Tekst door Dewi van de Klomp
Om je ontwerpen te kunnen verkopen of opdrachten binnen te halen, is het essentieel om zichtbaar te zijn. Maar hoe bereik je die zichtbaarheid en op welke manier past dit bij jou als persoon en ontwerper?
Het bewust werken aan je zichtbaarheid geeft je meer controle en vergemakkelijkt het ondernemen. Als je dit aspect verwaarloost, loop je het risico dat je werk wel wordt opgemerkt, maar niet door de gewenste doelgroep, wat kan resulteren in het niet verkopen van je producten of het niet binnenhalen van de gewenste opdrachten.
Foto: crash course BNO Start | Fotografie: Daphne Kusters
Toen ik zelf net was afgestudeerd aan de academie, had ik hier totaal geen weet van. Hoewel ik besefte dat zichtbaarheid cruciaal is voor verkoop en opdrachten, had ik nauwelijks nagedacht over mijn positionering en de doelgroep die ik wilde aanspreken. Hierdoor lukte het me niet om de zichtbaarheid die ik genereerde tijdens een presentatie op de Dutch Design Week en publicaties op grote internationale designblogs om te zetten in inkomen.
Ik kreeg wel veel vraag naar mijn werk, maar die vraag kwam vooral van een doelgroep die gewend was om interieurs bij elkaar te shoppen voor Ikea-prijzen. Aangezien ik mijn werk niet voor die prijzen kon produceren, laat staan verkopen, bleek er een grote mismatch te zijn tussen de doelgroep die ik aansprak en de doelgroep die ik eigenlijk wilde bereiken. Als je weet wie je doelgroep is, of beter gezegd, als je weet wie je wílt dat je doelgroep is, kun je je communicatie en positionering daaromheen opbouwen.
“Hoewel ik besefte dat zichtbaarheid cruciaal is voor verkoop en opdrachten, had ik nauwelijks nagedacht over mijn positionering en de doelgroep die ik wilde aanspreken.”
Wil je bijvoorbeeld als grafisch ontwerper het midden- en kleinbedrijf bedienen, dat zich wil onderscheiden van de concurrentie maar wel houdt van het motto ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’? Dan spreekt een fancy portfolio website met veel conceptuele grafische uitingen en vakjargon waarschijnlijk die doelgroep niet echt aan. Een website waarbij je taalgebruik hetzelfde is als dat van je potentiële klant en waarbij je de focus legt op je diensten, aangevuld met een paar cases van eerdere opdrachten, spreekt wellicht veel beter aan.
Bewust je positionering en communicatie inzetten, de manier waarop je jezelf en je werk presenteert, zal ervoor zorgen dat je de gewenste opdrachten binnenkrijgt die bij je werk passen. Na eerst maar wat te hebben geprobeerd, ben ik gaandeweg bewust aan de slag gegaan met mijn eigen positionering en communicatie. En ik heb ervaren dat het vruchten afwerpt als je dat doet. De doelgroep die ik wenste voelde zich nu wél aangesproken, met als resultaat: verkoop van mijn werk.
BNO Start crash course All Eyes on You
Heb jij ook (nog) niet goed stilgestaan bij je positionering, de doelgroep die je wilt aanspreken en hoe je jezelf presenteert? En kan je wel wat handvatten gebruiken? Doe dan mee aan de BNO Start crash course All Eyes on You. Meld je nu hier aan.
Dewi van de Klomp studeerde aan de HKU en had zeven jaar lang haar eigen ontwerppraktijk voordat ze de overstap maakte naar de functie van projectmanager bij de BNO.