In een tijd van groeiende politieke spanningen, klimaatcrisis en maatschappelijke verdeeldheid in Europa, tonen jonge ontwerpers een krachtige visie op een regeneratieve toekomst. Vijf vooraanstaande Europese designfestivals hebben de 50 winnende projecten bekendgemaakt van de Next Gen Design-wedstrijd, met als thema Redesign Tomorrow, Today.
Van koffiedik tot menstruatiezorg
De winnaars tonen een opvallend breed en creatief palet. Zo experimenteert Urban Mycelium Farms (Zweden) met het telen van paddenstoelen op koffieresten in stedelijke omgevingen. Piss Soap (Nederland) heroverweegt hygiëneproducten met urine als grondstof. Looop Can (Verenigd Koninkrijk) biedt een draagbaar reinigingssysteem voor herbruikbare menstruatieproducten – een oplossing tegen menstruatiearmoede. En in Ghana werkt de Kantamanto Social Club aan een nieuw narratief voor tweedehands mode via lokaal verankerde upcycling-initiatieven.
Foto: Landless Food, Malu Lücking
Wat deze projecten gemeen hebben, is hun vermogen om afval als waardevolle grondstof te benaderen en bestaande systemen radicaal te herdenken. Zo leggen projecten als Rewild Farming (Nederland) en ReLEAF (Oostenrijk) de nadruk op regeneratieve landbouw, terwijl anderen – zoals Amber Grain Embroidery (Tsjechië) en Wool Matters (Portugal) – traditionele ambachten herwaarderen in een duurzame context.
Residency en reizende tentoonstelling
De geselecteerde ontwerpers nemen dit jaar deel aan een residentieprogramma, georganiseerd door de vijf festivals. Elke deelnemer ontvangt professionele begeleiding, een ontwikkelingsbudget van €2.000 en werkt samen met lokale partners aan actuele uitdagingen.
Alle winnende projecten worden daarnaast gepresenteerd in een reizende tentoonstelling die in 2025 en 2026 langs toonaangevende designevenementen in Europa zal trekken – van Belgrado tot Amsterdam, van Wenen tot Barcelona en Skopje.
Organisatie
Next Gen Design is een grensverleggende samenwerking tussen Mikser Festival (Servië), Austria Design (Oostenrijk), Barcelona Design Week (Spanje), What Design Can Do (Nederland) en Public Room (Noord-Macedonië). De driejarige initiatief wordt ondersteund door het Creative Europe-programma van de Europese Commissie.
Sinds de lancering van de open call in 2024 ontvingen de organisatoren meer dan 200 inzendingen van jonge ontwerpers (18–35 jaar) uit 29 landen. Daaruit zijn 50 projecten geselecteerd die uitblinken in creativiteit, visie en potentieel voor systeemverandering.