#Artikelen

15.08.2023

Work & Show: Multitude

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer de lichtgevende groeikaarten in de Fietsparkeergarage Stationsplein van Multitude Creative Agency for Changemakers.


Wat maakt dit project zo bijzonder?

“Het Amsterdam Museum benaderde ons met het verzoek een ontwerp te creëren voor zowel een 130 meter lange muur als een 7 meter hoge glazen kantoorruimte. Beide bevonden zich in een nieuwe fietsenstalling die volledig onder het water ligt, voor Centraal Station Amsterdam. Hoewel de deadline voor het concept strak was, hebben we zonder aarzeling ingestemd. Een opdracht van deze uitzonderlijke aard vroeg om een even bijzonder ontwerp.

Fotograaf: Max Hart Nibbrig

Gezien de locatie wilden we de rijke geschiedenis van Amsterdam en de nauwe band met het water weerspiegelen. Onze inspiratie haalden we uit de historische groeikaarten, die de evolutie van Amsterdam door de eeuwen heen vastleggen, vanaf het ontstaan ongeveer 1500 jaar geleden tot het heden. Deze groeikaarten hebben we vervolgens gecombineerd met archiefbeelden uit de collecties van het Amsterdam Museum en het Stadsarchief. Elk beeld fungeert als een pixel in deze groeikaarten en elke pixel laat de diepgaande relatie tussen Amsterdam en het water zien.



Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Het is fijn om je te begeven in openbare ruimtes waar ruimte is gecreëerd voor ontwerp en kunst. En in dit specifieke geval zijn de groeikaarten niet alleen mooi om naar te kijken, maar vertellen ze ook daadwerkelijk een verhaal. Ze dienen als lichtgevende gids door de hele fietsenstalling heen, en roepen zo ook een gevoel van veiligheid op.

Fotograaf: Max Hart Nibbrig

Kunnen jullie iets vertellen over het (ontwerp)proces? 

“Om de pixels op de 130 meter wand helemaal tot leven te brengen, hebben we studio RNDR ingeschakeld om een algoritme te ontwikkelen. Binnen dat algoritme kan je aan een aantal knoppen draaien, waardoor die pixels op de wand zich telkens weer een beetje anders gaan gedragen. De samenwerking met studio RNDR was bijzonder inspirerend. Je hebt van tevoren een idee van waar je heen wil, maar samen kom je tot een resultaat dat nog veel mooier is. Zo’n samenwerking hadden we nog niet eerder ervaren. Het was heel tof om te merken hoeveel meer er mogelijk is als je met mensen met een andere skillset werkt dan jezelf. Inmiddels hebben we ook een creative coder in ons team verwelkomd.

Fotograaf: Max Hart Nibbrig

Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?

“Het conceptuele aspect verliep erg goed. Iedereen was al gauw aan boord, terwijl er toch veel partijen betrokken waren: niet alleen het Amsterdam Museum, maar ook de architecten wUrck en de gemeente. Dit zorgde voor een vliegende start. De samenwerking met RNDR gaf ons team een flinke dosis energie. Het uitdagende deel kwam echter later. Het drukklaar maken van zulke grote bestanden met zoveel beeld bleek een flinke opgave; dit hadden we enigszins onderschat. Uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen, maar het vergde veel geduld, gepaard met veel spinnende beachballetjes.”



“Durven kiezen voor bepaalde opdrachten en opdrachtgevers kunnen we absoluut aanraden.”


–  Rozemarijn Koopmans, Multitude 


Zijn jullie tevreden met jullie carrièrestappen tot nu en wat zouden jullie andere ontwerpers aanraden?

“We hebben ons de laatste jaren van een grafisch ontwerpbureau naar een full service creatief bureau ontwikkeld. Gedurende deze tijd hebben we ons voornamelijk gericht op ethische merken, en we hebben deze focus steeds prominenter naar buiten gebracht. We hebben besloten onze opdrachtgevers op dit vlak te inspireren, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een ethische marketing checklist. Deze gerichte aanpak heeft veel vruchten afgeworpen. Durven kiezen voor bepaalde opdrachten en opdrachtgevers kunnen we absoluut aanraden. Hoewel het wellicht een uitdagende stap kan zijn, leidt dit tot een helder profiel en uiteindelijk tot meer werk. En niet onbelangrijk: je wordt er zelf blijer van.

Foto: COC Nederland

Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien?

“We hebben een tijdje geleden de nieuwe identiteit van COC Nederland gelanceerd. Tijdens de Pride is daar veel van te zien geweest in de stad, waaronder op prominente locaties zoals de Dam. Ook haalden we het nieuws met www.spotdegifwolk.nl voor Greenpeace, een platform waarop je melding kan maken van giftige wolken die uit de fabrieken van Tata Steel vrijkomen. En onlangs hebben we de portfolio-website voor Robin de Puy ontworpen, een digitale bestemming waar je kan verdwalen in haar uitgebreide archief.”



Rectificatie

Dit project verscheen eerder in Dd Magazine #3. Onbedoeld zijn er foutieve credits vermeld. Hieronder vermelden we de juiste credits:

Concept, ontwerp & ontwikkeling: Multitude Creative Agency for Changemakers, RNDR

Concept, curatie & redactie: Amsterdam Museum

Oorspronkelijk idee & architectonisch ontwerp: wUrck architectuur stedenbouw landschap

Aannemer: Max Bögl

Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam


Over Dd Magazine

Dd Magazine wordt kosteloos verspreid onder ontwerpers en bureaus die zijn aangesloten bij de BNO. Niet-leden kunnen het tijdschrift bestellen voor € 15 (incl. factuur en BTW, excl. verzendkosten), zolang de voorraad strekt.