#Artikelen

07.12.2022

Work & Show: Elvis Wesley

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer de monumentale aluminium kast van ontwerper Elvis Wesley voor het kledingmerk Stone Island.


Wat maakt dit project zo bijzonder?

“Wat dit project zo bijzonder maakt voor mij is dat de geschiedenis van dit object al jaren teruggaat. De kast is namelijk gebaseerd op kleinere sculpturen en samples die ik langere tijd geleden heb gemaakt en die uit een autonoom proces zijn ontstaan. Tijdens het maken van deze werken fantaseerde ik al over eventuele grotere varianten, maar ik vond het niet verantwoord om zomaar een groot object te creëren zonder specifieke context of vraag.

Fotografie: Marco Cappelletti

Wat was het doel, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Voor het 40-jarige bestaan van het kledingmerk Stone Island is het architectenbureau OMA gevraagd een nieuw winkelconcept te ontwikkelen dat de toewijding van het bedrijf aan technologie en ontwikkeling benadrukt. 


Samir Bantal, directeur van de architectonische denktank AMO (die die deel uitmaakt van OMA, red.), heeft mij benaderd om mijn aluminium sample door te ontwikkelen tot een grote kast voor meerdere filialen. Het was de bedoeling dat het object uiteindelijk daadwerkelijk als kast zou functioneren, maar tegelijkertijd ook een monumentale kwaliteit zou bezitten, wat door de combinatie van schaal, materiaal, techniek en afwerking naar mijn mening goed is gelukt.


Fotografie: Elvis Wesley

Kun je iets vertellen over het (ontwerp)proces?

“Het onderzoek dat voorafging aan deze kast heeft vele vormen gekend. De eerste probeersels zijn gemaakt in papier, gebaseerd op het bloemetjesbehang van mijn oma. Vervolgens, tijdens een samenwerking tussen designlab Envisions en fabrikant Finsa, is het onderzoek voortgezet in mdf. Dit zijn samples en objecten geworden die doen denken aan brutalistische architectuur, hoewel het voor mij een open onderzoek was naar het maken van driedimensionale dessins. Door gebruik te maken van een driedimensionaal grid was het mogelijk deze constructie in allerlei richtingen te laten groeien. Vervolgens heb ik nog een vertaalslag gemaakt naar aluminium om te kijken wat de identiteit van dit materiaal zou doen in combinatie met nieuwe technieken.

Beeld: vormstudies | Fotografie: Elvis Wesley (l), Ronald Smits (r)


Het mooie aan het proces destijds was dat de focus vooral lag op het onderzoeken van nieuwe technieken, structuren en vormen van esthetiek. Deze vormstudies spreken in mijn ogen erg tot de verbeelding, waardoor mensen er hun eigen toepassing in kunnen zien. Dit heeft ertoe geleid dat dit object in een andere vorm in de winkel van Stone Island terecht is gekomen. Hoewel het ontwerp ver afstaat van de eerste samples in papier, vind ik dat je de rijkdom van alle iteraties nog steeds terugziet in dit specifieke ontwerp.”




“Ik zou andere ontwerpers willen meegeven dat het belangrijk is om altijd tijd vrij te maken voor de aspecten van het ontwerpproces die je zelf belangrijk en interessant vindt.”


–  Elvis Wesley


Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?

“Het was met name een uitdaging om in de schaalvergroting dezelfde verfijning van de kleine samples te kunnen behouden. De kast werd al snel te zwaar voor gebruik waardoor we goed hebben moeten zoeken naar een juiste balans tussen functionaliteit en esthetiek. Hoewel dit best pittig was vond ik het een van de meest leerzame aspecten van dit ontwerpproces.


Fotografie: Marco Cappelletti

Ben je tevreden met je carrièrestappen tot nu en wat zou je andere ontwerpers aanraden?

“Ja, ik ben erg tevreden met waar ik me nu bevind. Het is voor mij belangrijk om aan een breed scala van projecten – van materiaalstudie en objecten tot animaties en campagnes – te kunnen werken en dat is tot nu toe altijd gelukt, al verschuift het zwaartepunt vaak wel. Ik zoek graag de grenzen van verschillende disciplines op en vind het inspirerend om in verschillende contexten met verschillende creatives samen te werken. Dat houdt me fris en scherp en tegelijkertijd denk ik ook dat dit voorkomt dat ik hetzelfde trucje jarenlang herhaal. 


Hoewel het bestaan van een ontwerper vaak onzeker is, zou ik andere ontwerpers  en dan vooral jonge ontwerpers  willen meegeven dat het belangrijk is om altijd tijd vrij te maken voor de aspecten van het ontwerpproces die je zelf belangrijk en interessant vindt. Het vraagt vaak veel geduld voordat je werk echt ‘landt’, maar ik geloof dat wanneer je energie stopt in de dingen die je echt belangrijk vindt, dan wordt dat gezien.

Ook denk ik dat het verstandig is om als startende ontwerper je krachten te bundelen met andere creatieven. Dat heeft voor mij erg goed gewerkt toen ik onderdeel was van Envisions. De groep fungeerde als een klankbord voor mij, en doordat verschillende expertises samenkwamen hebben we als groep projecten neer kunnen zetten die je als eenling nooit zelf zou kunnen realiseren.”

Fotografie: Marco Cappelletti

Waar kunnen we jouw werk momenteel nog meer zien?


“Voor de meeste recente uitgave van Viewpoint Colour Magazine heb ik een reeks visuals gemaakt met werken van de Basketclub. En 

in het nieuwe Dd Yearbook ’22 van de BNO heb ik een visuele bijdrage geleverd aan het beeldessay ‘Waiting for the prompt’ over kunstmatige intelligentie.”