Terugblik Driving Dutch Design 2020

26 talenten deden het afgelopen jaar mee aan Driving Dutch Design. We blikken met een aantal Drivers terug op een, wegens de coronacrisis, bewogen editie.

26 talenten deden het afgelopen jaar mee aan Driving Dutch Design (DDD), het katalysatorprogramma van ABN AMRO, BNO en DDF dat gedreven ontwerpers helpt om de volgende stap te maken in hun creatief ondernemerschap.

De deelnemers (Drivers) volgden gezamenlijk masterclasses en werkten samen met een ABN AMRO-coach aan hun persoonlijke ontwikkeling. Zij waren te zien en te horen in podcasts, 6 afleveringen op DDW TV, een virtuele groepsexpo tijdens Dutch Design Week en een eigen website. We blikken samen met een aantal Drivers terug op een, wegens de coronacrisis, bewogen editie.

Waarom wilde je meedoen aan Driving Dutch Design? 

Lisa Winters: "Driving Dutch Design kwam op mijn pad toen ik niet zo veel plezier meer had in ontwerpen. Naar mijn gevoel was ik alleen voor klanten bezig, brandjes aan het blussen en in cirkeltjes aan het draaien. Met DDD ging ik meteen aan de slag met het stellen van concrete doelen (wat ik overigens toen pas voor het eerst in 3 jaar had gedaan). Wat maakt mij als ontwerper uniek, wat is mijn doelgroep en welke diensten moet ik aanbieden of juist afstoten?" 

"Ik vond het enorm leerzaam om te zien hoe anderen dingen aanpakken en tegen bepaalde dingen aanlopen – om ze vervolgens op te lossen en er samen lessen uit te trekken." - Lisa Winters
Odoo CMS - een grote afbeelding

Illustratie door Lisa Winters

Wat was een belangrijk (leer)moment?

Anouk van Mil (MILC): "We waren halverwege het traject. Ik had zóveel input, lessen en adviezen gekregen. Zóveel opgeschreven, uitgeschreven en uitgewerkt. Het voelde alleen nog alsof er losse puzzelstukken voor me lagen. Ik heb toen een aantal dagen de tijd genomen om die allemaal in elkaar te passen en ben daar toen met een hele heldere focus uitgekomen! Door de masterclasses en de inzichten van de coach, heb ik me echt durven toeleggen op een specifieke doelgroep en een specifiek werkveld: archieven en verzamelingen.

Het grappige is dat die keuze eigenlijk zo ontzettend logisch is gezien mijn hobby's en interesses, dat ik bijna niet snap dat ik daar niet eerder op ben gekomen! Het heeft uiteindelijk geleid tot de 'Collect-a-thon'. Een proces van collectief verzamelen, waarin je ruimte en inzicht geeft aan verschillende perspectieven binnen complexe thema's. Tijdens DDW had ik een online Collect-a-thon georganiseerd voor een project van mijzelf, maar ik ga het binnenkort ook inzetten voor een opdrachtgever!"

Odoo CMS - een grote afbeelding

Anouk van Mil, Collect-a-thon

Dorian Kingma & Myrthe Krepel (SMELT): "Er is voor ons niet één beslissend moment geweest tijdens DDD. Het zijn eigenlijk alle puzzelstukjes bij elkaar die leerzaam en waardevol zijn. Het feit dat je überhaupt uitgekozen wordt om mee te doen geeft al een boost: blijkbaar zien anderen ook de waarde van je werk. Ook het enthousiasme en de support van de mede-Drivers geeft energie. Als je continue omringd bent door zo’n groep gedreven en getalenteerde ontwerpers dan werkt dat ontzettend inspirerend en motiveert het je om zelf ook stappen te zetten. 

DDD dwong ons om onszelf serieus te nemen. Om uit te spreken en op te schrijven wat we doen en waar we naartoe willen. En toen kwam bij ons al heel snel het besef: wij willen écht helemaal gaan voor SMELT. Niet meer voor erbij, maar fulltime. Dus namen we het besluit om op 1 juli al ons andere werk af te stoten en er vol voor te gaan. DDD heeft bijgedragen aan het vertrouwen dat nodig was om die keuze te maken."  

SMELT, Dorian Kingma & Myrthe Krepel

Hoe was het om als collectief samen te werken?

Jeroen van Veluw: "Het collectieve proces vond ik erg belangrijk. Je ontdekt wat jouw sterke punten zijn en voor welke expertises je bij de andere Drivers kunt aankloppen. Door de krachten te bundelen maak je veel grotere stappen en leer je ook nog eens ontzettend veel van elkaar. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik nu samen met Rose en Diederik van 'Design & Wijn' en Jeffrey Heiligers een concept store in Amsterdam ben begonnen." 

Jeffrey Heiligers: "In de store, op Damrak 59 in Amsterdam, geven we de bezoeker een kijkje in het design proces door middel van een publieke atelier ruimte waar ook off-the-shelf producten kunnen worden gekocht zoals wijn en objecten van geselecteerde Nederlandse designers en kunstenaars."

Jeroen van Veluw

Foto: Jeffrey Heiligers, RagRug & Jeffrey / Fotograaf: Tim Meijer

Wat vond je van de masterclasses?

