Als je ontwerpt zie je altijd ruimte voor je. Soms wordt dit een ‘empty void’ genoemd. Maar het idee van zo’n leegte is hopeloos achterhaald. Niets ontstaat in isolatie. Zonder kennis van de context ontwerpen we verwarring. Gelukkig is daar een ontwerper als Afaina de Jong, het nieuwe hoofd van Contextual Design, de grootste master van de Design Academy in Eindhoven.
Hoe ontwerp je met een referentiekader dat breed genoeg is, zodat het past bij complexe identiteiten en manieren van samenleven? Als architect streeft ze met haar bureau AFARAI naar een meer inclusieve ervaring van ruimte. Ze werkt aan meerdere tentoonstellingen, waaronder ‘Slavernij’ in het Rijksmuseum. Haar ontwerp confronteert je met de gevolgen van het koloniale verleden, die tot op de dag van vandaag doorwerken.
Foto: Harald Dunnink in gesprek met Afaina de Jong
In deze podcast-aflevering spreekt Momkai oprichter Harald Dunnink met Afaina over contextueel ontwerp en de noodzaak van een breder referentiekader. Luister en kijk mee op Verwondering.com.
Highlights
5 highlights uit de gallery van deze aflevering:
Als architect in residence bij architectuurcentrum Arcam, onderzoekt Afaina de rol van feminisme en vrouwen in de architectuur. ‘Er zijn weinig rolmodellen.’ Lees het interview dat Edo Dijksterhuis met haar deed voor Het Parool.
In deze video over Tears of Eros, een tentoonstelling over de surrealistische kunstenaar Moesman, zie je de wanden die Afaina ontwierp. Waarbij cirkelvormige gaten zorgen voor doorkijkjes.
Afaina werkt als ontwerper onder andere aan ‘Slavernij’, een nieuwe tentoonstelling in het Rijksmuseum. Tien persoonlijke verhalen over mensen die in slavernij leefden en slavenhouders, mensen die zich verzetten en mensen die in slavernij naar Nederland zijn gehaald. Over levens, het systeem en de randvoorwaarden die slavernij rechtvaardigden
Bekijk Afaina’s TED Talk over de noodzaak van feminisme in de architectuur. Met haar bureau AFARAI streeft ze naar een meer inclusieve ervaring van ruimte. Ze vertelt over haar werk voor gemeenschappen en subculturen die normaal gesproken niet fysiek vertegenwoordigd zijn in de architectuur.
De aantasting van cultureel erfgoed door het klimaat is al jaren een feit. Sterker: met het stijgen van de zeespiegel zal Nederland zijn belangrijkste culturele erfgoed verliezen. Lees in De Groene dit intrigerende stuk over troostalgie, waar we staan en welke lessen er te trekken zijn.