’re seeing' (opgedeeld in drie subthema’s: I hear stories, I see systems en I feel objects). De expositie toonde de enorme breedte van het vakgebied in de vorm van een experiment, podcast, film of product. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Katja Lucas en Fides Lapidaire tijdens DDW 2021 / Fotograaf: about.today

Katja Lucas, mentor, adviseur en projectmanager van Dutch Design Foundation, verzorgt binnen Bureau DDD de propositie in de aanloop naar en ook na DDW. Ze kijkt naar wat de drivers nodig hebben; met haar grote netwerk in de creatieve sector zoekt ze naar de meest interessante gesprekspartners. 


"Ik doe alles om de groep drivers bij hen onder de aandacht te brengen; je treft hier ten slotte kwalitatieve ontwerpers in de volle breedte van het vakgebied - van film en social design tot grafisch ontwerp en speculatief design. We nodigen partijen uit voor lezingen, werksessies en presentaties. We organiseren tours, events en pitches. Zo zoek ik constant naar samenwerkingen", zegt Katja. 


Om de drivers ook na DDW verder te brengen binnen hun onderneming, is er onder andere 'Dragons’ Den I Wrap up', (18 november), de afsluitende bijeenkomst waarop de drivers hun zakelijke ideeën aan een groep ondernemers en potentiële partners kunnen pitchen. 

I hear stories 

Een van die drivers is Asja Keeman, die zich positioneert als grafisch ontwerper en dat combineert met journalistiek gericht op maatschappelijke, sociale en politieke onderwerpen. "Ik ben verzot op verhalen vertellen en bevragen", zegt ze. 

Dat komt samen in een serie podcasts die ze presenteerde tijdens DDW. "Door DDD heb ik stappen gemaakt en zo is DDW voor mij het startpunt van nieuwe wegen die ik wil inslaan", zegt ze. Ze vraagt zich af wat er binnen de ontwerpscene nog meer mogelijk is wanneer ze zowel de kracht van beeld als de brede toepasbaarheid wil laten zien. 
Door interview en beeld samen te brengen in podcasts brengt ze het thema inclusiviteit ter sprake, een relevant vraagstuk dat vaker en kritisch bevraagd moet worden, volgens Asja, “want zijn we wel wat we roepen? En roepen niet vooral blanke mannen dat?”   
Foto: Asja Keeman / Fotograaf: Hannie Verhoeven

In de podcasts - met toevallig nagenoeg allemaal oud-drivers - vertelt Bureau Multitude bijvoorbeeld eerlijk dat ze stappen nemen om over vijf jaar inclusief te zijn. Journalistiek platform Are We Europe gaat over gemeenschappen en De Reuringdienst maakt met humor moeilijke onderwerpen bespreekbaar. "Zo zet ik anderen in de spotlights en geef ze een stem", zegt Asja.   

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Drivers 2021 / Fotograaf: Hannie Verhoeven

Daarnaast is ze een van de powers achter team communicatie dat verantwoordelijk is voor alle visuele uitingen vanuit Bureau DDD, voor alles waarmee de drivers kenbaar maken wie ze zijn en wat ze doen - van persmap tot uitnodigingen, stickers en posters. Voor Asja was het een mooie manier om met een illustrator samen te werken. "We zijn sterk als team: Djenné Fila kan vanuit niets iets creëren en ik ben typografisch beter."   

I see systems

Bij binnenkomst in Hotel Pullman trof je direct een loket: E.H.B.V - Eerste Hulp Bij Vraagstukken. Het biedt een kijkje in de keuken van social designer Fides Lapidaire, waar haar methodieken en manieren van werken haar gereedschappen zijn. Ze gaf gratis live consults waarbij bezoekers vragen kunnen stellen om een vraagstuk aan te pakken. 

Ze stapt graag in werelden die ze niet kent, trekt mensen mee met haar ontregelende en inspirerende kracht, wil bewustzijn creëren en verandering teweegbrengen door maatschappelijke vraagstukken te bespreken in de hoop dat het tot andere, betere beslissingen leidt. Daarvoor heeft ze een eigen methodiek ontwikkeld waarin de kunst van het niet snappen, dus ‘onnozele’ vragen stellen haar kracht en uitgangspunt is geworden. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: E.H.B.V - Eerste Hulp Bij Vraagstukken, Fides Lapidaire / Fotograaf: Hannie Verhoeven

"DDD was de stok achter de deur om niet meer van het ene project in het andere te rollen waardoor geen tijd is om na te denken en te ontsnappen aan je eigen valkuilen", zegt Fides. "Het gaf me de ruimte om onder professionele begeleiding na te denken, beter keuzes te maken en te leren dat je als ontwerper niet direct professioneel kunt zijn en alles meteen moet kunnen."


Ook van het E.H.B.V-loket tijdens DDW leerde ze. "Het is een testcase", zegt ze. Ik heb drie goede vraagstukken behandeld, onder andere van het ministerie van Justitie & Veiligheid, maar ontdekte dat ik op een overheidsbeurs meer op haar plek ben omdat daar mijn doelgroep komt: miniseries en overheden."

I feel objects 

Productontwerper Jule Cats, die sinds 2016 een eigen studio heeft, had net als vele andere ontwerpers tijdens corona meer tijd om te reflecteren op haar praktijk. Na masterclasses bij Margriet Vollenberg, wilde ze de vraag waarheen ze wil verder onderzoeken, haar businessmodel aanscherpen, nadenken over acquisitie, haar verhaal strakker vertellen en zichzelf serieuzer nemen. DDD was daar het juiste traject voor.  

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Jule Cats / Fotograaf: Hannie Verhoeven

Ondanks dat ze tijdens DDW producten presenteerde waar ze bekend door is: gelaagde vazen en verlichting waarin op een esthetische manier polyester met gerecycled betonpuin wordt gecombineerd, was de expositie net als voor Asja, de aanzet tot een onderzoek naar andere (rest-)materialen. "De afronding van DDW is een nieuw begin."


Binnen dezelfde esthetiek kan ze de diepere betekenis van haar verhaal immers evengoed op andere materialen toepassen. Dat kan een extra kwaliteit opleveren. "Het is spannend om groter en in abstractere vormen te denken", zegt ze. "Ook ga ik inmiddels veel zekerder onderhandelingen in, leg contacten met galeries en heb een nieuw atelier. Dat geeft allemaal nieuwe energie." 

Lees hier meer artikelen uit de Driving Dutch Design serie.