#Artikelen

06.08.2025

Total Design kiest voor B Corp

Foto: Kantoor bij Total Design

We spraken met Martijn Arts van Total Design, een van de weinige designbureaus in Nederland dat B Corp-gecertificeerd is. Waarom hebben ze hiervoor gekozen, wat heeft het ze opgeleverd en welke tips hebben ze voor bureaus?


Waarom hebben jullie gekozen voor B Corp-certificering?

‘‘In 2021 moesten we voor een tender een MVO-plan, een Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-plan, opstellen. Tijdens dat proces realiseerden we ons dat we al best veel deden op dat gebied, maar dat dit niet centraal was vastgelegd of gecoördineerd. Vanuit het inzicht dat we intrinsiek al ‘good business’ nastreefden, gingen we op zoek naar een methode om ons hierin verder te ontwikkelen. B Corp bleek daarvoor een passende en inspirerende aanpak — en dat is het ook gebleken.

B Lab biedt een uitgebreide zelfevaluatie aan die je online kunt invullen. Dat kost best wat tijd (>200 vragen!), maar levert een heel breed en scherp beeld op van hoe je als organisatie presteert. Het gaf ons veel inzichten en concrete aanknopingspunten om direct te verbeteren. We konden meteen aan de slag.

Foto: Kantoor Total Design

Het zorgde ook voor focus en minder discussie: iedereen heeft immers een mening over wat ‘good business’ is, maar met deze methodiek kun je het in alle onderdelen van de organisatie verankeren. Waar begin je dan? Met de B Impact Assessment volgden we gewoon de lijst: we pakten de ‘quick wins’ op en verankerden de grotere verbeteringen stap voor stap in de organisatie.

Daarnaast sprak ook het netwerk van B Corps ons aan. We wilden daar graag bij horen. Patagonia was destijds een soort koploper — met indrukwekkende stappen, zoals het weggeven van het bedrijf zodat alle winsten gebruikt konden blijven worden om klimaatverandering tegen te gaan. Maar ook in Nederland waren er al mooie voorbeelden, zelfs binnen onze eigen sector. Dawn was er vroeg bij, en dat vonden we stoer.”


Wat heeft het jullie als bureau opgeleverd — en wat is er veranderd?


“Na een eerste kritische invulling scoorden we 58 punten. Niet genoeg voor certificering — je hebt minimaal 80 punten nodig. Uiteindelijk zijn we nu gecertificeerd met 89,9 punten.

We hebben op allerlei vlakken verbeteringen doorgevoerd, verdeeld over vijf domeinen: Governance, Workers, Community, Environment en Customers. Binnen elk domein kun je punten scoren. We hebben gekeken naar zaken als woon-werkverkeer, afvalbeheer, opleidingsmogelijkheden, en de aanwezigheid van bijvoorbeeld een anticorruptie-protocol. We hebben veel nieuwe maatregelen ingevoerd, bestaande processen aangescherpt en zaken formeel vastgelegd — van bestuursstructuren en notulen tot heel praktische dingen, zoals het installeren van een Quooker of het vervangen van TL-buizen.

Foto: Kantoor Total Design

Bijzonder was het inzicht dat meer dan 60% van onze omzet voortkomt uit klanten die door B lab als ‘good business’-klanten werden aangemerkt - zoals overheden, NGO's en goede doelen - ofwel projecten voor andere klanten die hen aanzet tot ‘good business’ - zoals ESG-rapportages, diversiteitsprogramma’s, enzovoort. Collega's ervaarden dit als een steun in de rug. We doen niet alleen ons werk; we doen iets goeds!

Kortom: het heeft ons in brede zin tot een beter Total Design gemaakt. Niet specifiek creatief, strategisch of financieel, want daarop stuurden we al actief.”



“Door medewerkers mee te nemen in wat we allemaal kunnen betekenen, kan iedereen uit zijn of haar comfortzone stappen en actief bijdragen.” 


Hoe nemen jullie klanten mee in jullie duurzame en sociale missie?

