Motivatie, hoe houd je die op peil?

Welke aspecten verbeteren of ondermijnen de motivatie van jouw mensen? Een column van coach Ries Meertens.

tekst door Ries Meertens

Het is bekend dat medewerkers in ontwerp- en architectenbureaus nogal gedreven zijn als het gaat om de beoefening van hun vak. Maar ook zij verliezen op den duur wel eens hun motivatie en dat leidt tot verminderde prestaties en soms zelfs tot het vertrek van waardevolle mensen. Hoe krijg je en houd je als leidinggevende die motivatie van je medewerkers nou op het juiste peil?

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Nathan Dumlao (Unsplash)

De basis voor topprestaties

Je kent dat wel, de nieuwe werknemer die op de eerste dag stralend van energie en ambitie jouw kantoor binnenkomt. Hij of zij heeft er zin in, nieuwe baan, nieuwe uitdaging, nieuwe mensen, nieuwe perspectieven. Het is je vast ook opgevallen dat die energie en motivatie na enkele maanden al een stuk minder kunnen zijn. Of dat nogal wat mensen die al verder zijn met hun carrière, het op goed moment hebben over hoe lang ze nog 'moeten'. Op de langere duur wordt een baan gewoon, of voor sommigen zelfs gewoon vervelend. Onthoud echter: motivatie is de basis voor topprestaties.

Belangrijke motivatiefactoren

Het is een veelgehoord misverstand dat geld een belangrijke motivatiefactor is. Geld is natuurlijk fijn en handig, maar het effect van een jaarlijkse salarisverhoging of eenmalige bonus is meestal na één maand al weg.

Wat zijn dan wel belangrijke motivatiefactoren? Daniel Pink stelt in zijn boek 'Drive' dat intrinsieke motivatie van medewerkers wordt bevorderd door autonomie, meesterschap en zingeving.

  • Autonomie: in hoeverre heeft iemand invloed op zijn eigen agenda? Wanneer je mede kunt bepalen wanneer je wat doet en hoe, hoe je je rol invult, welke prioriteit je aan je taken geeft, is er sprake van autonomie.

  • Meesterschap: krijgt je medewerker voldoende ruimte om naar eigen inzicht zijn/haar vak te beoefenen en om zichzelf verder te  ontwikkelen? Mensen vinden het leuk om iets goed te kunnen en er elke dag beter in te worden.

  • Zingeving, draagt je medewerker bij aan een hoger doel, iets dat waardevol is voor hem of haar? Denk aan duurzaamheid, mooie ontwerpen, gebruikersvriendelijke omgevingen en producten, of ‘gewoon’ iemand anders blij maken.

Tenslotte wil ik er nog wel één (extrinsieke) factor aan toevoegen en dat is de context waarin mensen werkzaam zijn. Hoe is de balans in het team, de cultuur en de fysieke locatie waar iemand werkt, voelen medewerkers zich voldoende 'gezien'? 

Verbetering of ondermijning?

Motivatie is een van de belangrijkste aspecten van aantrekkelijk werkgeverschap (waarover later meer), om goede mensen binnen te krijgen en zeker om ze binnen te houden. Motivatie van je medewerkers is in alle opzichten enorm waardevol voor jouw organisatie. 

Vraag jij je wel eens af hoe jouw organisatie scoort op de bovengenoemde punten? Ga er eens rustig voor zitten en zie welke aspecten in de bedrijfsvoering de motivatie van jouw mensen verbeteren en welke ze ondermijnen. Wat ga jij er aan doen?

Neem gerust contact op als je meer wilt weten over dit onderwerp.