#Events

COco: lancering programma Circulair Ontwerpen

09.03.2022


10.00 - 13.00


Metaal Kathedraal, Rijksstraatweg 20, 3545 NA, Utrecht


Al decennia besteedt de BNO aandacht aan duurzaam en circulair ontwerpen. Dat was altijd al belangrijk, maar nu meer dan ooit. We starten daarom met een nieuw Programma Circulair Ontwerpen: COco. Want circulair ontwerpen doe je nooit alleen.

Via COco brengen we het belang van een duurzame aanpak nog krachtiger onder de aandacht. We houden je op de hoogte van ontwikkelingen en mogelijkheden. We inspireren door verhalen en voorbeelden. We werken samen en verbinden. Het is tijd voor actie!

COco krijgt een overtuigend startschot. Drie pioniers spreken tijdens de lancering over hun idealen en inspanningen, delen hun kennis en werk. Na deze lancering begint het pas goed, via onze media en met activiteiten als talks, workshops, bureau- en bedrijfsbezoeken en meer.


Sprekers

Conny Bakker

Conny Bakker is hoogleraar aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft en een autoriteit op het gebied van duurzaam ontwerpen en circulair productontwerp. Haar onderzoeksgebied is Design for the Circular Economy. Ze verkent en ontwikkelt ontwerpmethoden en -strategieën voor de verlenging van de levensduur van producten, hergebruik, herfabricage en recycling, en de bedrijfsmodellen die deze strategieën mogelijk maken.  

Conny heeft steeds het voortouw genomen in onderzoek naar duurzaam productontwerp en brengt haar kennis nu over op nieuwe generaties ontwerpers.

  

Bas Roelofs

In een snel veranderende wereld helpt Bas Roelofs bedrijven om een gezonde boterham te verdienen zonder een troep te maken van de wereld om ons heen. Bas is CIRCO-trainer in binnen- en buitenland sinds 2017 en coördinator hoger onderwijs sinds 2019.  

Bas is industrieël ontwerper en heeft ruim 25 jaar ervaring als stuurman van marketing en productontwikkeling in drie maakbedrijven (Philips, Berg toys, Thule). Sinds 2015 is hij eigenaar van kind-ID | Innovation Direction.

 

Richard van der Laken

Richard van der Laken is een van de oprichters van What Design Can Do en van De Designpolitie.  

What Design Can Do (WDCD) is een  organisatie die de kracht van design inzet om de maatschappij te veranderen. Om deze verandering te bewerkstelligen en de internationale gemeenschap in de juiste positie te brengen, organiseert WDCD wereldwijd conferenties en designchallenges rondom grote  vraagstukken als klimaatverandering of de afvalcrisis.  

De Designpolitie is een ontwerpbureau dat zich richt op visuele communicatie die eenvoud, lef en gevatheid combineert met een kritische analyse. In de afgelopen decennia heeft het prijswinnende bureau gewerkt voor opdrachtgevers als De Volkskrant, Stadsschouwburg Amsterdam, theater Frascati, Movies That Matter en KPN.


Programma

  • 16.00 uur - Inloop 

  • 16.30 uur – Introductie door Madeleine van Lennep (Directeur BNO)

  • 16.40 uur - Conny Bakker (Hoogleraar TU Delft)

  • 17.05 uur – Bas Roelofs (trainer CIRCO)

  • 17.30 uur – Richard van der Laken (Ontwerper en Founder What Design Can Do)

  • 18.00 uur – Borrel


Coronamaatregelen

We gaan uit van de dan geldende coronamaatregelen. Bij aankomst scannen we je QR-code en checken die met je identiteitsbewijs.


Over COco 

Al decennia besteedt de BNO aandacht aan duurzaam en circulair ontwerpen, via publicaties, workshops en met projecten als 'Zwitserse Bergen' en de 'Groene Offerte'. Een duurzame aanpak was al die tijd al belangrijk, maar nu meer dan ooit. We starten daarom een nieuw Programma Circulair Ontwerpen, dat we COco gaan noemen. Want circulair ontwerpen doe je nooit alleen. 

Via COco brengen we het onderwerp nog nadrukkelijker onder de aandacht. We informeren ontwerpers en bureaus over ontwikkelingen en mogelijkheden. We inspireren en enthousiasmeren door verhalen en voorbeelden. We werken samen met gespecialiseerde spelers, we haken aan en verwijzen je verder.  

We trappen het programma af met een event. Daarna volgen regelmatig artikelen, podcasts en een social-mediacampagne. Er komen talks en workshops. En we organiseren bezoeken naar relevante ontwerpbureaus en bedrijven. Dat alles spreiden we over het jaar en natuurlijk communiceren we erover via onze media.