Lisa Winters: "Ik hoopte dat ik in de masterclasses een aantal praktische dingen zou leren. Ik dacht namelijk altijd dat ‘zwemmen in chaos’ wel lekker creatief was en bij mij paste maar niets is minder waar. Structuur en overzicht zorgen juist voor ruimte in je hoofd, zódat je creatief kunt zijn. Ik keek daarom ook ontzettend uit naar de masterclasses ‘financiën’, ‘contracten en documenten’ en ‘marketing’.

Gaande het jaar heb ik stukje bij beetje voor mijzelf orde op zaken gesteld; van mijn administratie omzetten naar een boekhoudprogramma, nieuwe mappenstructuren, tot één systeem om mijn planning in te maken. Ook mijn offertes, facturen, algemene voorwaarden en website moesten eraan geloven."

ST-DUO, A Manifesto for a Better World

"We weten nu waar we staan, en waar we naartoe willen" - ST-DUO

Sophie Balch & Tijn de Kok (ST-DUO): "Dankzij de verschillende masterclasses hebben wij onze eigen visie kunnen ontwikkelen. Het heeft ons leren inzien wie wij zijn, wat de waarde van onze diensten en of producten zijn, en wie onze doelgroep is. Ook leer je hoe je, vanuit een persoonlijke passie en drive, een bedrijfsvisie kunt ontwikkelen waar je zowel als creatieveling en als ondernemer helemaal achter staat."

Pim Bens (De Reuringdienst): "Mijn doel voor dit jaar was om mijn lopende samenwerkingen met andere ontwerpers te professionaliseren en om mijn netwerk uit te breiden. De masterclasses en het coachingstraject hebben mij hierbij geholpen. Een belangrijke mijlpaal voor mij was daarom ook het project The Social Design Lobby, dat ik samen met onder meer alumni-Drivers 'Foundation We Are' heb opgezet. We toerden met een bakwagen, met daarin een filmstudio, door Nederland om verschillende werkmethodes binnen het social design veld te definiëren en te presenteren op de virtuele Dutch Design Week." 

The Social Design Lobby

Wat heeft DDD jullie opgeleverd?

Renée van den Kerkhof (Studio Neetje): "Het is zeker een jaar geworden waarin ik aan mijn bedrijf heb gewerkt, de structuren en processen, mijn verdienmodel en de client journey. De grote knopen heb ik nog niet doorgehakt (iemand erbij vragen, mijn aanbod aanscherpen), maar wel kleine."

Thomas & Jurgen: "Vanaf het eerste moment dat we zijn gaan samenwerken zaten we op het grensgebied van 'werken in opdracht' en 'autonoom werk.' De relatie tussen die twee was altijd, voor ons gevoel, niet in balans. We deden veel opdrachten waarin we onze beeldende kwaliteiten niet of nauwelijks konden gebruiken, terwijl daar onze kracht in schuilt. DDD heeft ons geholpen bij het verstevigen van ons profiel als makers. Door met elkaar te praten over ons werk en onze werkwijze werden we gedwongen concrete keuzes te maken in ons ondernemerschap. We durven nu kleur te bekennen, bewuster tijd vrij te maken voor datgene waar we goed in zijn, en daar ook mee naar buiten te treden.

Dat betekent niet dat het een het andere uit hoeft te sluiten. Het toegepaste en het autonome kwamen bijvoorbeeld mooi samen in een serie affiches die we hebben gemaakt voor EKKO. Deze zijn gebaseerd op een serie jamsessies, waarin we improviserend beeld maakten aan de hand van een aantal parameters." 

Thomas&Jurgen, affiche EKKO

Matilde Boelhouwer: "Door de coronacrisis heeft DDD meer voor mij betekend dan ik had verwacht. Door de crisis ben ik veel inkomsten verloren.  Presentaties en lezingen gingen niet door, contactmomenten die juist zo belangrijk zijn voor het doorontwikkelen van projecten. Door mijn deelname had ik een reden om na te denken over mijn bedrijf en om te blijven plannen. Anders was het dal, waarin we door corona met z'n allen invielen, een stuk dieper geweest. Mede dankzij DDD bleef er een stukje hoop bestaan dat alles omgebogen kon worden tot iets positiefs." 

Foto: Matilda Boelhouwer, Insectology: Food for Buzz (winnaar Dutch Design Awards categorie Design Research / Fotograaf: Janneke van der Pol

Waarom moet je als ontwerper meedoen aan DDD?

Renée van den Kerkhof (Studio Neetje): "Op een academie of lyceum is de stof 90% vakinhoudelijk, terwijl de meeste afstudeerders voor zichzelf gaan beginnen. Qua tijd ben ik nu 50% bezig met het uitoefenen van mijn vak (schetsen, tekenen, concepten bedenken, schilderen, etc.) en de andere 50% met de zakelijke kant (mails, acquisitie, marketing, financiën, klanten, etc.).

Als je die 50% beter en slimmer weet in te richten, maak je grote stappen qua professionaliteit en kun je je meer richten op je creativiteit en passie. DDD levert je zoveel op: in een prettige omgeving, onder begeleiding, informatie opdoen en die toepassen op je eigen praktijk."

Studio Neetje, Lady Justice, deal with it

Wil jij ook samen met andere talentvolle ontwerpers je zelfstandige beroepspraktijk succesvol ontwikkelen? Meld je dan uiterlijk zondag 15 november aan voor Driving Dutch Design 2021.