“Tijdens de aanloop naar de certificering hebben we klanten al meegenomen in ons voornemen om B Corp te worden. Daar werd enthousiast op gereageerd. Inmiddels is het onderdeel van onze standaardprocessen geworden dat we méér willen betekenen dan alleen goede projecten leveren. Dat zie je terug in onze offertes, presentaties, kick-off-checklists, evaluaties, enzovoort.

Nu we gecertificeerd zijn, dragen we dit met trots uit in alles wat we doen. De verandering begint intern. Door medewerkers mee te nemen in wat we allemaal kunnen betekenen — en wat zij daarin zelf kunnen doen — kan iedereen uit zijn of haar comfortzone stappen en actief bijdragen. Zo willen we blijven groeien in impact, en stap voor stap beter worden: voor onze mensen, onze omgeving, het milieu én onze klanten. 

We hebben onze missie ook verwerkt in onze nieuwe positionering, die we in oktober lanceren — compleet met een nieuwe visuele identiteit, aangepaste structuur en toekomstbestendige strategie. Total Design was nooit weg, maar is toch ‘back’. We bestaan al sinds 1963, en gaan nu een nieuwe fase in. Van creative agency naar strategische partner die gidst in tijden van AI. Met B Corp als leidraad om het juiste te blijven doen.”


Welke tips heb je voor andere bureaus die met B Corp of duurzaamheid aan de slag willen?

“Begin gewoon met de self-assessment! Dat is de eerste stap. Laat je niet ontmoedigen door de lange vragenlijst (die kost je al snel drie uur) of door een mogelijk lage score. Als je die stap zet, ben je al goed op weg. Je krijgt meteen handvatten om te verbeteren.

Bij ons werkte het extra goed, omdat we een aantal echte aanjagers hadden. Carmen van Diessen kwam bij ons werken en deed ook een master op het gebied van ESG. Zij bracht de ambitie, energie en overtuiging mee om alles goed te doen. Nils Lenstra heeft een sterk moreel kompas en gebruikte zijn management skills om het doel te bereiken. Martijn Noortman is als finance- en control-specialist top in het opzetten van rapportages en cases, en Guus Baltussen is simpelweg goed in regelen en ‘getting things done’. Zelf kon ik vanuit mijn rol als directielid snel zaken goedkeuren of afstemmen.

Mijn tip: stel een topteam samen en geef ze de ruimte. Een tweede tip: houd vol! Bij ons heeft het bijna drie jaar geduurd — mede doordat we in die periode als TD zijn overgenomen. Het kost tijd, maar het is het waard.”

Foto: Kantoor Total Design

En tot slot: welke case laat goed zien hoe jullie dit in de praktijk brengen?

“Onze samenwerking met Radboud Universiteit laat perfect zien hoe een gedeelde visie op duurzaamheid kan leiden tot iets groters dan de oorspronkelijke vraag. Wat begon als een wervingscampagne, groeide uit tot een compleet nieuwe positionering: ‘Je bent nodig’.

Een boodschap die jonge mensen aanspreekt op hun verantwoordelijkheid én vermogen om bij te dragen aan een gezonde, vrije wereld met gelijke kansen voor iedereen. Duurzaamheid werd integraal onderdeel van onderwijs, onderzoek en communicatie. Samen vertaalden we deze strategie naar een krachtig merkverhaal, inclusief een bioscoopfilm met de urgentie van een blockbuster.

 

Twee jaar later hebben we een landelijke Impact Day rond Black Friday georganiseerd met een commercial op alle zenders om minder afval te produceren, tegelijkertijd kondigde Radboud Universiteit aan duurzaamheid in alle opleidingen te verwerken: Walk the Talk! Het resultaat: Een universiteit die zich duidelijk positioneert als aanjager van positieve verandering. Precies waar wij als B Corp-bureau voor staan: strategisch werk maken dat maatschappelijke impact heeft. Dat is precies wat wij als B Corp-bureau willen realiseren.”


Wat is B Corp?

B-Corp, ook wel bekend als Benefit Corporation, is een internationale certificering voor bedrijven die niet alleen winst nastreven, maar ook positieve impact maken op mens, milieu en maatschappij. Bedrijven met dit keurmerk voldoen aan hoge standaarden op het gebied van duurzaamheid, transparantie en verantwoord bestuur.