Nederlands talent in Napels

EDIT Napoli is een kleinschalige beurs waar ontwerpers en ambachtslieden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dit jaar stond er opvallend veel Nederlands talent.

Tekst door Liza Karsemeijer

Ver weg van Italië’s bekendste designstad, aan de andere kant van de laars, vindt sinds drie jaar een kleinschalige designbeurs genaamd EDIT Napoli plaats. In een dertiende-eeuws dominicanenklooster vol indrukwekkende fresco’s en marmeren deurposten laten zo’n 90 exposanten van over heel de wereld hun werk zien, meestal design in kleine oplagen met een focus op ambacht, materiaal en transparantie.  

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: EDIT Napoli

Roos Kalff van Studio Kalff vertelt dat na twee jaar twijfelen de knoop doorhakte. Ze presenteert sfeervolle lampen die bestaan uit een combinatie van vintage glas en in Nederland geblazen elementen.

"Mijn werk wordt verkocht bij Galleria Mia in Rome, waar een van de oprichters van EDIT eigenaar van is," vertelt ze. "Zij nodigde me uit. Ik hoop hier vooral in contact te komen met Italiaanse interieurontwerpers, want ik moet het vooral hebben van customprojecten." 
Ook Milla Novo, bekend van haar handgeknoopte wandkleden geïnspireerd op traditionele, Chileense weeftechnieken, is voor de tweede keer op rij van de partij. "Ik presenteer hier voor de eerste keer mijn collectie in samenwerking met Moooi, heel spannend!
Foto: Milla Novo / Fotograaf: Francesco Squeglia

Collectie Anthon Beeke

In het randprogramma staat Lidewij Edelkoort, die in het indrukwekkende Staatsarchief van Napels de boekencollectie van haar overleden man Anthon Beeke laat zien. Samen met artdirector Charlotte Grün ging ze na zijn overlijden wekenlang door zijn enorme verzameling heen, een moeilijk maar ook catargisch proces. "Ik wil bezoekers door zijn ogen naar de boeken laten kijken," vertelt ze. 

De boeken zijn ingedeeld op thema’s als politiek, erotiek en typografie. Persoonlijke briefjes, aantekeningen, uitgescheurde krantenartikelen en tekeningetjes liet ze bewust zitten: "Van sommigen weten we niet eens dat ze erin zitten, we ontdekken elke keer wat nieuws."

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: boekencollectie Anthon Beeke / Fotograaf: Francesco Squeglia

De tentoonstelling stond eerder in Nederlandse bibliotheken en was daar een succes. Toen Lidewij benaderd werd om een deel van de collectie in Napels te presenteren hoefde ze dus niet lang na te denken. "Ik geloof erg in de toekomst van het boek en de bibliotheek. En dat zijn boeken hier nu in deze historische setting tussen eeuwenoude naslagwerken staan, had Anthon heel bijzonder gevonden."

Internationale samenwerkingen

EDIT’s exposanten produceren meestal op kleine schaal, maar wel op een manier die geschikt zou kunnen zijn voor industriële productie. Oprichters Domitilla Dardi (designcurator bij museum MAXXI in Rome) en Emilia Petruccelli (galeriehoudster bij Galleria Mia in de Italiaanse hoofdstad) selecteerden vooral op kwaliteit, zo vertellen ze. 

Foto: Domitilla Dardi and Emilia Petruccelli / Fotograaf: Lea Anouchinsky
Ontwerpen met een nadruk op proces en materiaaltoepassing staan centraal, net als handwerk. "Verder hebben we dit jaar veel samenwerkingen opgezocht met internationale merken en designers, vooral met Frankrijk, Libanon en Nederland," vertelt Domitilla Dardi. 
Die samenwerking met Nederland is terug te vinden in het programmaonderdeel 'Seminario', dat speciaal is ingericht voor aanstormend talent.

Van de 30 jonge designers zijn er maar liefst 5 werkzaam in Nederland. Zij kregen een beurs dankzij sponsoring van het Nederlands Consulaat-Generaal in Milaan. 

Lenny Stöpp – Twirl Bowls

Lenny Stöpp is een van die 'Young Dutch Titans'. Een paar dagen eerder stond hij op de Dutch Design Week en nog daarvoor deed hij OBJECT Rotterdam aan. "Ik heb het idee dat het publiek hier wat professioneler is. Op de DDW krijg je ook veel dagjesmensen." Een interessant leermoment heeft hij ook al gehad: "Ik merk verschil met de Nederlandse designwereld. Als jonge ontwerpers staan we hier in een aparte zaal. Ik heb het idee dat er wordt verwacht dat je eerst je strepen verdient. In Nederland is die hiërarchie tussen ervaren en jonge ontwerpers veel platter."   

