Wat maakt dit project zo bijzonder?
“Het mooie is, is dat ik de vrijheid heb gekregen om van vloer tot plafond te ontwerpen. Niet alleen de expositie zelf, maar ook de omliggende ruimte. Naast het karakteristieke klooster maakt ook de museumwoning, het Van Doesburg Rinsemahuis, deel uit van de tentoonstelling. Museum Dr8888 werkt op een prettige, democratische manier; alle medewerkers denken en beslissen mee. Doordat ik mijn concepten altijd uitwerk in fysieke maquettes, kon iedereen zich er een goed beeld van vormen en actief meedenken.”
Foto: tentoonstelling Made in Fryslân | Fotografie: Ronald Smits
Wat was het doel van het project?
“Het doel was om te laten zien welke ontwikkelingen er op het gebied van ontwerp en productietechnieken de afgelopen 100 jaar in Friesland hebben plaatsgevonden. Het concept is gebaseerd op de kern van ambacht: materiaal. Materiaal vormt de essentie van elk ambacht en bepaalt mede de vorm van het uiteindelijke ontwerp. Binnen dit concept zijn alle ontwerpen gerangschikt op materiaalsoort. Zo zie je een handgesneden stoof naast een CNC-gevreesd kastje. Op die manier worden ontwerpen van 100 jaar geleden naast hedendaagse objecten geplaatst, waardoor de ontwikkeling door de tijd heen zichtbaar wordt.”
“Voor mij is het extra speciaal dat ik als Friezin de expositie over 100 jaar Fries ontwerp mocht vormgeven.”
– Hedwich Hooghiemstra
Kun je iets vertellen over het ontwerpproces?
“Museum Dr8888, gevestigd in een oud klooster met een verdiepingshoogte van slechts 2.40 meter, heeft dankzij een doorlopende lichtblauwe kleur op de wanden en plafonds, gecombineerd met een lichtgrijze vloer, een lichte en open uitstraling gekregen. Dit compenseert de beperkte hoogte van de ruimte. De karakteristieke kloosterramen zijn teruggebracht, waardoor er weer natuurlijk licht binnenkomt.
Door de vaste elementen, zoals de muren, plafonds en vloeren een neutrale uitstraling te geven, krijgen de objecten meer aandacht. Voor het ruimtelijk ontwerp van de expositie 'Made in Fryslân' heb ik een maatsysteem ontwikkeld waarbij de sokkels, wandpanelen en lichtboxen zich allemaal tot elkaar verhouden. De sokkels zijn zo ontworpen dat ze, gestapeld of op de zijkant geplaatst, altijd de juiste kijkhoogte bieden voor de tentoongestelde objecten. Bovendien zijn de sokkels demonteerbaar, zodat ze plat kunnen worden opgeborgen en hergebruikt.
Foto: tentoonstelling Made in Fryslân | Fotografie: Ronald Smits
Door de vaste elementen, zoals de muren, plafonds en vloeren een neutrale uitstraling te geven, krijgen de objecten meer aandacht. Voor het ruimtelijk ontwerp van de expositie 'Made in Fryslân' heb ik een maatsysteem ontwikkeld waarbij de sokkels, wandpanelen en lichtboxen zich allemaal tot elkaar verhouden. De sokkels zijn zo ontworpen dat ze, gestapeld of op de zijkant geplaatst, altijd de juiste kijkhoogte bieden voor de tentoongestelde objecten. Bovendien zijn de sokkels demonteerbaar, zodat ze plat kunnen worden opgeborgen en hergebruikt.
Foto: campagnebeelden tentoonstelling Made in Fryslân | Fotografie: Ronald Smits
Voor het grafische ontwerp heb ik Sarah van Berkom (Fond Studio) gevraagd de wandpanelen, tekstborden en hand-outs te ontwerpend, passend binnen het ruimtelijke maatsysteem. Samen met Ronald Smits heb ik de campagnebeelden gemaakt. Deze beelden tonen het interieur van het Van Doesburg Rinsemahuis van 100 jaar geleden, waarin zowel designklassiekers als hedendaags ontwerp uit Friesland worden gepresenteerd.”
Foto: tentoonstelling Made in Fryslân | Fotografie: Ronald Smits
Ben je tevreden over de ontwikkeling van jouw ontwerppraktijk?
“Absoluut. Ik vind de afwisseling in mijn ontwerppraktijk, zoals het ontwerpen van exposities, lichtobjecten, stilteruimtes en vrij werk, erg prettig. Op die manier blijft het werk afwisselend en neem je ervaringen van het ene project mee naar het andere. Mijn voorkeur gaat uit naar het werken in openbare ruimtes en musea, en het ontwerpen van objecten die overal toepasbaar zijn.”
Waar kunnen we je momenteel nog meer zien?
“Op 5 oktober opent de nieuwe beleving van Huis Sonneveld, de museumwoning van het Nieuwe Instituut. Samen met blinde ontwerper Simon Dogger ontwierpen we een nieuwe zintuigelijke ervaring die voor iedereen toegankelijk is. Wanneer je door het huis loopt ervaar je de geuren, de muziek en geluiden uit de jaren ’30.
Van de buitenkant van het huis maakten we een voelbare maquette, zodat een blind of slechtziend iemand voelt hoe het huis eruitziet. Van elke verdieping is een voelbare plattegrond gemaakt, zodat je kan voelen waar welke vertrekken zich bevinden. Het zijn plattegronden met in elk vertrek de iconische kleuren van het interieur van Huis Sonneveld. Op deze manier hebben de nieuwe interventies in het huis een meerwaarde voor iedereen.
En, tijdens de Dutch Design Week, van 19 tot en met 27 oktober, presenteren Aline Gerards en ik samen ons onderzoeksproject naar openbare stilteruimtes. Onze schetsen voor stilteruimtes zijn te zien bij de expositie van de Embassy of Health, in het paviljoen van de World Embassies op het Ketelhuisplein.
Ook opent op 16 november de expositie Licht & Vorm, Holder X Hedwich Hooghiemstra, waar ik werk toon rondom het thema licht, vanuit de kleuren van de dag, avond en nacht.”