Lenny studeerde in 2020 af met een project genaamd 'Twirl Bowls': een collectie sculpturale schalen gemaakt met behulp van de traditionele kroonlijsttechniek, die van oudsher veel werd gebruikt voor de versiering van plafonds maar aan het verdwijnen is. 
"Ik begin altijd vanuit een fascinatie voor een techniek of materiaal. Uit dat onderzoek vloeit dan vaak een product of collectie, maar de weg ernaartoe is net zo belangrijk." De collectie die hij op EDIT presenteert vervaardigde hij tijdens de lockdown. "Mijn plan was eigenlijk in de leer te gaan bij ambachtslieden, maar ik moest het doen met hun mondelinge uitleg en Youtube-video’s."
Foto: Twirl Bowls, Lenny Stöpp

Toch resulteert zijn onderzoek in een collectie fascinerende, kleurrijke objecten, die gebruikt kunnen worden als fruitschaal of tentoongesteld kunnen worden als object. Ze momenteel al verkocht door een galerie met locaties in New York, Genève en Singapore. Op EDIT hoopt Lenny meer internationale contacten op te doen met galeries en winkels die zijn werk kunnen verkopen. Hij heeft goede hoop dat dat gaat lukken: "Ik kreeg net het kaartje van een bekende galeriehouder uit Milaan, hij vond mijn werk interessant."  

Paul Coenen – Tension

Ook het werk van Paul Coenen werd uitgekozen door de curators van EDIT. De in 2019 afgestudeerde DAE-alumnus presenteert in Napels zijn collectie 'Tension': meubelstukken die bestaan uit losse stalen elementen die zichzelf door spanning in de juiste vorm houden. 

"Het idee ontstond toen ik me begon te verdiepen in plaatmetaal. Het fascinerende van staal is dat het flexibel is, maar altijd terugbuigt naar zijn originele vorm. In plaats van dat te proberen tegen te gaan, bedacht ik een ontwerp dat gebruikmaakt van die eigenschap." 

Foto: Tension, Paul Coenen
Door het materiaal in een vorm te buigen en er vervolgens een andere plaat doorheen te schuiven, creëert hij een ontwerp dat zichzelf bij elkaar houdt dankzij de spanning van de platen, zonder gebruik van schroeven, lassen of lijm. 
De collectie begon met meubels, maar al gauw volgden er kleinere en grotere objecten.

"Dat ik zoveel met staal doe had ik niet van tevoren gepland: ik heb in het verleden namelijk ook met hout geëxperimenteerd. Het is zo gegroeid, want hoe meer ik over het materiaal leerde, hoe meer ideeën ik kreeg."


Paul was vorig jaar ook al geïnteresseerd in een deelname aan EDIT. "Ik twijfelde toen omdat ik het als beginnende ontwerper best een grote investering vond. De oproep voor de Young Dutch Titans kwam dus als geroepen." Hij stond eerder op de Dutch Design Week, maar vond EDIT interessant vanwege het publiek. "De organisatie zoekt echt de verbinding met de industrie. Ik maak mijn collectie nu nog op een kleine schaal, maar maak gebruik van industriële processen en zou uiteindelijk ook graag op industriële schaal produceren. Daarvoor hoop ik hier interessante contacten tegen het lijf te lopen." 

Rop van Mierlo – Wild Animals

Al wat langer in het vak zit Rop van Mierlo, die in 10 jaar geleden een boek met grillige dierenschilderingen uitbracht en daar een Dutch Design Award mee won. Geïnspireerd op deze tekeningen zette hij samen met Remco van der Velden het label ‘Wild Animals’ op. Op EDIT Napoli vertegenwoordigt Remco de collectie.

"Ik heb zelf ook een achtergrond in productontwerp, maar het creatieve werk voor deze collectie komt bij Rop vandaan. We vullen elkaar goed aan: samen werkten we de ideeën uit over wat we allemaal kunnen met deze ‘wild animals’. Deze wandkleden zijn de laatste aanvulling."

Odoo CMS - een grote afbeelding

Foto: Wild Animals, Rop van Mierlo

De collectie werd gerealiseerd in samenwerking met TextielLab Tilburg. Naast de twee kleden die ze hier presenteren – een vlinder en een pandabeer – heeft Wild Animals een hele reeks 'merchandising'. "Rop en ik raakten geïnspireerd door museumshops, waar je allerlei prullaria vindt met bekende kunstwerken erop. Je vraagt je af wat de kunstenaar ervan zou vinden. Wij draaien het om: we beginnen als ontwerpers zelf met het uitbrengen van dit soort merch, maar dan wel op onze eigen manier en met hoogwaardige materialen." 


EDIT maakte meteen een professionele indruk op hem, zegt Remco. "Afgaand op het programma – bijvoorbeeld de samenwerking met Patricia Urquiola – en de manier waarop ze zich presenteren leek het niveau me hoog." Hij heeft vaker op beurzen gestaan en komt met Wild Animals ook op veel andere plekken: zo heeft het label ook samenwerkingen met warenhuizen. "Wat me aanspreekt aan deze beurs, is dat het kleinschalig is en dat het niet ‘the usual suspects’ zijn."